Bitt ved mating

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rottefar
Pinky
Posts: 24
Joined: 15 Mar 2010, 00:52

Bitt ved mating

Post by Rottefar »

Rottene er nå blitt så vandt til oss at de kommer med en gang de hører vi åpner buret.
Dette syntes vi er topp, men en av dem er litt for ivrige.

Når jeg tar inn hånden for å gi en liten snack eller matbit generelt, så har den nå bitt til blods for tredje gang.

Første gang tenkte jeg den var litt ivrig og uheldig, da slapp den også med en gang etter bittet, og roet seg straks ned, som om den viste den gjorde no dumt.
Det samme skjedde gang nummer to.
Tredje gang (i går) holdt jeg en snack mellom fingrene, og la hånden i buret som vanlig.

Den tok tak med tenna på langefingeren, og nektet å sleppe, slik satt vi i 4-5 sekund mens jeg prøvde å lage lyd for at dette var vondt.
Den ga seg omsider når jeg ristet litt i handa.

Er den mat-aggresiv? Den har enda ikke vist slik oppførsel uten mat, men den er ofte veldig ivrig uansett når jeg kommer inn med handa, som om den forventer at det er mat der. Eller er det kanskje noen måte jeg kan roe den litt ned før den får matbiten?

Har lagt merke til at de spiser litt mindre enn før etter vi skiftet mat til oxford(også lagt godt merke til fordi de gjør mindre fra seg), så er den kanskje bare ivrig fordi jeg kommer med litt bedre mat?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Bitt ved mating

Post by wollf »

hm.. jeg har rotter selv om er super ivrige da det kommer mat, men aldrig blitt bitt pga det. synes ikke det høres ut som normal adferd. nafsing for å smake har jeg opplevd men aldrig til blods eller at den holder i fingeren.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Bitt ved mating

Post by Larm »

Den høres bare veldig ivrig ut. :cheerful: Hvis den er mataggressiv, så ville den angrepet deg og/eller de andre og bitt hull. :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: Bitt ved mating

Post by oliver;) »

Ivrig :cheerful:

Kanskje lurt å ikke gi snacks i fra hendene inne i buret? Ta de ut og gi de det på sofaen eller noe sånn?

Lykke til :thu:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Rottefar
Pinky
Posts: 24
Joined: 15 Mar 2010, 00:52

Re: Bitt ved mating

Post by Rottefar »

Flott at dere tror den er ivrig, det var e god nyhet.

Jeg går utifra at den får ta maten fra sofaen eller noe ja.. Men litt kos å mate fra handa...

Kan det være en ide å "gjemme maten" i en knytteneve, og så åpne knytteneven først når rotta roer seg?

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: Bitt ved mating

Post by oliver;) »

Hmmm.. det kan jo funke, men pass på hendene dine :nottelling:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Bitt ved mating

Post by Elisabeth »

Hvis du tør så er det veldig god trening på å være forsiktig å la rottene slikke ting fra fingrene dine. Det har jeg gjort med alle mine. Det aller beste er jo å begynne med dette når de er små og ikke kan bite så hardt, hvis de ikke er forsiktige nok :p
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Bitt ved mating

Post by torasrotter »

Ja jeg må nok innrømme at det er noen av mine frøkner også kan bli litt ivrige avogtil :grin: Jeg har opplevd at de har holdt fast fingeren min, men aldri bit til blods... Men det kan jo rett og slett bare være feilberegning.. Og om så det er en "påbegynt" mat aggresjon, så vet du jo om det allerede nå så du har muligheten til å gjøre mye.. Min rotter pleier jeg min en gang om dagen å stikke fingrene inn i mellom sprinklene, og jeg har aldri blitt bitt til blods.. Men jeg gjør dette fordi jeg har en baby her på 10 mnd som synes rotter er utrolig gøy :grin: Og da kan man ikke ha biterotter :roflmao: Men som Elisabeth skriver, la han slikke deg på hendene og fingrene, så skal du se han slutter etter en stund :kiss:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply