Bekymret..
Moderator: Moderatorer
Bekymret..
For ca. en måned siden kjøpte jeg meg tre rottejenter fra privat oppdretter. Jeg merka fra dag 1 at hun ene ble litt til side satt, men etterhvert så det ut som om at alle tre koste seg sammen.
Hver morgen når jeg kommer opp på stua ligger to inne i huset og ho andre uttafor. Ho er redd hele tia. Ho gjemmer seg når jeg åpner buret og løper hvis jeg skal kose med henne. Hun tar kun godbiter hvis jeg gir dem til henne i buret og da er ho fort ute av syne.
Stefaren min som har hatt rotter før sa at jeg ikke skulle bry meg så mye om det, og bare ta ho ut å kose å leke med henne. Jeg fikk ikke til, for hun begynte å bite etter fingrene mine. Jeg prøvde å stryke på henne, men hun bare gikk. Stefaren min skulle ta henne ut, og bærte henne litt rundt. Hun virket rolig. Men vips! så fòr ho på gulvet og løp under databordet, å stakk såvidt hodet frem.Da vi fikk tak i henne løp hun inn i huret. Hun lå på samme sted i buret i over 15 minutter, men snuser litt rundt nå.
Hva skal jeg gjøre? Vil at hun skal ha det bra. :/
Hver morgen når jeg kommer opp på stua ligger to inne i huset og ho andre uttafor. Ho er redd hele tia. Ho gjemmer seg når jeg åpner buret og løper hvis jeg skal kose med henne. Hun tar kun godbiter hvis jeg gir dem til henne i buret og da er ho fort ute av syne.
Stefaren min som har hatt rotter før sa at jeg ikke skulle bry meg så mye om det, og bare ta ho ut å kose å leke med henne. Jeg fikk ikke til, for hun begynte å bite etter fingrene mine. Jeg prøvde å stryke på henne, men hun bare gikk. Stefaren min skulle ta henne ut, og bærte henne litt rundt. Hun virket rolig. Men vips! så fòr ho på gulvet og løp under databordet, å stakk såvidt hodet frem.Da vi fikk tak i henne løp hun inn i huret. Hun lå på samme sted i buret i over 15 minutter, men snuser litt rundt nå.
Hva skal jeg gjøre? Vil at hun skal ha det bra. :/
Hilsen meg og mine 3 små 

Huff, ikke en gøy situasjon. Tror du får best svar hos de med "mest" erfaring, jeg har ikke hatt rotter så lenge. Men den ene rotten min var også litt sky i begynnelsen, og satt for det meste inni rørene, og jeg måtte nærmest tvinge hun ut.
Mitt tips er å prøve å snakke mye med hun og bare sitte med buret, gjerne ha luken åpen så hun kan velge å komme ut. Etterhvert bare sitte med hånden inni buret og la hun ta intiativ til å snuse på den o.l.
Lykke til
Mitt tips er å prøve å snakke mye med hun og bare sitte med buret, gjerne ha luken åpen så hun kan velge å komme ut. Etterhvert bare sitte med hånden inni buret og la hun ta intiativ til å snuse på den o.l.
Lykke til

Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/
http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/
http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging
Ja, bruker ganske mye tid på henne. Selv om at det er litt vanskelig når de to andre løper rundt meg hele tia, så jeg må nesten ha ho på alenehånd, for å si det sånn.
Må finne en løsning for det, for er de andre i buret blir hun mer nervøs, har jeg merket. En gang hadde jeg alle tre ute på sofaen. To av de løp rundt om kring å var spinnville, mens ho lå i armene til mamma å koste kjempe lenge. Men da ho ene kom i nærheten av ho ble ho nervøs, hun ble skikkelig urolig.
Jeg vil at ho skal ha det bra. :(
Må finne en løsning for det, for er de andre i buret blir hun mer nervøs, har jeg merket. En gang hadde jeg alle tre ute på sofaen. To av de løp rundt om kring å var spinnville, mens ho lå i armene til mamma å koste kjempe lenge. Men da ho ene kom i nærheten av ho ble ho nervøs, hun ble skikkelig urolig.
Jeg vil at ho skal ha det bra. :(
Hilsen meg og mine 3 små 

Ha åpen burdør mye så hun tør å komme ut å kikke litt selv!
Være mye sammen med hun og la hun lukte på hendene dine. Noe som er bedtryggende er å gi mat fra hånda! Etterhvert kan du jo begynne å ha hun i genseren og å kose osv 

Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09
KO's oppdrett Nesodden
15 år - 09/05-09
Ble syk idag, så eneste jeg gjør er å later å ser på tv, så tenkte jeg at jeg kanskje skulle bruke litt av den tiden på noe fornuftig. Jeg åpna buret og strøk over henne litt, så tok jeg henne ut og satte henne i genseren min. Ho var ganske rolig, og la seg litt ned her og litt der. Tilslutt satte ho seg i halsgropa mi og lå med hodet ut av halsen på genseren. Når jeg så ned så jeg bare et lite svart hode å to svarte øyne, det var så søtt! Så snakka jeg litt med henne.
Det virka som om ho følte seg trygg inni genseren, så jeg tror jeg skal ha henne litt i genseren hver dag å se. :)
Det virka som om ho følte seg trygg inni genseren, så jeg tror jeg skal ha henne litt i genseren hver dag å se. :)
Hilsen meg og mine 3 små 

Så kjempe bra
Masse lykke til da, og si hvordan det går fremover! 

Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
15 år - 09/05-09
KO's oppdrett Nesodden
15 år - 09/05-09