Da drister jeg meg til å komme med en oppsummering og en slags foreløpig konklusjon for mitt lille eksperiment:
Basert på det dere forteller meg her vil de fleste av rotteeiernes observasjoner som tilskrives rottenes syn være høyst tvilsomme som bekreftelse på nedsatt eller manglende syn. Symptomene som beskrives KAN som regel skyldes andre ting. Om de som oftest gjør det eller ikke kan vi ikke si noe om før vi har faktiske kliniske undersøkelser å støtte oss til.
At mange rødøyde rotter faktisk HAR nedsatt syn i forhold til normalen (brunøyde) er bekreftet av utallige undersøkelser av laboratorierotter. Det er derfor relativt trygt for oss å anta at det samme gjelder våre rødøyde rotter, og vi kan gjerne legge våre observasjoner av atferd til denne viten og si at det taler i samme retning.
Men hva med de brunøyde? Først må vi vite hvor godt en normal brunøyd rotte ser, og så kan vi lete etter avvik. Rotter i alminnelighet ser ikke like godt som normale mennesker, så vi kan ikke sammenligne med oss selv eller andre dyr. Hvilken typisk atferd har en brunøyd rotte med normalt syn? Hvis vi antar at de fleste brunøyde rottene våre har normalt syn (jeg tror ikke det ville være en så alt for gal antagelse) kan vi liste opp den typiske atferden, og så lete etter avvik. Det er fremgansgmpåten for de fleste rotteeiere, og det er det dere har gjort i denne tråden. Problemet er bare at atferdsavvikene kan skyldes andre ting enn nedsatt syn, så vi trenger en kobling mellom bestemte atferdsavvik og bestemte fysiologiske avvik. Vi kan bruke atferdsavvikene hos rødøyde rotter til sammenligning, selv om det ikke vil gi oss et fullgodt svar.
Alt i alt så vil jeg fortsette med å være skeptisk til om det i realiteten er snakk om nedsatt syn når en brunøyd rotte har avvikende atferd, men det vil selvfølgelig komme an på omstendighetene. Det samme gjelder andre sanser, ikke bare syn. At jeg er skeptisk er ikke det samme som at jeg avskriver det som en mulighet, bare så det er sagt. Jeg tror helt klart det finnes brunøyde rotter med unormalt syn - noe annet ville være veldig usannsynlig.
Blind, nedsatt syn, ser godt?
Moderator: Moderatorer