kastrering av Hubba
Moderator: Moderatorer
kastrering av Hubba
Hei alle sammen. Jeg tenker på å kansje kastrere min alene-boende rotte Hubba, i håp om at han kan gå sammen med mine 3 andre rotter. Som sikkert de fleste har hørt er han veldig aggressiv mot de 3 andre og biter hull i dem. Men er det verdt å kastrere ham? Får han vondt under operasjonen eller etterpå? Hvor stor sjanse er det for at han dør under narkose? Hvor stor er sjansen for at han blir mindre aggressiv og kan bo sammen med de andre? Hvis Hubba hadde vært din rotte, ville du da kastrert ham?
Last edited by chi on 06 Jun 2004, 20:46, edited 1 time in total.
Jeg ville ha kastrert ham. Han har det ikke godt med å gå alene, og han har det ikke godt med å være frustrert og aggressiv. Hvis aggresjonen er testosteron-betinget, slik den ofte er hos hannrotter, så vil en kastrering hjelpe betraktelig på oppførselen hans. Det er selvfølgelig alltid en risiko ved narkose, men ta kontakt med dyrlegen din og be om en vurdering. Jeg ville ha tatt sjansen, det er tross alt ikke så ofte det skjer.
Litt vondt vil han jo ha de første dagene, og han bør ikke ha strø i buret, bare noen rene håndduker å gå på, og mat og vann i bunnen av buret.
Men husk, det er ikke noen garanti at han kan gå sammen med de andre etterpå. Og du bør gi ham en uke sånn at mesteparten av testosteronen er ute av kroppen, og at operasjonssåret er leget, før du prøver å sette ham sammen med de andre igjen.
Litt vondt vil han jo ha de første dagene, og han bør ikke ha strø i buret, bare noen rene håndduker å gå på, og mat og vann i bunnen av buret.
Men husk, det er ikke noen garanti at han kan gå sammen med de andre etterpå. Og du bør gi ham en uke sånn at mesteparten av testosteronen er ute av kroppen, og at operasjonssåret er leget, før du prøver å sette ham sammen med de andre igjen.
Hvis jeg først skulle kastrere en av mine hannrotter, hadde jeg gjort det da problemet oppstod. Hubba har bodd alene såpass lenge at han kanskje kan ha problemer med det sosiale når han møter de andre guttene igjen, men uansett, han er nok ikke lykkelig som aggressiv alenerotte.
Jeg vil anbefale deg å ta en prat med flere ulike dyrlegen. Hør om de har erfaring med narkose på små dyr og hva de ville anbefalt deg i ditt tilfelle!
Jeg vil anbefale deg å ta en prat med flere ulike dyrlegen. Hør om de har erfaring med narkose på små dyr og hva de ville anbefalt deg i ditt tilfelle!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz
Superratz
Jeg synes klart det er forsøget værd. Han fortjener en chance for at være sammen med artsfæller igen..
Jeg har nu fået kastreret 6 rotter, og der er kun en hvor det ikke hjalp, og det var en han på over et år, der havde været aggressiv næsten hele sit liv, hans bror i samme situation virkede det på. Dog var de begge to enige om at deres sting skulle gnaves op, så det var en lang nat efter kastrationen, for at forhindre at de åd deres nye sting op var vi nødt til at overvåge dem hele natten.
Alle de andre har det virket fint for og med meget få problemer, den ene mistede en del blod på grund af stress, men kom sig fint, han er nu en spoinkende dreng på knapt to år..
Jeg har nu fået kastreret 6 rotter, og der er kun en hvor det ikke hjalp, og det var en han på over et år, der havde været aggressiv næsten hele sit liv, hans bror i samme situation virkede det på. Dog var de begge to enige om at deres sting skulle gnaves op, så det var en lang nat efter kastrationen, for at forhindre at de åd deres nye sting op var vi nødt til at overvåge dem hele natten.
Alle de andre har det virket fint for og med meget få problemer, den ene mistede en del blod på grund af stress, men kom sig fint, han er nu en spoinkende dreng på knapt to år..
Godt at du spør etter folks meninger før du tar slike valg, men jeg synes ikke du skal basere ditt valg kun på hva avstemmingsresultatet sier... snakk med ulike dyrleger før du bestemmer deg!!
Superratz
Superratz
Jeg har ikke stemt nei, men jeg kan likevel komme med argumenter på nei-siden.
Som jeg har nevnt tidligere, er det narkosen som er det største problemet. Ikke alle rotter takler dette like bra, og det kan være lett å feildosere. Dessuten er det ikke sikkert det vil hjelpe på det du ønsker, men uansett synes jeg det er bedre å prøve enn at han skal måtte leve alene som aggressiv alenerotte resten av livet...
Som jeg har nevnt tidligere, er det narkosen som er det største problemet. Ikke alle rotter takler dette like bra, og det kan være lett å feildosere. Dessuten er det ikke sikkert det vil hjelpe på det du ønsker, men uansett synes jeg det er bedre å prøve enn at han skal måtte leve alene som aggressiv alenerotte resten av livet...
Superratz
Superratz