"ADHD" rotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

torasrotter
Gammelrotte

Re: "ADHD" rotte

Post by torasrotter »

Løpehjul bør du bare holde deg langt unna :wink: Kan være utrolig skadelig for ryggen til rotter, fordi den blir tvunget til å bøye seg i en unaturlig retning.. men den tallerken tingen så jo kjempe kul ut :grin:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tifa
Sover i do

Post by Tifa »

torasrotter wrote:Løpehjul bør du bare holde deg langt unna :wink: Kan være utrolig skadelig for ryggen til rotter, fordi den blir tvunget til å bøye seg i en unaturlig retning.. men den tallerken tingen så jo kjempe kul ut :grin:
Ja, I know :) Har ikke tenkt til å kjøpe den tallerken-greia heller, så jo ikke spesielt bra ut når dyret stoppet og løpe og den bare ble snurra rundt i den farten. Men overraskende nok ser det ut til at de fleste (hvertfall mange) på f. eks. Rat Shack-forumet har løpehjul til sine rotter... :hmmm:
Rotteløs :trist:

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Ja jeg blir litt satt ut når jeg ser hvor vanlig det er :oops: På Info om tamrotter på Mittdyr sto det også at de annbefalte løpehjul, helt til jeg fikk sett det og skrev en ny tekst til de :grin: Så nå er det en litt bedre informasjonside der heldigvis :cheerful:

Tifa
Sover i do

Post by Tifa »

torasrotter wrote:Ja jeg blir litt satt ut når jeg ser hvor vanlig det er :oops: På Info om tamrotter på Mittdyr sto det også at de annbefalte løpehjul, helt til jeg fikk sett det og skrev en ny tekst til de :grin: Så nå er det en litt bedre informasjonside der heldigvis :cheerful:
Så bra de byttet tekst! :D

Noen skrekk-bilder av føttene til rotter som har løpt i sprinkel-hjul hadde kanskje hjulpet folk til å ikke bruke sånt!
Rotteløs :trist:

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Ja jeg nevnte faktisk det i artikkelen min.. Skrev at det kan føre til bla bumblefoot, som i noen tilfeller kan være dødelig :trist:

Maxtine
Gnager på ledninger

Post by Maxtine »

Bloodbeat wrote:Her var det jo video og greier:
//lux-shoppen.dk/flying-saucer-aktivitets-hjul-lille-p-332.html

Synes nesten litt synd på de små jeg... :aww:
Er det slemt av meg om jeg fikk latterkrampe da de små hamsterene fløy til himmels etter de stoppet å løpe på hjulet? :roflmao:

Jeg tenkte mer på sånn stort hjul jeg da. Noe sånt noe går vel fint?:
Image
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

renya
Webmaster
Kjønn: Kvinne

Post by renya »

Eg skjønar ikkje størrelsen på det der i forhold til rotter, men den typen går fint i forhold til beinskader (så sant det er stort nok for ryggen etc.) Eg har eit liknande som eg tykkjer er heilt fint til rotter. Det er ca 30 cm i diameter.

Image
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

Den "Flying saucer" greia så jo kjempe artig ut! Spes med hamstrene som fløy av sted når de slutta å løpe :angel:
Aurora

Beth
Pinky

Post by Beth »

Irene wrote:E litt usikker på koss æ ska håndter den situasjonen her.. Har ei jenterotte på 6 mnd, som æ har diagnosisert te å ha ADHD! Hu oppføre sæ litt sånn ihvertfall :P Hu har en stadig tendens te å la den ADHD oppførselen gå utover dem to andre æ har. Søstra fra samme kullet "fighte" litt tebake, men hu eldsta på ca. 1 år 6 mnd har på en måte inntatt pensjonist tilværelsa og tar ikke så my tebake! Ikke så artig å sjå på.. Det skulla ha fantes tredemølle te smådyr åsså, for æ trur hu her har VELDIG my energi te overs...

ADHD er en dustete unnskyldnig folk bruker på unger de ikke klarer å holde styr på :crazy:
Er det havre i rottematen du bruker? Isåfall, ta vekk den. Vi som har hest vet hva for mye havre kan gjøre, så dropp den.

Kjøp løpehjul! Det finnes sånne store som er tette (så klemmer hun ikke halen).

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

ADHD er en dustete unnskyldnig folk bruker på unger de ikke klarer å holde styr på
Selv om det har vært fokus på at for mange barn får denne diagnosen synes jeg det var en flåsete kommentar :trist: . ADHD er en nevrologisk forstyrrelse som i høy grad er arvelig - vist blant annet ved adopsjons- og tvillingstudier. Jeg har ingen i familien med sykdommen, men jeg kjenner flere (både barn og voksne) som har det. Mye av det vi vet om ADHD stammer faktisk fra rottemodeller av sykdommen. Oppdragelse og familiemiljø kan påvirke hvor sterke utslag ADHD gir for et barn, men det er bare de som er minst rammet som kan fungere normalt uten medisiner, uansett hvor konsekvente, forutsigvare og tydelige foreldrene er.

Det stemmer at enkelte matvarer kan ha dramatisk effekt på konsentrasjonsevne og aktivitet hos noen mennesker og sikkert dyr, men innholdsdeklarasjonen i de fleste rottefór er så dårlig at for å være sikker på å unngå havre må man lage sitt eget fór fra bunnen av.

http://www.cas.uio.no/Publications/Semi ... volden.pdf

Beth
Pinky

Post by Beth »

Jeg har "ADHD" derfor sier jeg akkurat hva jeg mener om spetakkelet. anyway.
Det går ann å fôre med annet enn pellets, og da ser du hva som er i maten. Ligger det havre der, så ta den vekk.

Så bilder av noen fine løpehjul her! Det er morro å se på når de faktisk løper inne de (min brukere å sove der).

Post Reply