To livredde brødre

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Arisia
Stjeler mat
Posts: 46
Joined: 25 May 2010, 19:22
Location: Mo i Rana
Contact:

To livredde brødre

Post by Arisia »

Jeg har 6 rotter, derav 2 av de er så redde og i fra seg at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.

De kom til oss som babyer for 7 måneder siden, og vi har siden da hatt de ute ofte for å temme de. Det eneste vi fikk til i løpet av tida var at de tar mat i fra hånda vår nå og da. Etter måneder med å ta de ut av buret hver eneste dag for å forsøke å temme de, ble vi slitne og gikk lei antar jeg.. Det ble for ille å bruke 5 minutter hver dag bare på å få de ut av buret, og deretter sette de i sofaen sammen med oss, der de presset seg inntil et hjørne å så på oss med skrekkslagne øyne. Bare vi går forbi buret skvetter de til og løper og gjemmer seg, og nå i det siste har de prøvd å bite meg når jeg skulle ta de ut. Vi har også brukt de to andre rottene som "eksempler" for å vise de at vi ikke er farlige. Når Rifter går oppå meg og vil ha kos, blir de litt mer nysgjerrige på oss. Men saken er den at vi kan faktisk ikke røre på oss en cm hvis de skal komme til oss. Rører vi oss skvetter de til og gjemmer seg igjen.. Jeg synes det er forferdelig trist, og føler meg jævlig som kanskje ikke har gjort nok for å temme de.. Jeg vil ha råd, for jeg har virkelig ikke lyst til at de skal ha det sånn. Det er forferdelig vondt å se på.
Arisia

Rifter, Tengel, Balder, Spock, Valemon og Tiril

MissGuardian

Re: To livredde brødre

Post by MissGuardian »

Jeg har per dags dato to brødre.. en var omtrent sånn som du beskriver, en er til dels sånn fortsatt..
Jeg har brukt veldig mye tid på å ha de ute, hver for seg..
Har(eller i alle fall hadde) jeg ikke Edward(han reddeste) ute alene, men bare sammen med de andre en eneste dag, så ble han livredd igjen..(hadde jeg han ute både alene og sammen emd de andre gikk det bra)..
Når jeg fikk de, så turte han ikke blunke hvis jeg så på han.. Han stakk å gjemte seg hvis jeg kom inn i rommet, og gikk lengst inni buret hvis jeg kom nermt buret..
I dag, etter ca 4-5 mnd med intensiv trening, sitter han stort sett i ro når jeg går nermt buret, og i det siste har han til og med begynt å klatre opp til taket på buret(der jeg pleier løfte de ut) fior å få kos når jeg skal legge meg!
Han liker ikke å bli løftet, men han godtar det..

Jeg har egentlig ikke gjort så mye annet enn å ha han ute alene, gensertrikset og å gi belønning og ros..
Av en eller annen grunn jeg ikke skjønner, så ser tapet av burkamerat(2 år gammel kastrert hann,verdens snilleste både mot de og mennesker), og trening på å ligge på rygg, kloklipp og tannsjekk ut til å ha gjort han mye tryggere :sjokka:
Jeg kan egentlig ikke gi så mye råd, men legger du nok arbeid i det, så _pleier_ du se resultater..

Post Reply