Svetting

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Svetting

Post by Matmor »

Svetting - når rotter ser ut som om de blir fuktige i pelsen av et sekret fra ryggen...
Det er mye vanligere hos hanner enn hos hunner. Og det er et dominansfenomen, men jeg lurte på hva slags erfaringer folk hadde med svettende rotter. Jeg har faktisk aldri hatt noen selv, på de 18 hannene jeg har eid, men jeg har sett fenomenet både i virkeligheten og på bilder.

Er svettende rotter problemrotter? Lager de bråk i flokken sin, må de kastreres (jeg vet noen må det...), eller finnes det svettende rotter som lever i full fordragelighet med andre artsfrender og tar pent imot nye flokkmedlemmer?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Svetting

Post by Stine »

Min pippen svetter veldig mye, men har alltid vært snill mot mennesker og andre rotter. Han er 1 år og 3 mnd.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Svetting

Post by Larm »

Min jente Pipestrip svetter ekstremt når hun lukter andre jenter som hun ikke vil skal inn i flokken (voksne jenter). Jeg har ikke lykkes med å introdusere voksne jenter til mine rotter dessverre, og jeg tror nok at hun ville vært den vanskeligste av alle rottene.

Da mitt C-kull var små, så var hun snill mot de i fødeburet (når hunn hilste på de) og ellers i huset. Da de ble så store at de skulle flytte inn, var hun den vanskeligste med tanke på å akseptere de små.
Jeg tok henne ut av buret fordi hun jaget de små. Hun løp etter de med fnysing og busting, men hun laget ALDRI ett eneste merke på noen av de.
Hun er en piperotte, derav navnet Pipestrip, som ofte sier pip når vi skal løfte henne opp.
Mìra, som var den lille som kom inn i buret, var en tøffing som ikke ville være nederst på rangstigen og som ville leke med de voksne. Hun løp bort, tok tak i skinnet på ryggen til de voksne, og dro de bakover så de datt :lol:. Dette var IKKE populært hos Pipestrip ;) Dette + at Mìra ikke ville la seg vaske av Pipen, gjorde sitt til at det var en del uro i buret de første mnd. Mìra er nemlig også en pipe/skrike rotte, og når 2 slike krangler, så høres det forferdelig ut. Men igjen, det var ALDRI ett merke på noen av de. :D

Mìra plaget Pipen, noe som førte til at Pipen ble sint og jaget henne, med det resultatet at Pipen sin ene ankel på fremfoten hovnet ekstremt opp. Det varte i over en uke, og vi fikk til slutt beskjed om å gi henne 0,8 ml metacam (smertestillende) daglig i en uke. Dosen var så stor fordi det var mistanke om brist i ankelen, og da må dosen være større enn ved bløtvev for å ha noen effekt.
Hevelsen gikk drastisk ned første døgnet og Pipen ble ikke ruset av dosen i det hele tatt.

I dag er de kjempegode venner, og Mìra har fått lov å legge Pipen på rygg og vasket henne mange ganger. Pipen har også tvangsvasket Mìra, så hvem som bestemmer vet jeg ikke :?

Under er et bilde av en våt Pipestrip (Pipen)
Image
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Svetting

Post by heidiii »

Min Ulf svetter mye og ofte, og han er dominant og rimelig hissig overfor andre rotter. Han måtte som jeg har nevnt før skilles fra broren sin, men begge spilte en rolle der da.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Svetting

Post by Itchigo »

Amy svetter en del på siden av rumpa. Det er mest når hun er opphisset av Lulla. Hun har sluttet nesten helt med det etter hun ble 1 år og to måneder... HUn var sjefen i buret før, men nå har de to yngre rottene tatt over. Hun er også en piperotte og litt overvektig :P
Aurora

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Svetting

Post by Stine »

Rottelooover wrote:Min pippen svetter veldig mye, men har alltid vært snill mot mennesker og andre rotter. Han er 1 år og 3 mnd.
Jeg kan også legge tl at han inneimellom er en skikkelig piperotte(altså navne Pippen). Han svetter uavhengig om det er nye flokkmedlemmer eller ikke. Han svettet senest i går, og da var det ingenting nytt som foregikk.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Svetting

Post by kikky »

Rotter som har svettet hos meg har alle havnet under kniven eller blitt avlivet, de har vært såpass dominante at det ikke var forsvarlig å la de fortsette med baller på i gruppen.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Svetting

Post by sessan »

Så hundene svetter fordi de er sinna??
Svetting er et dominant signal til andre rotter? Lukter dette noe spesielt eller ser man bare at pelsen er klisset?
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Svetting

Post by Stine »

det lukter veldig sterk guttelukt.. Vanskelig å forklare., men jeg syns det lukter en blanding av mint og honning :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Svetting

Post by Larm »

Jeg synes det lukter salvie eller kamferatum :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Svetting

Post by Elisabeth »

Jeg synes mine gutterotter lukter høy og blomster :) Elsker den lukten!
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Betina
Pinglerotte
Posts: 41
Joined: 20 Jun 2009, 23:57
Location: Lier

Re: Svetting

Post by Betina »

Og jeg synes gutterotter lukter litt johannesbrød! :geek:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Svetting

Post by wollf »

hehe...


brage svettet mye og han var veldig dominant.
men jeg ser ikke på dominans som en neggativ ting, aggresivitet er noe annet for meg.

Post Reply