"ADHD" rotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

"ADHD" rotte

Post by Irene »

E litt usikker på koss æ ska håndter den situasjonen her.. Har ei jenterotte på 6 mnd, som æ har diagnosisert te å ha ADHD! Hu oppføre sæ litt sånn ihvertfall :P Hu har en stadig tendens te å la den ADHD oppførselen gå utover dem to andre æ har. Søstra fra samme kullet "fighte" litt tebake, men hu eldsta på ca. 1 år 6 mnd har på en måte inntatt pensjonist tilværelsa og tar ikke så my tebake! Ikke så artig å sjå på.. Det skulla ha fantes tredemølle te smådyr åsså, for æ trur hu her har VELDIG my energi te overs...
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: "ADHD" rotte

Post by Itchigo »

Ta henne med på tur i nærområdet :) Sofaen, gulvet, hagen eller vernadaen. la henne bruke opp energien på sunne rotteaktiviteter!
Aurora

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: "ADHD" rotte

Post by Irene »

Skull nestn tro at hu fikk utløp for den energien hu har, hu spring så my a vil ut og inn fra buret når æ e hjem!! Men kanskje det bli litt bedre når hu blir litt gamler... :happy:
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Liv
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 22 Oct 2009, 22:46

Re: "ADHD" rotte

Post by Liv »

høres ut som den ene rotta mi dette, Anna. Hun er høyt og lavt. Hoppet oppover veggen en stund og, men har heldigvis sluttet med det. Hun har sjeldent ro på seg til å ligge rolig lenge om gangen. Kanskje rotta di roer seg etterhvert, Anna er rundt 11 måneder og fortsatt mye futt i henne. :party:

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: "ADHD" rotte

Post by Maxtine »

Høres ut som våre to rotter... Han eldste orker liksom ikke alltid å ta igjen på minstemann som hopper rundt i ett kjør og angriper Hallis... Blir streng mot han, men ser liksom ikke ut som om han noengang kommer til å lære.... :roll: Stakkars Hallis... Han bare ligger fredelig å sover, og plutselig kommer det en forbanna liten rotte og angriper'n....

Jeg har jo selv diagnosen ADHD, så kjenner godt til det boblende ukontrollerbare raseriet man plutselig får.... :lol:

Har du et hjul tilgjengelig i buret? :) Er jo nesten aldri noen av mine som bruker det, men synes likevel det er greit å ha det der, så de alltid har sjansen. ^^
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: "ADHD" rotte

Post by lucas »

Det anbefales ikke å bruke løpehjul til rotter ;)

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: "ADHD" rotte

Post by Irene »

Nei, vil nesten ikke så at det ikke e så lurt eller anbefales å ikke ha hjul i buret! Vil heller si at det er forbudt!!

Men det rare med min andre rotte (ikke ADHD rotten), er at hun oppfører seg nesten slik som ADHD rotten når hun er hjemme hos meg i leiligheten (der jeg opprinnelig bor), men når jeg foreksempel er hos mine foreldre på ferie, så er hun en helt annen rotte, er kjempe rolig! Det er akkurat som om hun nesten "markerer" eiendom når jeg er hjemme i leiligheten! Vis dere skjønner hva jeg vil fortelle... Er det vanlig at rotter "markerer" slik ?
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: "ADHD" rotte

Post by Tifa »

lucas wrote:Det anbefales ikke å bruke løpehjul til rotter ;)
Men hva med sånn chinchilla-hjul a?

http://www.chinchillaplace.com/Portals/ ... 0wheel.jpg
Rotteløs :trist:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: "ADHD" rotte

Post by Matmor »

Så lenge hjulet er stort nok og det ikke er klemmefare kan rotter godt ha løpehjul :smile: Jeg har ikke prøvd chinchillahjulet, men det så ikke ut som det lukker rotta inne i en trang boks, og det er vanskelig å se for seg hvordan det skulle utgjøre noen klemmefare.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: "ADHD" rotte

Post by renya »

what she said! :D

Det er ikkje nokon grunn til å vere hysterisk-anti-løpehjul, problemet er å finne store og gode nok hjul og det har eg ikkje sett her i gamle gnore. (Og om hjula er for små så er dei skadelige, så da kan vi godt vere hysterisk-anti-løpehjul alikavel. :happy: )

Dvs problemet er kanskje at dei ikkje gidd å bruke det. :sorry: Eg har Wobust Wodent Wheel (liiiiiiiiiiiiiiiiink), dei har sove inni det eit par gonger, ellers blir det glatt oversett. (Og såpass stort må det nok vere.)
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: "ADHD" rotte

Post by Tifa »

Matmor wrote:Så lenge hjulet er stort nok og det ikke er klemmefare kan rotter godt ha løpehjul :smile: Jeg har ikke prøvd chinchillahjulet, men det så ikke ut som det lukker rotta inne i en trang boks, og det er vanskelig å se for seg hvordan det skulle utgjøre noen klemmefare.
Ja, for det "hjulet" der var mer som en tallerken, så kan ikke se for meg at det er skadelig for ryggen heller, med mindre hjulet er veldig lite. Hadde vært spennende å teste ut :)
Rotteløs :trist:

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: "ADHD" rotte

Post by renya »

Ja no gikk eg til og med inn på linken og såg. :peewaggle:
Reknar med dei må ha ei viss "flate" for å vere behagelige for dei å springe på? Altså, hamstertallerken vs rottetallerken.

Eg veit så lite om chinchillas at eg ikkje veit om dei er større eller mindre enn rotter. :neutral:


Det kan vere verdt å prøve løpehjul, om rotta skjønner det og likar det.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: "ADHD" rotte

Post by Tifa »

renya wrote:Ja no gikk eg til og med inn på linken og såg. :peewaggle:
Reknar med dei må ha ei viss "flate" for å vere behagelige for dei å springe på? Altså, hamstertallerken vs rottetallerken.

Eg veit så lite om chinchillas at eg ikkje veit om dei er større eller mindre enn rotter. :neutral:


Det kan vere verdt å prøve løpehjul, om rotta skjønner det og likar det.
Chinchillaer er ganske mye større enn rotter (hvertfall de jeg har sett) :happy:
Måtte nok hatt et ganske stort et ja :)
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: "ADHD" rotte

Post by Tifa »

Her var det jo video og greier:
//lux-shoppen.dk/flying-saucer-aktivitets-hjul-lille-p-332.html

Synes nesten litt synd på de små jeg... :aww:
Rotteløs :trist:

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: "ADHD" rotte

Post by renya »

Oi, den såg jo skummelt svimlande ut. :overrasket:
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Post Reply