Tygger på buret o_O

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Cams
Stjeler mat

Tygger på buret o_O

Post by Cams »

Hei

Jeg har da to rottebur, ett for gutta, og ett for jentene. Men så har jeg lagt merke til at de har begynt åt tygge på jernstengene. o_O Spesielt jentene, på siden som er vendt mot gutta.
Hvorfor gjør de det? Kan det være skadelig for dem? :O Hva kan jeg gjør for at de skal slutte?

Ida
Betarotte

Post by Ida »

Det kan være at de kjeder seg. Har du noe i burene som kan aktivere de? Mat gjemt forskjellige plasser, ting å klatre i osv? Det at jentene gnager på siden som er vendt mot guttene kan jo være at de har lyst til å "hilse på" de kjekke guttene :lol:
Kanskje du skal prøve å sette burene litt una hverandre, så de ikke blir så stresset av de andre sitt nærvær? Du kan jo prøve å smøre på noe som de ikke liker, og som ikke er farlig for dem. Har ikke noen forslag akkurat nå på hva det kan være, men det finner vel sikkert du ut av ;)

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Mest sannsynlig kjedebiting .
Har foressten et tips hvis du skal gjøre noe kult for dem for å aktivisere:
Skjær opp frukt også fryser du ned frukten i isbitformer,men husk å helle litt vann oppå ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Jeg pleide å ha en plate mellom gutte- og jenteburet, men vet ikke om det er til så mye hjelp, egentlig. De hører vel hverandre og lukter hverandre, men den hindrer dem i å se hverandre.

Er de mye ute av buret? Prøver de å komme til guttene/jentene når de er ute og løper? Er de ganske unge og ikke vandt til å lukte rotter av annet kjønn, kanskje?

Cams
Stjeler mat

Post by Cams »

Hei!

Jeg skal deffinitivt prøve den fruktisbit ideen! Høres morsomt ut! :)

Jeg har nå bare hatt jenterottene siden søndag, så første dagen tenkte jeg at de kanskje ville være litt i buret og bli kjent med det nye. Det virker egentlig ikke som at de er noe spesielt interessert i guttene direkte, men de pleier å ligge i det hjørnet nærmest dem hvis de er på jennyhylla ved siden av. :P

Jenterottene har nettopp blitt 1 år, og har mest antageligvis ikke vært så mye borti gutter før nå.

I går var jenterottene mye ute, og i dag tidlig har de vært mye ute og traska på rommet. =) Men siden de er mest aktive om natten, så kanskje de rett og slett har bare litt lite å finne på når vi andre sover?

Vi har jo begge burene på soveværelset, så den gnagingen var ganske forstyrrende forrige natt. ;P Men så tenkte vi, hvis det er fordi de vil til guttene, så la vi "rottegenseren" i mellom burene, og det funket faktisk! Og genseren slapp unna natten med bare noen få gnagehull. :P

Cams
Stjeler mat

Post by Cams »

Nå har de vært ute i hele dag, og med en gang jeg putter dem i buret igjen så gnager de på stengene... Og i det siste så har de byttet side også, så det er tydeligvis ikke pga guttene.

Er det noe jeg kan spraye på for at de skal slutte?

Ida
Betarotte

Post by Ida »

Tror det er noe man kan få kjøpe på dyrebutikken som er beregnet på fugler. Er bilde av ei ara-papegøye foran. Det tror jeg er sånn man skal ta på sprinkler osv. Du får høre etter om det går bra med rotter og.

Cams
Stjeler mat

Post by Cams »

Ok, takker for tipset!

Post Reply