Fyrværkeri i rompa!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Ailani
Alfatryne

Fyrværkeri i rompa!

Post by Ailani »

Har oppdaget en usedvanlig atferd hos en av jentene her! Plutselig så er det som om noen tenner en rakett i rompa på henne inni buret! :| hun fyker veggimellom(opp i taket, en runde rundt på veggene i buret) På bare noen få sekunder. Ser rett og slett ut som hun blir kastet rundt bare at hun holder seg på beina!

Det pleier bare å vare noen sekunder og når hun roer seg ned får hun en del rykninger ser det ut som :? Første gangen så jeg bare det ene beinet som fikk rykninger, men siste gang hoppet det liksom i hele kroppen hennes..

Hva kan dett være?? :?:

For liten plass å løpe på? De er jo ute hver dag, men da er hun ikke noe ivrig på å løpe rundt.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Det hender i buret mitt og..tror de leker på en underlig måte ;)
Det har bare skjedd når jeg har jenter(guttene er vel for late :konge: )
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Hehe, ja... Men virker som hun ikke helt har kontroll over det... Får masse rykninger etterpå og virker ganske forvirret.. :?

Killa
Stjeler mat

Post by Killa »

Den ene av guttene mine, Dr Gonzo, er sånn. Han pleier å klikke når han syns det er spennende. Feks når de skal ut av buret kan han løpe endel inn og ut før han stopper opp og ser på meg. Jeg har aldri sett han gjøre det inne i buret, men når han gjør det hver gang jeg lufter han. Ganske utrolig at en så fet rotte kan sette opp en sånn fart. Holder alltid på å le meg ihjel :lol:
Cava, Tilde, Hunter S & Dr Gonzo

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Anfall av noe slag? Insektstikk? :?

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Har ihvertfall ikke sett veps eller humler her noe sted.. kanskje mygg?.. vet ikke.. ser ikke bare ut som hun er spent eller no. Når jeg ser i øyenene hennes ser jeg at hun ikke skjønner hva som skjer.. Og hun løper ikke.. hun nærmest blir kastet rundt.. stanger hodet i veggene å sånn,... :|

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Leste også i en tidligere tråd at epilepsi kan være årsaken...

Denne atferden skjer ikke på dagen eller natta, men om kvelden! Så virker som det skjer på en viss tid av døgnet.... :?

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Noen som gjør seg klok på denne artikkelen? Eller er det noe helt annet? :les:

Killa
Stjeler mat

Post by Killa »

Da er det nok ikke det samme som med Dr Gonzo. Hos han så ser man at det er fordi han blir gira. Høres ut som et anfall når du sier det ser ut som som hun ikke skjønner hva som skjer. Virker det som hun synes det er ubehagelig?
Cava, Tilde, Hunter S & Dr Gonzo

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Njaaa.... ikke direkte ubehagelig, men tydelig at hun blir litt skremt/forvirret..

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Uff uff! Nå har hun gått ned i vekt også. Hun er 3 md gammel og veide for ca 2 uker siden 185 gram. Nå veier hun 160 gram.. Kan dette ha noen sammenheng med disse anfallene?

Tror jeg må ta en tur til veterinæren hvis hun går noe mer ned nå eller ikke går opp... :|

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Uff, vekttap er ikke bra, men dette fyrverkeriet i rompa, det er ikke bare det noen her kalte for toiljføyk (eller noe lignende?? :rottehode: ) da? Jeg mener å ha sett den oppførselen du beskriver hos mine rotter når de har vært unge og fryktelig energiske, men jeg har tolket det som et anfall av overdreven energi og oppspilthet.

Jeg er veldig populær hos nevøen min på tre, når han går og venter på at jeg skal komme og jeg plutselig åpner døra, da går han helt bananas: løper rundt og slår seg på magen og leker propell med armene og ruller på gulvet og roper ting som læbælæbælæbæ og så videre... Er det ikke omtrent sånn unger (fra mennesker og dyr) (og noen voksne) oppfører seg når de blir fryktelig oppspilt :D
Maria H.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Jo muligens.... Men vekttapet skjønner jeg ikke, for hun får jo masse mat... :? Må prøve å tvangsfore henne da?..

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Slik du beskriver anfallene høres det ikke ut som lek. Jeg har sett det hos rotter i forbindelse med luftveisinfeksjon, det kan ha en sammenheng med at luftveiene tettes og de får panikk fordi de ikke får puste. Ser du andre symptomer på luftveisinfeksjon? Vekttap og forvirring er jo forsåvidt symptomer på sykdom de også. Og vekttap hos en så ung rotte i voksefasen er kritisk, så jeg ville ha tatt en tur til dyrlegen med det samme.

Epilepsi hos rotter tror jeg er vanskelig å diagnostisere, men du kan jo forhøre deg med dyrlegen.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Nei jeg er sikker på at det ikke er LVI det er snakk om her.. Hun puster heelt normalt, ingen utflod fra øyne/nese og når anfallene kommer hører jeg ingen antydning til gisping etter luft...

Det blir nok veterinærbesøk ja!

Locked