Rotters (bisarre) vaner og uvaner

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Roger&Ingrid

Rotters (bisarre) vaner og uvaner

Post by Roger&Ingrid »

Hei!

Vi har hatt rotter i relativt kort tid (ca 3 1/2 år), og har merket oss en del merkelige ting rotter gjør. Er dette ting som lyder kjent, eller har vi bare hatt helsprøe rotter? Se lista under:

1. Fleece er deilig! Alt av fleece smaker fortreffelig og må gnages istykker umiddelbart.
2. Gummi smaker like godt, spesielt tastene på fjernkontrollen. Vi legger fjernkontrollen med tastene ned, men de smarte dyrene har lært seg å snu fjernkontrollen (?!).
3. Når rottene ligger i hengekøya, må de alltid ligge oppå hverandre...
4. Rottene er manisk opptatte av hverandres hygiene. Den ene legger den andre på ryggen og begynner å vaske. Det stakkars offeret piper "ih!" i ett sett...
5. De to hunnrottene våre sniffer hverandre i baken og lekesloss hele tiden.
6. Av og til, spesielt hvis vi har nyvasket, vått hår, kommer rottene bort og begynner å fikle i håret og nappe i hodebunnen. Har vi blitt offisielt opptatt i rotteflokken eller er vi bare skitne og skabbete i rottenes øyne..?
7. Rottene våre klipper klørne selv; Toffa klipper både sine og Søta sine. Toffa er fanatisk opptatt av å ha kortest mulig klør, morsomt å se på...

Hadde vært interessant å høre om hvor vanlige/uvanlige rottene våre er...noen merkeligere? :lol:

tja

Post by tja »

jeg har hatt rotter i rimelig kort tid (ca 1 år) og kan ikke mye om deres "normale" vaner, men jeg har også merket meg en del ting som ikke kan være normale.

Edna stjeler alt hun kommer over og tar det med seg inn i buret. (sneiper, mobiler, kontroller, bøker tilogmed, til og med planter har hun dratt med seg.)
bolla er besatt av å slikke på håret mitt. når hun er ute av buret setter hun seg på skuldra mi og smatter i vei på håret. jeg er helt våt når hun er ferdig. hun er også veldig gla i å henge oppned. hun kan henge i timesvis uten å gjøre noe spesielt. hun bare henger der. utrolig artig å se på..
gerd (den sure gamle...) har det med å hente mat for så å legge det i fanget mitt. det er som om hun skal mate meg eller no. har aldri skjønt det der. hun lar bare maten ligge i fanget mitt... prøver jeg å ta det bort biter hun meg.. rare rotta=)

rotter er forunderlige dyr. de har mer personlighet enn oss mennesker og ingenting er morsommere enn å se dem leve livet...

Martha

rare rotter

Post by Martha »

Hei jeg er temelig nybegynner, har hatt rotter i ca 2-3 mnd. Så jeg gleder meg til å oppleve noen av de gøye tingene dere skriver. :D

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Hehe, hadde en artig episode med Phedra, da ungene hennes nett hadde åpnet øynene (og sikkert gikk henne litt på nervene). Jeg hadde buret hennes åpent, slik at hun kunne gå løs, og det endte med at hun løp i skytteltrafikk mellom buret og fanget mitt, og overleverte alle 11 ungene til meg. Etterpå satte hun seg på kneet mitt og så på meg med et uttrykk som kunne minne om "kan ikke du ta disse for meg ei stund mens jeg stikker på byen..?" :)
Medea er også litt pussig - når jeg har henne løs går hun konsekvent i kanindoen for å gjøre fra seg! Husker en gang jeg hadde henne løs mens jeg skiftet sand, og hun holdt seg helt til jeg var ferdig før hun pilte i hundreogørten oppi doen... :) Snedige rotter...

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Re: Rotters (bisarre) vaner og uvaner

Post by Nemesis »

Roger&Ingrid wrote:Hei!
Hadde vært interessant å høre om hvor vanlige/uvanlige rottene våre er...noen merkeligere? :lol:
Toffa er vel et kapittel for seg selv, i hvert fall da hun klippet mine negler :lol: Har ledd mye av det...

Det rareste kompisene mine gjør, er å flytte et såpestykke fra vasken på badet og over til benken ved siden av. De legger den på samme sted hver gang, men spiser ikke på den. Bare flytter den. Hver dag. Har klødd meg i hodet noen ganger for å si det sånn :wink:

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Toffa er vel et kapittel for seg selv, i hvert fall da hun klippet mine negler Laughing Har ledd mye av det...
:oops: Er egentlig litt flau på Toffas vegne..."Hei, besøk! Skal jeg klippe av deg neglene, eller? Skal det være en liiiiten rottemanikyr, kanskje?"

