Springe løst

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Springe løst

Post by Lorien »

Mine to rottejenter er jo fremdeles ikke helt tamme, men Sandra har utrolig lyst å komme ut av buret. Når hun først kommer ut har hun ingen interesse av å gå inn igjen, og det er ikke sjangs for at jeg klarer å ta henne i den farten de har..

Pleier dere bare å la dem springe rundt utenfor buret, og la dem gå inn igjen når de vil. Eller vil de som regel ikke inn igjen?

Mamma Mira stakk av her en dag da jeg skiftet inne i buret, og da var hun på utforskning i ca 10min før hun stakk inn i huset igjen.. Men hun er ganske pysete, og ganske redd for meg. Sandra der i mot er skikkelig nysgjerrig og gira på å komme ut, så ser for meg at jeg aldri får henne inn igjen..

Angriper forresten rotter marsvin? Marsvinene står også i stua, og de har ikke noe gitter på buret...

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Springe løst

Post by Stine »

Rottene mine er jo tamme, men det er ikke alltid de vil inn. Særlig ikke jentene. Jeg pleier bare å ha de ute helt til de går og legger seg av seg selv, det kan ta alt fra en halv time for gutta til 6 timer for jentene :) Men de er veldig kontaktsøkenden nesten uansett, så om de MÅ inn får jeg de inn når jeg vil ;)

Jeg ville ikke tatt sjansen på å la de møte marsvinene, en av partene kan angripe ja...
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: Springe løst

Post by Lorien »

Hadde ikke tenkt å la marsvinene være ute samtidig altså, men bare lurte på om det er noen sjangs for at rottene finner det for godt å utforske marsvinburet... :lol:
Ser for meg at det er en mulighet for det ja, så tror nok jeg bare setter marsvinene på et annet rom i mens..

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Re: Springe løst

Post by Tellus »

Når jeg har rotta mi ute, pleier hun å gå inn i buret av seg selv etter en liten stund. Men hun er ganske gammel da ;)
Når de var mindre, pleide de å løpe bort til meg mens de gikk fritt, så da ver det bare å ta de opp og putte de i buret.
Et smart triks som jeg gjorde, var å inngjære (skrives det sånn :?: ) et lite omeråde og lot de løpe der mens jeg satt der med dem. Da ble de mer og mer tamme, og etter en stund, lot jeg de gå på hele rommet mitt. Men da hadde jeg stengt av alle smutthull de kunne krype inn i ;) Når de hadde blitt skikkelig tamme, lot jeg de gå i hele huset ( det var stengt av, slik at de ikke kunne gå bak kjøleskapet og sånne steder).

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Springe løst

Post by Radney »

Når de er ny i hus da kan de være vanskelig å få kontakt med når de er ute av buret. De skvetter som regel av "høye" lyder, når du beveger deg ect. De kommer nok til å gå inn i buret når de vil da de mest sansynlig føler seg tryggest der. Dette er noe som kommer seg ganske fort og de vil nok om ikke lenge klatre oppå deg når de er ute å løper samt ikke være så skvetten.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: Springe løst

Post by Lorien »

Så jeg skal egentlig bare prøve på å la dem springe litt da?
Jeg har tatt ut huset når jeg har villet få dem inn igjen, og da springer de som regel inn i huset, og jeg løfter da huset inn i buret igjen..

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Springe løst

Post by Radney »

Ja de burde få være ute å løpe. Sett buret på gulvet og åpne alle lukene så la de få styre selv når de vil ut og inn mens buret står på gulvet. Når de er ute kan de løpe inn i buret for å føle seg trygg så fyker de fort ut igjen når de føler seg trygg.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Springe løst

Post by renya »

Har du mulighet til å ha buret ståande ein plass der det ikkje er så farlig om ho spring litt laus? M.a.o at ho ikkje stikker under sofaen og gøymer seg i timesvis for eksempel. Mange baderom er ganske kjedelige, då får ho valget mellom å være i buret, vase rundt i tomt kjedelig rom, eller utforske deg, og du har kanskje ein godbit på lur (og ei god bok).
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: Springe løst

Post by Lorien »

Jeg har egentlig ikke så mange rom der de ikke kan gjemme seg under. Stuen er i grunnen best.. Badet har dusjkabinett og vaskemaskin som de kan lure seg under og som er vanskelig å stenge av.

Det som er skummelt i stuen er jo alle ledningene, så da må jeg jo passe på som bare det hele tiden.. Men det gjør jeg vel uansett i begynnelsen...Hehe.

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Springe løst

Post by Tiannina »

Mine går løst på rommet mitt :D Det er noen gjemme-seg-muligheter her,
men ikke så ille at det ikke går ann å få tak i dem :)
De gnager ikke på ledninger eller gjør fra seg utenfor buret så her funker det supert å ha de på soverommet :)

Den ene gutten min er heller ikke helt tam, men jeg lar han løpe som han vil og
lar han gå inn i buret igjen selv :) Sitter bare å følger med på ham og gjør som jeg pleier,
det har hjulpet mye, for han har blitt vandt til lydene jeg lager og blitt vandt til meg :D
Last edited by Tiannina on 08 Oct 2009, 20:07, edited 1 time in total.
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Springe løst

Post by Larm »

Noen rotter gnager på alt, og noen rotter gnager aldri. :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Springe løst

Post by Tiannina »

Jeg har vært veldig heldig med mine :D
Unntatt med en av dem, en gang, da han drepte pandaen min med såpe inni :roll:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Springe løst

Post by Radney »

Her er det heldigvis ingen som gnager på ledninger :D
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Betina
Pinglerotte
Posts: 41
Joined: 20 Jun 2009, 23:57
Location: Lier

Re: Springe løst

Post by Betina »

Jeg hadde til å begynne med rottene bare løse i sofaen. Etter et par uker, så begynte de selv å gå ned på gulvet og utforske over alt. Nå er de alle sammen tamme og fortrolige og lette å få tak i om jeg vil ha dem inn. :D

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Springe løst

Post by Radney »

Slik går det for seg her også når nye små kommer i hus og det går veldig bra :D
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Post Reply