Nybakt rotte-eier trenger råd:
Moderator: Moderatorer
Nybakt rotte-eier trenger råd:
Vi kjøpte to hunnrotter for nøyaktig 1 mnd siden. De var da 4-5 uker gamle. Det er min sønn på 8 år som "eier" de, men selvfølgelig fulgt opp av voksne. Vi har prøvd å lese om å få de håndtamme osv., men føler at jeg syntes de fortsatt er veldig sky. På kveldene - når de er mest aktive - kommer de gjerne til bur døra og får godbiter, de kommer også opp på hånda, men de må lokkes. De er fortsatt vanskelige å få tak i og er veldig raske til å krabbe inn i buret igjen hvis vi tar de ut. De står i et rom innenfor kjøkkenet så de er vant til at vi beveger oss rundt der de er - alikevel "skvetter" de fort når noen kommer. Den første uka var vi veldig tålmodige - grep ikke fast i de på noen måte - bare lot de bli kjent med bur og oss. Etter det har vi tatt tak i de litt hver dag - hatt de litt inni genseren osv.
Med en 8 åring i huset er det selvfølgelig en del liv og røre med barn, men ingen har får lov til å håndtere rottene utenom oss og eieren selv har vært veldig tålmodig og "herjer" ikke med de.
Legger til at vi har hund - hun syntes selvfølgelig rottene er veldig spennende, men buret står høyt nok slik at hun ikke kommer til de, så tror egentlig ikke at hun har skremt de annet enn ved sin tilstedeværelse.
Er jeg bare utålmodig?? Gode råd mottas med takk!
Med en 8 åring i huset er det selvfølgelig en del liv og røre med barn, men ingen har får lov til å håndtere rottene utenom oss og eieren selv har vært veldig tålmodig og "herjer" ikke med de.
Legger til at vi har hund - hun syntes selvfølgelig rottene er veldig spennende, men buret står høyt nok slik at hun ikke kommer til de, så tror egentlig ikke at hun har skremt de annet enn ved sin tilstedeværelse.
Er jeg bare utålmodig?? Gode råd mottas med takk!
-
- Gammelrotte
Re: Nybakt rotte-eier trenger råd:
Rotter kan være litt teite sånn, det hjelper egentlig ikke å la de "være i fred" for da blir de ikke tamme
Man må tvangskose de litt rett og slett.. Det er veldig lurt å bruke "gensertrikset", der du putter rotta inn i genseren din og lar den farte rundt inni der.. Etter en stund vil rotta venne seg til både lukten din, og bevegelsene dine
Og så kan man godt prøve å klø de litt bak ørene, for de liker de veldig godt 

A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon
Du kan også søke på gensertrikset. 

-
- Webmaster
- Kjønn: Kvinne
Enda meir genser er mitt forslag.woody wrote:Etter det har vi tatt tak i de litt hver dag - hatt de litt inni genseren osv.

Ha dei i gensaren når du ser på tv, sitter ved pc'en, sitter og leser eller andre ting. Timesvis! Sitt gjerne på golvet inntulla i eit stort teppe, la dei krype mellom innafor genser, på deg, rundt under teppet. Dei blir fort trygge og vil sannsynligvis søke til deg for trygghet dersom verden rundt blir skummel så snart dei lærer at genser er kule greier. Dersom dei tar imot godbiter kan du gjømme litt så dei finner når dei klatrer rundt.
Det kan ta litt tid i begynnelsen men dersom du sitter og ser på tv alikevel så blir det berre kos. :]
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.
- det er ei dame forresten.
Det beste er nok å "tvangskose" dem litt ja
Prate mye med dem, få dem til å sitte på skuldra eller i genseren og gå rundt med dem
Ha dem i pledd på fanget og sttyk på dem. Dere kan også bruke f.eks mais som bestikkelse, så de må komme til dere for å få mat.
Det kan funke veldig godt hvis de liker mais
Det er mye gode råd og tips her på forumet, så du kan nok finne mye god informasjon ved å søke i innlegg ^^
Lykke til!

