avlive dem?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

kelly

avlive dem?

Post by kelly »

Nå har jeg vert så uheldig som det går ant å bli.Først skulle jeg ha to rotter av en oppdretter,men så døde den ene og den andre venter jeg fortsatt på.Om obduksjonsrapporten viser at det ikke er noe alvorligt den andre døde av.
Jeg var utolmodig og fant to rotter av samme type i en dyrebutikk.De virket greie.Jeg fikk dem hjem,og de var kjempenærvøse,så jeg ville gi dem noen dager før jeg ville begynne å håntere dem.Men så langt har jeg ikke kunnet ta dem ut uten hansker på.De er rasgalne.De hogger etter hendene.dvs den ene.Jeg har kontaktet dyrebutikken og sagt hvordan de er,og prøvd å få levere dem tilbake,men de nekter å ta imot dem og la meg få pengene tilbake.Men jeg kunne bytte dem i 2 nye,men det er jo lite til hjelp når de er like nærvøse.
Er ikke helt personen til å avlive dyr,men vil heller ikke beholde dyr som vi er redde for og biter.Den ene dattera mi ble skikkeligt bitt,da holdt hun kun hånda inni buret,rotta kom å snuste og plutsligt hogg til så blodet sprutet.
ikke noe gøy dette. :cry: :cry:

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Post by Radney »

Det høres ikke bra ut. Kanskje noen har vært stygg med de tidligere eller noe. Kan også være at de bare er veldig territorielle og at buret kun er for de. Det skal selvfølgelig ikke være slik at du ikke skal kunne ta hånden inn i buret uten å risikere at du blir bitt og dette må bearbeides gjennom tillit. En venninne av meg hadde tidligere en rotte som bet deg om du tok hånden inn i buret, men utenfor buret så var den snill som et lam.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Radney wrote:Kanskje noen har vært stygg med de tidligere eller noe.
Vil heller tippe på at det er arv-relatert, ettersom rotter fra dyrebutikk er såpass unge.

Det finnes en annen tråd her hvor dette med bruk av hansker har vært brukt med hell, men finner den ikke for øyeblikket :oops:
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Mac dyregod
Sofaspiser
Posts: 179
Joined: 06 Dec 2005, 22:27
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Post by Mac dyregod »

Prøv å presse på dyrebutikken litt...
Man kan si nei til folk som kjøper et dyr og etter noen uker bare kommer tilbake fordi de ikke gidder mer og skal ha pengene tilbake for brukt utstyr og mat osv, men når dyrene ikke er "friske" i hodet og biter på den måten ville jeg lagt litt press på dem. truet med avisen eller noe. for det er jo tydelig at enten kjøper de dyr som er innavl, dårlige gener eller lignende eller at de absolutt ikke kan ta seg av dyrene i butikken.... :?
Og selv om det er en dyrebutikk, så er det ikke en selvfølge at det skal være noe galt med dyrene. Jeg har dyrebutikk rotter nå, ingen av dem biter, de er ikke syke, ingen lider noen nød. Ingen aggressivitet
Et liv uten dyr er ikke noe liv

kelly

Post by kelly »

Mac dyregod wrote:Prøv å presse på dyrebutikken litt...
Man kan si nei til folk som kjøper et dyr og etter noen uker bare kommer tilbake fordi de ikke gidder mer og skal ha pengene tilbake for brukt utstyr og mat osv, men når dyrene ikke er "friske" i hodet og biter på den måten ville jeg lagt litt press på dem. truet med avisen eller noe. for det er jo tydelig at enten kjøper de dyr som er innavl, dårlige gener eller lignende eller at de absolutt ikke kan ta seg av dyrene i butikken.... :?
Og selv om det er en dyrebutikk, så er det ikke en selvfølge at det skal være noe galt med dyrene. Jeg har dyrebutikk rotter nå, ingen av dem biter, de er ikke syke, ingen lider noen nød. Ingen aggressivitet
Jeg fikk bare til svar at de ikke tok ansvar for dyrenes atferd.Blir så fortvila.Ei vennine av meg vil ringe forbruker rådet.Jeg lurer selv på å ta en tlf til mattilsynet for å høre hva jeg kan gjøre.

