Biting

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Nochan
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 27 Jun 2010, 19:52

Biting

Post by Nochan »

På mandag fikk jeg mine 2 første rotter. Det er 2 jenter på 5-6 uker. :)

På dyrebutikken så alle ut til å være ganske redde, men det var kjærlighet med første blikk med den ene og om jeg skulle ha en derfra skulle jeg selvsagt ha en til.

Jeg fikk holdt dem litt og løfta dem over til pappeska. Når jeg kom hjem og fikk plassert dem i buret ville de sove nesten med en gang så fikk ikke hilst før de vekte meg midt på natta.. :trett: Hun ene kom bort til døra og fikk en godbit, hun andre kom ikke bort til døra men fikk en godbit anyway.

Litt senere ga jeg dem litt gulrot og skulle prøve å stryke på dem, hun ene hoppa på meg og beit! Jeg blødde i ca. 30 min og har fortsatt ganske bra merke etter det. Var det fordi jeg 'forstyrra' når hun spiste, tror dere?
Nå kommer begge til døra når jeg lager en slags lyd (klarer ikke forklare) men om de skal få snuse på handa eller om jeg holder den i nærheten så biter de (og smaker, men regner ikke det som biting), siden mandag har de bitt hull i huden min 6(!!) ganger.

Passer på å ikke lukte mat eller noe.. Hva burde jeg gjøre? Er de agressive eller redde? Siden de kommer til døra og når jeg lokker på dem og kommer i handa(og biter) så tror jeg ikke de er redde? Har ikke gjort noe for å skremme dem og de får alltid komme ut av buret selv. :sjokka:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Biting

Post by Matmor »

Dette høres ut som rotteunger som ikke er sosialisert i det heletatt :trist: Det kan bli litt av en jobb å venne dem til hender uten å bli spist opp i prosessen. Fóring med skje, bløt mat som må slikkes av er en god idé. Da lærer de å være forsiktige når de tar godbiter, i alle fall.

Mange rotter reagerer annerledes på bar hud enn på tildekket hud. Biter de etter arbeidshansker også, og biter de etter hverandre?

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Biting

Post by Maxtine »

Hallis gjorde sånn en periode... Skikkelig mat-agressiv... Hun tror nok du skal ta maten hennes. Jeg har hvertfall en idé og det er å ta på seg et par tjukke hansker og la henne spise fra hendene dine (dvs hold maten fast med fingrene mens hun spiser). Så vet jeg ikke helt hvordan du er med "rottehvisking" som jeg så fint kaller det ( :giggle: ), og selv ta den dominante rollen i buret. Det har jeg gjort med mine to ihvertfall, og legger dem på rygg så snart de prøver på noe sånt tull med meg. De biter ikke mer hvis de spiser i nærheten av meg.

Eller du kan venne henne til å spise på fanget ditt, eller skulderen din? Ihvertfall venne henne gradvis til nærværet ditt.

Mange løsninger... Mine tips hvertfall... :)
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Nochan
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 27 Jun 2010, 19:52

Re: Biting

Post by Nochan »

Prøvde å ha på hanske nå. :) Kan tro moren min så rart på meg når jeg skulle frem med det midt på sommeren :roflmao:

Hun tammeste kom som vanlig bort og skulle hilse. Hun beit hardt en gang (kjente det ganske godt) og beit 'vanlig' noen ganger og smakte utrolig mye..
Hun andre oppførte seg som om hun skulle sett et monster å føyk opp i hjørnet og der ble hun til .. jeg vet ikke hvor lenge, hun var der fotsatt når jeg gikk. Hun tammeste spiste en godbit fra hansken, men ville helst utforske, det er vell et bra tegn?

Prøvde å ta av hansken etter ca. 5 minutter men da beit hun igjen. :suspicious: Ikke så hardt, heldigvis.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Biting

Post by Larm »

Prøv å lage en høy pipelyd når de biter. Dette betyr at noe gjør vondt eller er ubehagelig på rottespråket. Har fungert utmerket for mange i hvert fall :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Nochan
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 27 Jun 2010, 19:52

Re: Biting

Post by Nochan »

Er det bare jeg som innbiller meg det, eller kan man 'lese' øynene til rotter? :huh:

Hun lyse (tammeste) ser på meg med verdens søteste blikk men det foradrer ser rett før hun biter .. tror jeg.
Hun svarte (ikke tamme) ser på meg med killer-blikk. :sjokkert:

Som sagt så kan det være noe jeg inbiller meg. :giggle:

