Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by BlackNenne »

Ja, tittelen sier vel sitt. :( Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, så jeg får gå rett på sak:
På tre uker har to av rottene her i huset gått bort og sitter igjen med to til, og man kan vel trygt si at de to gjenværende har forsynt seg. :( (De to som er igjen er to søstre som er ganske "ville" av seg og det står en del om dem i denne tråden: viewtopic.php?f=17&t=10951)

Ruth døde først, for ca tre uker siden.
Annenhver uke er det slik at jeg har tre skift på halvannet døgn på jobb, som gjør at jeg da ikke har så mye tid til rottene annet en foring og en liten pratestund i buråpningen. Jeg så ikke Ruth på de to dagene da jeg matet rottene, men tok det som at hun lå og sov.
Dagen etterpå fant jeg henne i det ene hjørnet av buret blandt opprevede avisstrimler. Og det var svært lite igjen av henne. Kun pels og bein... Beklager om jeg støter noen, men ja, til og med kjøttet på halen var borte. :( Det var et helt forferdelig grusomt syn.
Ruth var en svært liten jente som aldri nådde mer enn 220 gram, men synes likevel det var overraskende at så mye var borte på så kort tid, når de hadde både mat og vann.

Så, for tre dager siden fant jeg Eldar (kastrat) død i kubehengekøyen. Han var også blitt spist på, men han må ha dødd kvelden før, så det hadde ikke rukket å gå så langt enda. Dessuten var han jo mer enn dobbelt så stor som lille Ruth.

Nå sitter jeg dessverre igjen med en stor avsky for Trine og Ingrid som er igjen. Jeg skammer meg nesten for å si det, men jeg syns liksom de har blitt "ekle". :kjempetrist:
Som det står i tråden jeg viser til lenger opp, så er disse søstrene i tillegg aggressive og uhåndterlige. Og de har bare blitt verre etter at jeg startet den andre tråden (mot meg, ikke de andre rottene).

Det jeg altså lurer litt på, er om andre har opplevd det samme, eller sitter med informasjon om dette? Kan huske å ha snublet borti noe lignende her på forumet for noen år siden, men finner ikke igjen tråden.
Av hva jeg har googlet meg frem til, har jeg funnet ut at flere mener at dette er et slags instinkt om å "rydde opp" i bolet, for å fjerne lukt og unngå å tiltrekke seg rovdyr. Noen som vet mer om dette?
Fikk for to måneder siden en liten strihåret dachshund tispe i hus, med svært mye jaktinnstinkt, som er helt ville etter rottene. Men har heldigvis rottene på et eget rom der hunden ikke kan komme inn
Men ved et par tilfeller har hun sneket seg inn etter meg og gått helt berserk ved å hoppe på buret, skraper og hyler.
Så jeg har lurt på om lukten og synet av hunden kan ha trigget disse instinktene hos rottene...?
Jeg skjønner at dette er instinkter og at det dessverre bare er sånn, men har slitt med dette nå i ettertid, for jeg syns jo det er både trist og motbydelig.

Vel, jeg tror dette var alt, Det var godt å få det ut også på en måte. Dette har kvernet rundt oppi hodet i det siste. :kjempetrist:

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by anita »

Husker den tråden du nevner, men jeg finner den heller ikke igjen; det var vel ganske små unger det var snakk om den gangen. Godt gjort at du har holdt ut disse krakilske damene, synes jeg - det er jo ikke rotter som passer for de 1000 hjem, akkurat. Har ikke vært borti så mange dødsfall i buret, men der har flokken valgt andre løsninger fra å la dem være i fred, til å begrave dem.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by oliver;) »

Huff.. dette var trist :sadpace:
Sender varme klemmer til deg :kiss:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by renya »

Kondolerer så masse.

Skjønar godt at dette er litt ekkelt, men såvidt eg forstår er det ganske naturlig. Eg har lest poster på andre forum om det samme tidligare, og det blir forklart som ein instinktig måte å "fjerne" kroppane på, og utnytte det som er. Var litt vanskelig å finne igjen spesifikke poster, men meiner å ha lest om det på fancy-rats.co.uk i allefall sjølv om eg ikkje fant det igjen no.