kelly

Post by kelly »

mattilsynet kunne ikke hjelpe :( Da er det vel bare forbrukerrådet

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvor gamle er de? Avliving skal jo helst være siste utvei, hvis det er noen sjanse for at de vil forbedres med riktig behandling og temming. På den andre siden så er det viktig å være forsiktig når det gjelder rottebitt, spesielt på grunn av faren for infeksjoner (inkl rottebittfeber). Ta alle de forholdsregler du trenger å ta for at barna ikke skal bli bitt igjen. Om det betyr avliving, så er det det rette.

Synd du ikke bor nærmere Oslo, så kunne jeg ha tatt en titt på dem og sett om det er rom for forbedring!

kelly

Post by kelly »

Heidi wrote:Hvor gamle er de? Avliving skal jo helst være siste utvei, hvis det er noen sjanse for at de vil forbedres med riktig behandling og temming. På den andre siden så er det viktig å være forsiktig når det gjelder rottebitt, spesielt på grunn av faren for infeksjoner (inkl rottebittfeber). Ta alle de forholdsregler du trenger å ta for at barna ikke skal bli bitt igjen. Om det betyr avliving, så er det det rette.

Synd du ikke bor nærmere Oslo, så kunne jeg ha tatt en titt på dem og sett om det er rom for forbedring!
Hoyst bor i nærheten,kansje hun kunne kommet å sett?Jeg skulle gjøre rent i buret nå,men fikk dem ikke ut,de bet så voldsomt i hanskene.
rottebitt feber har jeg ikke hørt om? Hva er det? :|

Mac dyregod
Sofaspiser
Posts: 179
Joined: 06 Dec 2005, 22:27
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Post by Mac dyregod »

kelly wrote:
Mac dyregod wrote:Prøv å presse på dyrebutikken litt...
Man kan si nei til folk som kjøper et dyr og etter noen uker bare kommer tilbake fordi de ikke gidder mer og skal ha pengene tilbake for brukt utstyr og mat osv, men når dyrene ikke er "friske" i hodet og biter på den måten ville jeg lagt litt press på dem. truet med avisen eller noe. for det er jo tydelig at enten kjøper de dyr som er innavl, dårlige gener eller lignende eller at de absolutt ikke kan ta seg av dyrene i butikken.... :?
Og selv om det er en dyrebutikk, så er det ikke en selvfølge at det skal være noe galt med dyrene. Jeg har dyrebutikk rotter nå, ingen av dem biter, de er ikke syke, ingen lider noen nød. Ingen aggressivitet
Jeg fikk bare til svar at de ikke tok ansvar for dyrenes atferd.Blir så fortvila.Ei vennine av meg vil ringe forbruker rådet.Jeg lurer selv på å ta en tlf til mattilsynet for å høre hva jeg kan gjøre.
Når det er så ekstremt, så er det noe mer enn bare manglende temming fra din side! Så da vil jeg si det er dyrebutikken som har medansvar! Hvis de er interessert å opptre litt proffessjonelt da! Du kommer neppe til å handle der igjen. sikkert ikke vennene dine heller, så i dyrebutikkens beste så tjener de faktisk på å hjelpe deg! Jeg tror jeg hadde kontaktet avisen... så kunne butikken svart en reporter i stedet!mde er ikke så vanskelig med dem ;)
Et liv uten dyr er ikke noe liv

kelly

Post by kelly »

