Være i fred?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Være i fred?

Post by MereteAH »

Ja, da tok jeg imot de tre jentene på 6 mnd. i helgen. De fikk navnene Viva, Vilde og Vesla, er i eget stort bur, virker greie og sosiale så langt, og er nyyydelige. De hadde fleece med min lukt i buret i natt. Idag har jeg latt èn av gangen gå opp på min arm, og alle var ute flere ganger i dag. jeg har tilbrakt hele dagen hos dem! Bør jeg la de være i fred når de ligger i kurven og hviler, eller kan jeg med god samvittighet klappe dem og "komme med fingrene" uten at de skal bli sure eller føle seg truet? Jeg er så vandt til å "ikke forstyrre noen som sover", men har sett andre hente rotter ut av hengekøyer og sovesteder, uten problem. Hvis en skulle nappe meg, er det da riktig å lage en skarp lyd uten å la meg skremme, men heller ta opp og tvangskose? Jeg har så respekt for dyr, vil at de skal være snille og like meg, men er usikker på hva som er naturlig atferd og hva som er tegn på at jeg presser dem, uten å vite det. Jeg skal lese og lære mer, men hører gjerne noen tanker fra erfarne, rundt dette med å være i fred.
MereteAH

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Være i fred?

Post by Matmor »

Hvis jeg skulle vente til rottene mine våknet hver morgen med å ta dem ut, ville det vært en del morgener noen av dem ikke kom seg ut :) Det er nokså normalt at rotter sover mye på dagtid. Når jeg skal hente ut en sovende rotte, snakker jeg alltid til den først. Som regel halvvåkner de da. Med en døv rotte (har aldri hatt en) ville jeg antagelig trommet på buret og holdt hånden min foran snuten dens en stund først.

Jeg har aldri opplevd at noen av syvsoverene har kløpet meg. Hvis det skjedde, ville jeg ha pepet, men hentet arbeidshansker eller i det minste gitt henne tid til å våkne skikkekig før jeg eventuelt prøvde å få ut rotta på nytt. En søvndrukken rotte som klyper til advarsel kan nok få det for seg at hånden kommer for å gjøre færlslege ting, og bite hardere hvis den føler seg presset. Siden rottene er ferske i huset hos deg, ville jeg også vurdert hvor viktig det var å få rotta ut der og da. Ingen vits i å presse henne hvis hun bare er skremt og forvirret over å våkne på "feil" sted, og blir trygg igjen om litt ;) Hvis man kan unngå å gi rotta ideen om å klype/bite for å unngå situasjoner, er det det beste, tror jeg.
:rat:

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Være i fred?

Post by Elisabeth »

Jeg pleier å vente litt før jeg tar på dem, så de ikke våkner av hånden min, men ser det litt an på hvilken rotte det er snakk om. Jeg har en jente som er søt og snill, men som er skeptisk til guttelukt, så hun har kløpet når hun har blitt vekket av en hånd på henne som lukter gutt. Det har skjedd alt for fort til at man rekker å pipe i det hele tatt, og er ikke vondt ment, ikke pga irritasjon eller noen grunn til ikke å ta i henne etterpå. Denne rotten har jeg hatt i 1,5 år og jeg kjenner personligheten hennes, så jeg vet at det er trygt å vente litt og så, sakte, la henne få lukte på hånden før man prøver seg på noe igjen. Hun virker som hun kan nappe hvis hun blir litt skremt av at noen plutselig tar i henne når hun sover og spesielt hvis denne hånden lukter gutterotte.
Siden disse rottene er nye for deg, ville jeg nok, som Matmor sier, først gitt dem sjansen til å våkne i hvert fall litt, før du stikker hender inn og klår på dem når de sover. Det er nok best at de rekker å bli trygg på deg før du vekker dem sånn.
Ellers er det jo en super måte å gjøre dem vant til deg på å kose på dem når de allerede er avlappet og har det fint. Så lenge man respekterer hva de vil, så klart. Men det høres ikke ut som noe problem her ;) Tvangskosing for tilvenning gjøres nok best inni genser utenfor buret, enn inni buret :)
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

K Salas
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 07 Dec 2008, 01:53
Location: Oslo
Contact:

Re: Være i fred?

Post by K Salas »

Gratulerer med nye jenter. Det høres ut for meg som om du gjør alt helt riktig. :) Bruk mye tid sammen med de og la de venne seg til deg, det er det beste tipset jeg kan gi. Jeg ville nok ikke bråvekt noen som sover, hverken mennesker eller dyr. Snakk litt til de, klø litt bak øret og la de våkne litt før du løfter de ut av buret. Rotter sover i perioder, de tar seg en høneblund både nå og da, jeg for min del pleier å la de sove når de vil og heller leke med de når de er våkne.
Charlie, Dita, Ilsa og Perleprinsen Valemon Høstlykke

Rottene mine, Rotteslottet
Hengekøyer jeg selger, Rottetopia
Museoppdrettet mitt, Mustopia

Post Reply