Er du redd for at dei to halvville har drept Ruth og Eldar eller trur du dei døde naturlig først? Om dei går laus på levande burkamerater er det jo ein smule meir... spesielt. :(



http://answers.yahoo.com/question/index ... 043AAAopAu
http://answers.yahoo.com/question/index ... 547AA5kRs5
http://www.goosemoose.com/component/opt ... _next,next
http://fatratcentral.com/2006/04/22/when-a-rat-dies/
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by torasrotter »

Jeg har hørt om kannibalisme blant rotter før, men da har det vært i tilfeller hvor rottene har vært sultet.. Jeg husker jeg var med dyrebeskyttelsen en gang for å hente ut 13 rotter fra et hus, og da lå det tre rotter i buret som var spist på.. Men dette var rotter som hadde død av sult, og det var nok derfor de andre hadde "forsynt" seg :trist: Jeg vil ikke si at det er normalt at de spiser på de når de har nok av mat i buret, men som du sier så er de jo kjøttetende dyr.. Jeg tror nok ikke at hunden din kan ha trigget instinktene dems, jeg har en Basenji med nok av ur instinkter og mine rotter er ikke kanibaler :grin: Heldigvis har jeg ikke mistet så mange rotter, men de få gangene det har skjedd så har de andre rottene ligget i toppen av buret og sett litt stressa ut :nottelling: "mamma kom å ta det vekk, det er ekkelt".. Det eneste jeg kan tenke er om det kan være fordi hun ble liggende så lenge første gang at de følte de "måtte" rydde opp, og så ha de fått litt blod på tann :sorry: Huff nei dette kan ikke ha vært mye gøy for deg.. Er jo heller ikke lett når de som du skriver, er uhåndterlig og aggresive :worry:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by wollf »

hva døde de 2 andre av???

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by BlackNenne »

Både Eldar og Ruth ble omplassert til meg fra Sjobeng her på forumet som igjen hadde reddet de fra en dyrebutikk som planla å avlive de fordi de var rundt et år. Er en tråd om det, men har litt hastverk, så rekker ikke å finne den fram akkurat nå.

Fikk dem i juni i fjor, så de skulle være rundt to år begge to, med forbehold om et par måneder til eller fra.
Begge hadde i grunnen blitt litt tynnere den siste to-tre ukene, uten at jeg kunne finne noen som helst feil på de.
Da mange av mine tidligere rotter også har blitt tynnere i sin siste levetid, bestemte jeg meg for å se det an, og holde øye med dem.
Så det er mulig de har dødd naturlig, men på en annen side har jeg fra sent høst til februar/mars mistet 5 rotter pga alderdomsproblemer/sykdom som alle har måttet blitt avlivd hos veterinær.

Har jo lest om tilfeller der yngre rotter angriper og dreper eldre og svakere rotter, så det er jo ikke helt utenkelig tatt i betraktning at søstrene er ganske aggressive og vanskelige. De var rimelig tøffe mot flere av rottene her i noen uker etter introduseringen, men dette bedret seg innen Eldar og Ruth døde, så jeg er egentlig veldig usikker på hva som kan ha skjedd... :cry2:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by torasrotter »

Hva har du gjort med Eldar?? Siden de ikke hadde rukket å spise så mye på han, så ville jeg sendt han til obduksjon.. Litt for å kartlegge årsaken, fordi om det er slik at de faktisk er blitt drept, så er det en helt annen sak :trist: Jeg kan godt forstå at du føler avsky mot de, og avogtil er det ikke like lett å forstå hvorfor dyr gjør som de gjør.. Men jeg tenker slik: De er to ganske aggressive rotter, som kanskje ikke har fått den stimulien i oppveksten som de burde.. De er sannsynligvis ganske forvirret oppe i det lille hodet sitt.. Kanskje de bedrer seg etter en stund sammen med deg, som er en stabil person.. Til nå er det lite i livet dems som har vært stabilt, og det kan jo også være vanskelig for de å forstå hvordan de skal oppføre seg som en "tamrotte".. Hvis du forstår?? Jeg ville prøvd å behandle de så mye som mulig som en "koserotte" (alt er jo relativt)som mulig, men se de litt ann.. De er fortsatt unge, og hvis ikke de drepte dem, så vil jeg ikke si at det er så ekkelt som det virker for oss mennesker.. Det er også helt vanlig i naturen at dyr spiser dyr av samme art, for å samle på næring.. Selv om de kanskje lever på et område med god tilgang på mat, så ligger de i instinktene dems at når en ny matkilde blir tilgjengelig så skal man utnytte den så godt som mulig.. :sick: Ekle dyr :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by wollf »

hvilken mat spiser de til vanlig da?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by tantepose »

