Spinus

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Har hatt dem i samme bur noen dager for en god stund siden. Tommeliten gjemte seg bort i en pappeske og Spinus lot ham være i fred, stort sett. Det ble litt hyling når Spinus kom for nære, men han var overraskende tolerant mot Tommeliten. Problemet var at vi ikke turte ha dem i samme bur når vi ikke var tilstede...feigingene.De har tilbragt ca. 5 minutter inne i en pappeske sammen, uten bråk. Puttet Tommeliten inn i buret til Spinus og slapp så Spinus inn, og DA ble Spinus ARG! :evil: Klarer å ha is i magen en stund mens de løper etter hverandre, men tilslutt vinner morsinstinktet. :roll: Det største problemet er at jeg må gå ut av rommet, ellers hopper eller klatrer Tommeliten opp på meg og vekk fra "udyret". Skal prøve å være litt tøffere i morgen. :)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Skal prøve å være litt tøffere i morgen.
Hehe, ja det synes jeg du skal! Jo flere ganger du skiller dem etter en "episode", jo sterkere signal gir du dem om at hvis de bare oppfører seg litt rart så kommer du og gjør ettellerannet. Hvordan "arg" ble Spinus? Og hvor lenge var det siden han hadde møtt Tommeliten da det skjedde? Prøv igjen med Spinus i Tommelitens bur, det var det som funket best. Og prøv så å la være å ta ham ut hvis Tommeliten roper på mamma (pysa!) ;)

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Spinus kastet seg mot Tommeliten og reiste bust. Han gjorde det i begynnelsen også, men nå tror jeg han synes Tommeliten bare er snodig. Det er fakstisk Tommeliten som får inn flest fulltreffere; Spinus har fått hårdotter revet ut og sår på øret av Tommeliten, mens minstegutten alltid slipper fra det uten en skramme. Synes det var veldig vanskelig å tolke signalene de gav i begynnelsen, men etter at vi så bildene, går det bedre. Prøvde å gi dem godbiter når de møttes idag, det fungerte når vi skulle venne til Søta å bli håndtert. De stod nese mot nese, og det førte til en bit leverpostei i belønning. Håper det fikk dem til å skjønne hva vi vil. :wink: Hva gjør man ikke for de søte små? :roll:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Nå er det andre boller...Spinus må ta tyvlest på forumet :wink: : Han er så forsiktig, så forsiktig. De sitter sammen i transportburet nå, Spinus vasker seg og Tommeliten stirrer på ham.

Spinus har skiftet taktikk og kryper forsiktig frem til Tommeliten, står helt stille og snuser på et par centimeters avstand. Når Tommeliten rykker til, rygger Spinus rolig tilbake til utgangspunktet og avventer. Helt utrolig! :D Spinus har til og med fått lurt seg til å snuse litt på vitale steder på Tommeliten. :lol:

Tommeliten er fortsatt redd, men han er på nippet til å ta kontakt, det er bare dørstokkmila igjen.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Spinus underkaster seg! Han legger hodet ned når Tommeliten snur seg mot ham, artigartigartig! :D :D

Mer spennende kan det ikke bli.....

Nå sitter begge og vasker seg i transportburet. Tommeliten tør ta på Spinus og Spinus er så komfortabel med lillegutten at han gjerne legger seg ned for å duppe. :)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hehe, det høres jo bra ut! Selv ville jeg ikke ha valgt transportburet, da det ikke er noen steder for dem å rømme fra hverandre. Oppstår det konflikt vil den underdaniges respons være å flykte, og den dominante vil forvente at han flykter. Er det ingen steder å flykte kan dette fremprovosere en slosskamp. Men forhåpentligvis skjer ikke dette, da. Spinus høres ut til å ta det hele med stor ro!

