Redd på gulvet.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Betina
Pinglerotte

Redd på gulvet.

Post by Betina »

Jeg overtok for et par måneder siden to rotter. De er søstre og var rundt 6 mnd da jeg fikk de. De var da lite håndtert og ganske redde. Sweetie har blitt en kjempe trygg kosejente som ikke er redd for noe og undersøker alt i leiligheten, og kommer gladlig bort til meg i sofaen og om jeg går på gulvet kommer hun bort og vil løftes opp.
Honey derimot er veldig redd om hun er på gulvet. Hun er kosete og glad i å bli holdt og være i sofaen. Men så fort hun kommer på gulvet, så piler hun livredd under et sted og gjemmer seg der til jeg henter henne. Jeg synes jo det er ganske trist at hun ikke kan nyte uteturer på samme måten som søsteren sin, og det er jo litt irriterende å stadig vekk måtte lete etter henne i kriker og kroker for så å fange henne inn.
Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få henne tryggere når hun er ute? Hun er som sagt rolig i sofaen, men hun holder seg jo ikke der lenge om gangen.

Matmor
Gammelrotte

Re: Redd på gulvet.

Post by Matmor »

Egentlig viser hun jo bare normal rotteadferd - det er ikke naturlig for en rotte å springe rundt på åpne flater :)
Hvis du skal ha henne til å være ute og hun er engstelig ville jeg anbefale å skaffe en innhegning til henne, og å legge utslitte klesplagg, håndkleder etc. inni innhegningen så hun har noe å utforske der.
:rat:

Betina
Pinglerotte

Post by Betina »

Problemet er jo egentlig ikke at hun gjemmer seg, men graden av reddhet hun har. Ingen av de andre rottene gjør slik. De sitter jo ikke midt på gulvet, men løper rundt å sjekker ting, klatrer i hyller, stjeler og samler mat om de får tak i og er ikke redd om jeg går rundt. Men det er Honey. Hun er jo ikke redd meg, og liker å kose\sitte på skulderen og slikt. Men så fort hun kommer på gulvet, så blir hun livredd.
Kan jo prøve innhegnigideen og se om den hjelper noe. :)

Radney
Betarotte

Post by Radney »

Du kan også prøve å sette deg ned på gulvet med henne og se hvordan hun reagerer da. Hos oss er det om å gjøre å komme først ned på gulvet :D
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Mine er også engstelige på gulvet,og det passer meg egentlig bra for jeg ønsker ikke å ha dem der.Rotter er jo også byttedyr så det tyder på at hun har sine instinkt i behold.La henne være plasser som gir henne nok trygghet til at hun kan kose seg.Under tepper i sofaen f.eks. :akt:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply