aggresjon

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

aggresjon

Post by kikky »

kan aggresjon som oppstår hos eldre hannrotter(over året) ha noe med miljø forandringer, mye stress og hvis andre hanner har vært slemme/aggresiv mot dem? Jeg mener at en hanrotte som har blitt plaget og fått bank av en annen hannrotte tidligere kan vise aggresjons tegn seinere i livet på grunn av hva som hendte han som yngre og at dette da ikke er arvelig. Hvis denne rotta har fått kull, mener du at de skal bli tatt ut av avl hvis ingen av dem er aggresive?

dette er bare noe jeg har tenkt på en stund siden det er noen rotter som blir aggresive etter fylte 1 år.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Alvrina
Alfatryne

Re: aggresjon

Post by Alvrina »

kikky wrote:kan aggresjon som oppstår hos eldre hannrotter(over året) ha noe med miljø forandringer, mye stress og hvis andre hanner har vært slemme/aggresiv mot dem?
Hvis denne rotta har fått kull, mener du at de skal bli tatt ut av avl hvis ingen av dem er aggresive?

dette er bare noe jeg har tenkt på en stund siden det er noen rotter som blir aggresive etter fylte 1 år.
Jeg tror at rotter er som hunder. De kan påvirkes av hverandre, og de kan lære av hverandre. Hvis en hanrotte hadde blitt omplassert gang på gang,og i nesten hver eneste indroduksjon, hadde fått juling av en fremmed han. Ville det vært forståelig at den automatisk ville vært i forsvars posisjon om den hadde blitt omplassert igjenn for så å bli introdusert med nye ukjente hanner?
Dette gjelder jo også hunner.

Hadde rotta blitt brukt i avl, og det hadde vært en suksess ville jeg ikke tatt linjen ut av avl. Men jeg ville avlet på en av kullets hanner da de kan holdes av lengere enn hunner. Det kan jo skje mye på 1 år og 6 mnd.

Jeg mener at hvis en rotte blir aggressiv/domiant etter 1 år (altså når den er 14-15 mnd) ikke har blitt det pga genene, men pga noe den har lært seg i løpet av livet.
(dette gjelder jo seff så lenge den rotta er den eneste i slekten, eller at det er få tall i en linje som har vært slik)

Post Reply