Tommy: Født februar/mars 05. Alenerotte i over 1 år, kjøpt i dyrebutikk som unge.
Mio: Født april 05. Bodd sammen med to andre hanner til de ble gamle og døde. Adoptert fra Dyrebeskyttelsen.
Noen av punktene i forholder er:
- De kan sove sammen huset og krøllet sammen i hengekøya.
- Tommy parrer Mio når de er ute av buret, ikke hver gang, Mio vibrerer med ørene og stiller seg opp flesteparten av gangene. Andre ganger kan han pipe eller komme seg unna.
- Jeg har sett Tommy stå over Mio som ligger på ryggen.
- Mio blåser seg opp noen ganger og slåss med Tommy. Jeg har måttet avbryte med håndkle og da har jeg satt Mio inn i et annet lite bur så han roer seg ned. Jeg kan ikke helt si hvor alvorlig slossingen er.
- Mio legger seg ned med hodet under Tommy, lukker øynene og venter på litt stell fra Tommy. Tommy står helt stille og rører seg ikke en millimeter.
- Mio steller pelsen til Tommy, som da også står helt stille.
- Tommy "rasler" med halene når Mio enkelte ganger er i nærheten.
- Det har vært rolig og fredfullt i en uke frem til igår da det ble bråk igjen.
De har bodd i samme bur siden 21. august. Buret er nytt for dem begge.
Kan det være at Tommy er usikker i forhold til hvordan han skal oppføre seg sammen med Mio? Kan det hende at de misforstår hverandre? Er de uenige om rangen? Kan de oppføre seg slik fordi det bor jenter på samme rom? Vil eventuelt kastrering hjelpe? Se det ann en stund fremover, siden de ikke har bodd sammen så lenge? Hva eller hvor tror dere problemet kan ligge?
Atferdsproblemer er noe nytt for meg, så trenger litt hjelp til å tolke det som skjer her.