Mac dyregod wrote:
kelly wrote:
Mac dyregod wrote:Prøv å presse på dyrebutikken litt...
Man kan si nei til folk som kjøper et dyr og etter noen uker bare kommer tilbake fordi de ikke gidder mer og skal ha pengene tilbake for brukt utstyr og mat osv, men når dyrene ikke er "friske" i hodet og biter på den måten ville jeg lagt litt press på dem. truet med avisen eller noe. for det er jo tydelig at enten kjøper de dyr som er innavl, dårlige gener eller lignende eller at de absolutt ikke kan ta seg av dyrene i butikken.... :?
Og selv om det er en dyrebutikk, så er det ikke en selvfølge at det skal være noe galt med dyrene. Jeg har dyrebutikk rotter nå, ingen av dem biter, de er ikke syke, ingen lider noen nød. Ingen aggressivitet
Jeg fikk bare til svar at de ikke tok ansvar for dyrenes atferd.Blir så fortvila.Ei vennine av meg vil ringe forbruker rådet.Jeg lurer selv på å ta en tlf til mattilsynet for å høre hva jeg kan gjøre.
Når det er så ekstremt, så er det noe mer enn bare manglende temming fra din side! Så da vil jeg si det er dyrebutikken som har medansvar! Hvis de er interessert å opptre litt proffessjonelt da! Du kommer neppe til å handle der igjen. sikkert ikke vennene dine heller, så i dyrebutikkens beste så tjener de faktisk på å hjelpe deg! Jeg tror jeg hadde kontaktet avisen... så kunne butikken svart en reporter i stedet!mde er ikke så vanskelig med dem ;)
Jeg har bare hatt dem i et par uker.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Rottebittfeber;
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=422531
Symptomer kan oppstå flere uker etter bitt - skriv ut og diskuter behandling av datteren med legen da dype bitt skal behandles uansett hvem og hva som biter...
Finn ut om rottene er levert av Imazo, Sverige - ting rundt om tyder på at ekstremt dårlig gemytt kan ligge latent i enkelte linjer fra denne leverandøren. Salg av dyr i Norge er forresten underlagt kjøpsloven = mulig argument..
Anita

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

hvis de er så ekstremt utypisk aggressive som du sier, synes jeg en henvendelse til Forbrukerinspektørene eller TV- 2 hjelper deg er på sin plass.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

kelly

Post by kelly »

lille lakris wrote:hvis de er så ekstremt utypisk aggressive som du sier, synes jeg en henvendelse til Forbrukerinspektørene eller TV- 2 hjelper deg er på sin plass.
Jeg har tatt kontakt med forbruker rådet,men har ikke fått svar enda.Ei vennine skal bli med til dyrebutikken på mandag og snakke med dem.Hun er fly forbanna. Hun var på besøk,og ville kose litt med dem,men hun fikk virkelig se at det ikke var så lett. Desuten så nyser den ene litt,så kansje jeg stiller enda sterkere da?Det har den begynt med de siste dagene.den andre er helt fin,tror den hadde blitt tammere om den andre forsvant.Det er den samme som tygge fingrene om og om igjen.I går hadde jeg til og med den såkalt snille ute av buret. :akt:

kelly

Post by kelly »

Da har det ordnet seg.Jeg ringte tilbake å sa at jeg hadde snakket med forbrukerådet,og at jeg kom til å få en bekreftelse av en vetrinær at de ikke var helt gode.
Da de hørte ordet forbrukerrådet,var det plutseligt ingen problem å få levert dem tilbake. :lol: :lol:
Så nå går vi heller for marsvin.Fikk litt angst for hele rottene,har aldri sett makan til hissigere dyr.De jeg har hatt før har aldri vert slik.

Mac dyregod
Sofaspiser
Posts: 179
Joined: 06 Dec 2005, 22:27
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Post by Mac dyregod »

skjønner du er redd, men ha i bakhodet at dette var et tilfelle der rottene ikke var helt 100... Det skal ikke være sånn... synd du måtte oppleve det!
Et liv uten dyr er ikke noe liv

Post Reply