Jeg blir ikke sjokkert,men skjønner at det var ekkelt/vondt å finne. :trist:
Dyr har vel grunner til å gjøre som de gjør uten at vi alltid forstår dem.
De handler nok mest på innstinkt,og sitter nok ikke å grubler på de moralske sidene.Vi må prøve å finne svar i hvordan dyra ville handlet i naturen.Blir feil å si at de behøvde ikke gjøre dette fordi de har annen mat.
Å holde bolet fritt for sykdommer er en viktig grunn for å fjerne døde individer.Måten de blir fjernet på har vel med mange ting å gjøre,men det stoler jeg på at dyrene vet best.Er det døde dyret "spiselig",(rotter er nøye på å ikke spise ting som kan skade dem!),er jo det en kilde til proteiner.Det er trolig at noen av rottene våre sitter med flere naturlige "innstingter" enn andre,og at derfor ikke alle handler likt.
Jeg syns ikke du skal dømme dem for dette,det er nok naturlig for dem selv om ikke alle gjør det!De er nok ikke mer "vonde" enn andre rotter. :love:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by Larm »

Kannibalisme er nok ikke unormalt. I det ville, er det jo viktig å ta vare på all mat, så dersom en dør vil det jo være "dumt" å la all den næringen rotne bort.
Hvis babyer til en rottemor dør, så er det bra for henne å spise de døde babyene, for de er fulle av næringsstoffer som hun trenger for å kunne ta seg av resten av babyene :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by BlackNenne »

De får rm1 som basisfor + frukt, grønnsaker og middagsrester, så de får nok den næringen de skal ha.

Når det gjelder Eldar, så er han blitt begravet, så obduksjon er nok for sent. Tror nok at det ville vært vanskelig å finne dødsårsaken uansett, da det var nok litt for mye som manglet på han da jeg fant han. :?

Som dere sier, så er jo dette naturlig, og det forstår jeg, men det er bare vondt å se dyra man har vært glad i så oppspist. Føles så respektløst på en måte, selv om rottene selvfølgelig ikke tenker sånn.
Det er vel bare noe jeg er nødt til å glemme, men det er vanskelig med Trine og Ingrid nå i og med at de ikke akkurat har vært koserotter tidligere. Hadde jeg hatt et bedre forhold til de fra før av, så hadde det kanskje vært lettere.

Kesia
Gnager på ledninger
Posts: 117
Joined: 10 Sep 2009, 15:41
Kjønn: Kvinne
Location: drammen
Contact:

Re: Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by Kesia »

Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal si.. Jeg bare syntes at hele episoden med å finne rester av rottene sinevar helt grusomt. Jeg leste litt av denne posten i går og jeg la meg til å sove og drømte om rottte deler i biter osv.. Jeg har enda ikke lest alt det som ble skrevet men jeg finnes situasjonen veldig støtende og grusom. Jeg ser for meg halerester og øyatråder og litt kjøtt og hudbiter fordelt utover buret..
Hvordan takler du denne hendelsen egentlig? jeg hadde fått en form for panikk tror jeg. bare ved å lese det du skriver så får jeg vondt og en kvalmende følelse..
Hvil i fred min lille Vetle. (født 16/8-2009 og sovnet stille inn 16/12-2011)
Du vil alltid ha plass i mitt hjerte og i mine minner.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by BlackNenne »

Uff, det var ikke meningen å støte noen.
Nei hva skal jeg si, det går jo greit... Var verre å finne Ruth enn Eldar, for det kom mer som et sjokk.
Da jeg fant Eldar, kom han ikke da jeg åpnet døra til buret. Jeg ropte og lokket, så da han ikke kom frem ante det meg at han ikke lenger levde og jeg forberedte meg vel mer på at det samme kunne ha skjedd igjen.
Det har jo brent seg fast noen bilder i hodet som dukker opp støtt og stadig, men prøver å tenke at jeg ikke kan plage meg selv med ting jeg ikke får gjort noe med. :sorry:

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Kannibalisme blandt rotter. (Kan virke støtende)

Post by Itchigo »

Putte bildene bakerst i hode og til slutt går det over... Uff jeg hadde fått helt sjokk i allefall! :grine:
Aurora

Post Reply