Hun synes åpenbart at lange negler på rotter og mennesker er ekkelt og må fjernes. Frekk er hun også, spør ikke om lov engang. :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Martha

vaner uvaner

Post by Martha »

Her en dag skulle jeg gi de beiken, guttene var helt ville, men jentene ville heller ha salat, typisk jenter liksom :lol:

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Mine har lagt sin elsk på en bananpalme.. Hører bare det knase i bladene på det lille skuddet som fortvilt prøver å komme opp og bli stor og fin og få bananer. Menne, skal ikke være lett, nei, når det står to og knasker på deg så fort noen snur ryggen til.

Også var det det å klatre opp på pc-bordet og dytte _alt_ som ligger der ned på gulvet..
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Påss

Post by Påss »

Nemo wrote:Mine har lagt sin elsk på en bananpalme.. Hører bare det knase i bladene på det lille skuddet som fortvilt prøver å komme opp og bli stor og fin og få bananer. Menne, skal ikke være lett, nei, når det står to og knasker på deg så fort noen snur ryggen til.

Også var det det å klatre opp på pc-bordet og dytte _alt_ som ligger der ned på gulvet..
:lol: Der kjente jeg meg igjen... Hos meg er det orkideene som får gjennomgå. Spesielt en av dem. De sitter å balanserer på pottekanten og graver og gnager så det er bark, torv, jord og lecakuler i "halve stua".De gnager de på bulbene og og bladene også. Ellers er det bladene på de andre orkideene som er mest interessant, men til og med blomster kan forsvinne :? Jeg har en "palme" som er giftig, men den er de ikke interessert i overhodet. Og takk for det !! :wink:

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Påss: Jeg tror du bør passe litt på de når de holder på med orkidéene. Siden de (plantene) skal ha en del ekstra næringsstoffer og gjødsel og sånt. Hadde en orkidé en gang, men lot ikke rottene komme i nærheten av den. Trodde den kunne være giftig.. men kanskje jeg tok feil? :?

Takk og lov for at de ikke tar de andre plantene mine - en kaffeplante og en ginsengrot. Det er jo ikke som om de trenger mer energi enn det de allerede har. :roll:
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Påss

Post by Påss »

De er ikke giftige... Ikke de jeg har hvertfall. Jeg har forhørt meg og fikk svar om at det var de ikke.
Nå er det ikke slik at rottene får herje fritt da, selv om det sikkert kunne høres slik ut :) Det er nå bare sånn at jeg ikke alltid kan ha øynene på dem.
Når det gjelder ekstra gjødsling og sånt, så måtte jeg slutte med det for ett par år siden, for bikkja begynte å gå etter å slikke på pottene :shock:
Og noen steder brukes faktisk orkideer til fôr :wink:
Orkideene skal ikke ha ekstra av noe som helst egentlig. Det er slik at dersom du bruker vanlig gjødsel, så skal du bare bruke 1/4 av normal dose osv. Du dreper dem hvis du behandler dem for godt :wink: Etter min erfaring hvertfall.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Jeg har jo helt glemt å fortelle om rottenes desidert særeste vane: Søta går i taket! Taket i buret, selvfølgelig, men allikevel...En periode var hun helt skrullete; hun gikk kveldstur i taket hver dag. Det virket som om hun synes det var skikkelig moro. 8)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei
Jeg kom på en underlig skrue av ei rotte jeg hadde for en del år siden.
Når hun skulle gjøre sitt "fornødne" klatret hun høyt opp langs veggen i buret, stod med med hodet nedover og sendte både bæsj og tiss helt ut av buret og ned på gulvet.
Det medførte jo at buret nesten bestandig var helt rent. :)
mvh Julie

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

:lol: :lol:

Våre har det med å dytte bæsj ut gjennom sprinklene, i tillegg har jeg sett Søta ta tak i hammock'en og riste bæsjen bort, ut og vekk. Renslige dyr, ja...på vår bekostning. 8)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Lenge prøvde jeg all verdens forskjellige ting og tangfor å få henne til å slutte med det. Vi tråkket jo stadig i unevnligheter, og vår lille datter plukket i sakene........
Men jeg måtte bare gi opp. Fra rottas synsvinkel var det jo fortreffelig.
mvh Julie

Locked