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

De skal slippe å være sammen i transportburet i natt, vi ble bare så lei av at Tommeliten unngikk Spinus at vi fant ut at vi skulle gi ham litt mindre muligheter til å feige ut. :) De ser ganske fredelige ut, ingen hyling og piping og ikke noe slossing i hele kveld. Gav de en matbit hver, den tok de uten å krangle, satt i ro og spiste hver for seg. Tommeliten tolererer ikke at Spinus forsøker å heve hodet, da hveser han. Spinus kom og presset hodet sitt under Tommeliten sitt for en stund siden. Da tok Tommeliten endelig hintet og studerte pelsen rundt øret hans et øyeblikk. :D Det har han aldri gjort før. :konge:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Det høres jo ut som om det er Tommeliten som er problemet nå.. Når først endelig Spinus oppfører seg, så skal altså han være så lite samarbeidvillig :oops: Jeg håper gutten tar seg selv i nakken, og godtar sin nye kompis! :P
Mvh Ida S. Eggen

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Synes det er vanskelig å tolke signalene deres, men det ser ut som om Tommeliten er den mest dominante. Det kan jo hende at skrekken fra de første møtene sitter igjen ennå? Spinus var ganske hissig den gangen, kastet seg over Tommeliten.

I natt har de bodd i samme bur; Tommeliten i huset og Spinus i hammock'en. Vi hørte litt hyling i begynnelsen, men det ble fort stille. Spinus prøvde å komme seg inn i sovehuset, men han er ikke smidig nok. :lol: Tommeliten sitter med hodet ut gjennom åpningen og holder vakt, mens Spinus har slått seg til ro (og tømt begge matskålene i løpet av natta... :roll: ).

Krysser fingrene for at de kan tolerere hverandre såpass at vi kan klargjøre Spinus sitt bur til de små som kommer neste måned. :D

Hehe...Mens Spinus ligger trygt og sover i Tommelitens bur, har Søta og Lille My fått oppfylt drømmen: Å være i et guttebur. :lol: Det ser ut som om de koser seg, der de spankulerer rundt og sniffer. Gutta er vel forvart i eget bur, siden vi ikke har lyst til å øke "bestanden" med opptil 60 rotter...ugh!
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Good news! Jeg ser dem for meg, hehe, at Tommeliten blir "sjef"! Søt er han ihvertfall!

Fortsett og fortelle, dette er spennende!

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Spinus er tydelig lei hele opplegget. "Nå har jeg gjort mitt, ligger her og dupper til så lenge, jeg." De er ute sammen igjen nå, Spinus slapper av i ett hjørne, mens Tommeliten løper rundt og leter etter en utvei. Ingen slossing i dag heller; Spinus reiser bare bust når Tommeliten flekker tenner og hveser, tror han bare er klar til å forsvare seg.

Fortsettelse følger.... :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Oppdatering?

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

"Tommelitens dagbok, 28.01.05: Den store stygge rotta har flyttet inn i huset mitt, med mammas tillatelse. Trodde mamma var glad i meg, jeg. (snufs) Heldigvis er han en stor, klossete fettklump uten balanse; han klarer aldri å komme seg inn i sovehuset mitt. Er jo litt nysgjerrig også, han virker jo snill. Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre, taktikken med å hvese og flekke tenner hjelper jo ikke. Det eneste som skjer, er at fettklumpen spiller martyr og mamma tror jeg er SÅ vanskelig. Har snust litt på ham når ingen ser meg, han er ikke farlig så lenge han sover, iallefall. Må revurdere taktikken, han flytter tydeligvis ikke ut av huset mitt med det første. Hører rykter om ny leieboer også, har mamma blitt gal?! Hun sier noe om at det er sludd i vente og jabber om Dumbo. Dårlig vær og babyelefant, altså. Fine greier. "
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

"Spinus' logg, 28. 01.05: Har flyttet inn i større bur, herlig! Deilig å kunne streeeeekke seg ordentlig ut etter en laaang hvil. Eneste minuset er den hissige utleieren på toppen, skikkelig grinebiter. Kobler ut når han begynner med bråket sitt, gidder ikke høre på. Hey, jeg har det jo toppers, stort fint hus, egen etasje til mat og vann, to (!!) hammock'er og gangavstand til dameblokka. Fine damer her. :mrgreen: Prøver jo å gi den lille hissigproppen noen hint, men han skjønner ikke helt tegninga. Surpomp.Åh, gjett om det hadde vært deilig å få pelsen stelt'a."
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Heheh! Høres ut som om det går rette veien for gutta, ja! Klø dem litt bak øret fra meg ;)

Locked