Prate mye med dem, få dem til å sitte på skuldra eller i genseren og gå rundt med dem

Ha dem i pledd på fanget og sttyk på dem. Dere kan også bruke f.eks mais som bestikkelse, så de må komme til dere for å få mat.
Det kan funke veldig godt hvis de liker mais

Det er mye gode råd og tips her på forumet, så du kan nok finne mye god informasjon ved å søke i innlegg ^^
Lykke til!

Tina og englehalene :rottehode:
R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry
R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry
Jeg slenger inn et spørsmål her jeg, istedet for å lage en ny tråd. Kjøpte to rottejenter på fire uker igår. Jeg fikk beskjed om å la de være litt i fred og bli kjent med omgivelsene før jeg tar de ut. De var nettopp kommet fra danmark og til dyrebutikken igår. Men hvor lenge burde jeg vente med å ta de ut og kose med dem?
Jeg hadde tatt de ut med en gang. Jo fortere de blir trygge, jo bedre :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Bygger bol
Tvangskosing og masse oppmerksomhet er det som har hjulpet her i huset.
Vi har forsatt ei som er litt skvetten og helst ikke vil ut av bure, men det hjelper lite her i huset.
Mens den andre helst vil være med på skulder i alt vi gjør.
Hun som er skvetten hos oss jobber vi enda med og i små rotteskritt så går det frem over, hun har allerde plukket ut meg som favoritt i huset ( selv om det jeg som tvangs koser og tar henne ut).
Så mitt tips her må jo være og ta dem ut (ikke når de gjemmer seg i huset sitt) tvangkose og alt det der.
Vi har forsatt ei som er litt skvetten og helst ikke vil ut av bure, men det hjelper lite her i huset.
Mens den andre helst vil være med på skulder i alt vi gjør.
Hun som er skvetten hos oss jobber vi enda med og i små rotteskritt så går det frem over, hun har allerde plukket ut meg som favoritt i huset ( selv om det jeg som tvangs koser og tar henne ut).
Så mitt tips her må jo være og ta dem ut (ikke når de gjemmer seg i huset sitt) tvangkose og alt det der.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui
-
- Pinglerotte
Heisann..
vi overtokk tre omplaserings rotter på mandag, ganske så skye alle sammen
Men med kos kos og atter kos kommer to av guttene med en gang vi er ved buret (VIL UT) rett med i genseren, :cheeeers: .Sistemann trenger lengere tid men det kommer seg. :peewaggle:
Så ha en pose god tolmodighet.... skal du se dere får god kontakt med bebissene deres
Lykketil
vi overtokk tre omplaserings rotter på mandag, ganske så skye alle sammen

Så ha en pose god tolmodighet.... skal du se dere får god kontakt med bebissene deres
Lykketil
savner dere Albert, Skybert og Nurre
Savner deg Reidar gutten vår, Rip 17.06.2010
Savner deg Reidar gutten vår, Rip 17.06.2010
Jepp,kom igang fortest mulig! 

Jeg tok mine ut nesten rett ut etter vi kom hjem :cheesy: Og det funka veldig bra :cheer: men hun ene er fortsatt litt redd og gjemmer seg litt i genseren :trett:
Carmen,Muffin og Latika
et annet tips er å gå på badet eller en annen plass med lite gjemmeplasser, settes eg på gulvet og la rottene søke trygghet hos dere. tips til er å putte en tskjorte eller noe som lukter av dere i buret så de kan sove i. da venner de seg til lukten fortere
Det første jeg gjorde da jeg kom hjem for første gang med de rottene jeg har nå, var å sette meg i sofaen med dem inni genseren og/eller i et teppe. De elsket det teppet ^^, Det er litt merkelig da, for nå vil de ikke lenger ligge og sove/slappe av i sofaen eller i genseren. I starten elsket de det :S
kos masse med de og ha litt snack klar til de :O)
vi var så heldige at vi fikk faktisk super tamme rotter fra
dyrebutikken nå i sommer så denne gangen slapp jeg å temme de.
vi var så heldige at vi fikk faktisk super tamme rotter fra
dyrebutikken nå i sommer så denne gangen slapp jeg å temme de.