Temming av rottene

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

olepet
Stjeler mat

Temming av rottene

Post by olepet »

Hei. Jeg og dama mi har to jente rotter på ca 8 uker (ikke søsken, men kommer veldig godt overens). På den fjerde dagen hos oss, prøvde vi å ta de ut av buret for å holde de på fanget (etter råd fra Cappelens tamrotte bok). Det viste seg å være veldig vanskelig og få tak i dem. Vi fikk tak i hu ene og plasserte henne på fanget. Hun ble nervøs og forsøkte og grave i håndkledet. Vi plasserte henne derfor inn igjen i buret. Var det for tidlig å ta dem ut, og hvor lenge trenger de å være i buret føre vi tar dem ut? Trenger også tips på å få dem ut fra buret, ettersom det må renses. Gjerne del deres tips og råd om temming.
MvH

MiljamJenta
River avispapir

Post by MiljamJenta »

Hei gratulerer med rotter :bravo:

Det er lurt å begynne å temme helt fra starten av, gjerne rett etter du kommer hjem med dem ;)

For å få de ut de første dagene er det best dere ikke stresser de opp, så de må løpe rundt i buret for å ikke bli fanget i hennende deres, dette gjør det bare verre. Dere må lokke de ut med godbiter, selv om det kan ta tid, husk at de liker å høre stemmene deres så snakk søtt til de hele tiden ;) Når dere har fåttt de ut kan du sette de inne i en stor hettegenser så de føler seg trygge og samtidig blir vant med lukta de :) Hvis dere gjentar dette noen dager kommer de løpende til utganger hver gan dere roper på de :D
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

olepet
Stjeler mat

Post by olepet »

Takk for tipset. Vi prøver med godbiter og ho ene kommer, og henter den, mens ho andre kommer ikke en gang for å lukte når vi er tilstedet. Ho henter de riktig nok med en gang vi har gått ut av rommet. Ho er også mye stillere og mere tilbakeholden enn den første generelt. Gleder oss veldig til de blir tammere :D

MiljamJenta
River avispapir

Post by MiljamJenta »

Det er ofte den ene er mer redd enn den andre, men da er det bra de er to for da backer tøffen opp pysa :P :rat:

olepet
Stjeler mat

Post by olepet »

Ja har merka det et par ganger allerede. Vi kuttet opp et par druer og ho tøffe løp og henta seg en med en gang, da blei den andre sjalu og henta en sjøl etter en liten stund.

Biamora
Hamstrer mat

Post by Biamora »

Hei og gratulere så mye :) . Med mine to første rotter gjorde jeg det veldig enkelt. Jeg satte buret på stuebordet mellom sofaene mine. Så åpnet jeg burdørene, og satt klar med mais. Hver gang de satte snuten ut fikk de en mais. Etter noen dager blir de mer vågale. Det beste er å la dem løpe på sofaen der du sitter. Når vi introduserer rotter her hos oss, har jeg de så mye som mulig med meg på sofaen og selfølgelig masse godis. Venner dem til å søke meg når de ikke er inni buret, på den måten blir de trygg. Når jeg skal ha ut nye rotter fra buret, legger jeg armen inn, har litt mais eller annet godt, å venter helt til de tørr å klatre på meg. Men dette er en lang prosess, jeg har hatt de to nyeste gutta i drøye en måned, å først nå er de helt trygge. Nå kommer søker de meg, og virker noe skummelt smetter de inn i genseren min.. Masse trening og samvær er eneste medisin! Ikke gi opp, det kan ta lang tid, men når den perioden er over har dere mange herlige stunder i vente :D .
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

MiljamJenta
River avispapir

Post by MiljamJenta »

ja sofa trikset er veldig lurt, men det er også forskjell fra rotte til rotte, noen av mine har blitt ganske
så tamme fra første dag av, og noen har brukt lengre tid. Jeg tror nok grunnen til at noen er reddere
enn andre er forskjellig oppvekst, kenskje den ene din ble tatt fra moren for tidlig og kanskje kommer
fra et sted uten menneskekontakt mens den andre kanskje har hatt det bedre ;)

olepet
Stjeler mat

Post by olepet »

Vi får vel bare være tolmodige med de. Men er fryktelig vanskelig å vente. De er jo så søte :)

MiljamJenta
River avispapir

Post by MiljamJenta »

Jeg vet :P Men tolmodighet vil lønne seg, jeg kjenner en som ikke greide å vente, så hun tok opp rottene fra buret uten at de kom selv, og nå må hun fortsatt jakte på dem med hennene og det har godt et halvt år :|

Biamora
Hamstrer mat

Post by Biamora »

Det er sant. Er trist hvis kosen for deres del blir assosiert med en vill jakt i etterkant, da kan gleden ved kjærledyr gå over til et stress moment. Har du tolvmodighet til å vente lønner det seg. Når mine er ute å løper nå kan jeg bare riste litt på matskåla og rope litt, så kommer de å lar seg villig plukkes opp å settes i buret, eller de klatrer opp selv :) .
Lykke til, nok en gang :D
Biamora
gnagredaktor@gmail.com

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Det med å vente er ikke jeg noen tilhenger av!Her tror jeg det må handles raskt....De får vaner nå mens de er små som kan vare hele livet.Dere må nok ta ledelsen i temmingen ja,rottene har ikke noen planer om å temmes...de vet ikke hva det er. ;) Les gjerne noen av mine tråder/innlegg om emnet.Vær rolig,trygg og bestemt.Lykke til! :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Biamora
Hamstrer mat

Post by Biamora »

Nå mente jeg ikke å vente med temmingen da, den må starte fra dag en :)
Biamora
gnagredaktor@gmail.com

olepet
Stjeler mat

Post by olepet »

Funka kjempebra å vifte med papirstrimler for å fa de litt aktive. Den aktive (som heter Tutti Frutti) blei kjempeaktiv og jaga de, og selv den andre (som nå heter Vaffel) ,som var skikkelig pysete, blei med. En del godis og holde hendene inne buret hjalp mye for å gjøre de tammere. Gleder oss veldig til å kunne ta de ut. Men vi har sett den ene spise en del bæsj. Er det vanlig?

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Ingen grunn til å vente med å ta dem ut! :D
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

pepinoo
Pinky

Post by pepinoo »

Rotter er som mange andre dyr, og eter din egen bæsj for å utnytte mer av næringen, hvis du skjønner. :)

Post Reply