Når hun lyse beit hansken sa jeg 'TSSH' (om dere har sett hundehviskeren så vet dere hva jeg snakker om), vet ikke om det funker enda men hun trakk seg litt tilbake men kom nysgjerrig tilbake etter kort tid. :cheerful: Og igjen så satt bare hun svarte oppi i hjørnet når jeg var der.. :sorry:

Tror hun lyse er 'slem' og hun mørke livredd.. :sneak:
Heheh, får øve på å pipe nå da. :giggle:

skal spise kokt pasta nå, og lurer på om rottene kan få hver sin pastaskrue?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Biting

Post by Larm »

Det killer blikket har jeg opplevd ved 2 anledninger.
1. Rotten har hatt smerter
2. Rotten har vært livredd grunnet tidligere opplevelser og trenger masse arbeid for å bli trygg igjen.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Nochan
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 27 Jun 2010, 19:52

Re: Biting

Post by Nochan »

uffda.. La oss håpe hun ikke har vondt. :trist: Litt av et oppdrag jeg har begitt meg ut på med tanke på at jeg ikke har noe erfaring med rotter. :sjokkert:

Hvordan finner jeg ut om hun har vondt eller 'bare' er redd?

tuninna
Pinky
Posts: 12
Joined: 11 May 2010, 18:12
Location: Akershus

Re: Biting

Post by tuninna »

Mine rotter elsker pasta, noe av det beste de vet :)

Nochan
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 27 Jun 2010, 19:52

Re: Biting

Post by Nochan »

Det endte med at hun ene fikk begge bitene med pasta.. Ga først en bit til henne og så tok jeg den andre pastaen på en pinne og tok den bort til hun andre. Hun bare klatra opp og gjemte seg.
Gikk bort i 5-10 min og hun satt der fortsatt da så hun første fikk den anadre pastaen også.
Fikk henne ned til slutt da, men hun løp bare i et hjørne og satt der.. :sorry:

Vuderer å ta en gammel tskjorte, bruke den en dag å så legge den inn til rottene sånn at de forbinner lukten min med en trygg plass? Med trygg plass så mener jeg buret.. :grin: God idé..?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Biting

Post by Matmor »

Ja, filler av klær med lukten din på inne i buret kan hjelpe på at de blir tryggere på lukten av deg.
Er det bare jeg som innbiller meg det, eller kan man 'lese' øynene til rotter?

Hun lyse (tammeste) ser på meg med verdens søteste blikk men det foradrer ser rett før hun biter .. tror jeg.
Hun svarte (ikke tamme) ser på meg med killer-blikk.
Bra observert :smile: Killer-blikket skal man ta alvorlig.
Rotter som enten føler seg truet eller har tenkt å gå inn i en kampsituasjon kniper ofte øynene litt (eller mye) sammen. Det ser annerledes ut enn når de bare er trøtte og ligger med halvlukkede øyne. Fra naturens side er det nok for å beskytte øynene, siden rotter som forsvarer seg ofte gjør utfall mot den andres ansikt/øyne. Du kan lese om kroppsspråk enten i den klistrede tråden her på adferd og aktivisering, eller på hjemmesidene mine. Se "Øyensprekk".

Nochan
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 27 Jun 2010, 19:52

Re: Biting

Post by Nochan »

Jeg løfta hun tammeste ut av buret idag, det gikk veldig bra. :grin:
Tror kanskje det er 'løsningen' for når jeg lar henne kumme i handa mi så biter hun men når jeg løfta henne ut så var hun helt rolig.
Hun fikk løpe rundt i senga og klatre i håret mitt. Har øvd på å pipe også, jeg tror det funker. :giggle:

Den svarte er fortsatt like redd(eller noe), og hun ga meg killer-blikk igjen når jeg satte inn ny mat. :trist: Det er litt trist at jeg må ha hansker på når jeg skal mate søtingene..

Skal gjøre rent i buret imorgen, da må jeg nesten ha henne ut av buret, noen som har noen tips til hvordan jeg skal flytte henne over til reiseburet? Uten å skremme livet av henne eller bli angrepet mener jeg..

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Biting

Post by Matmor »

Kan du lokke henne til å gå over i reiseburet på egengånd ved å sette noen godsaker i det rett utenfor åpningen av det vanlige buret? En bit brøskive med makrell i tomat lukter lang vei, og rottene pleier å sette pris på det... Ellers spørs det om du har et trygt område de kan gå på mens du rengjør buret. I så tilfelle ville jeg ha løftet hele buret bort, åpnet det og sett om hun gikk ut av seg selv. Hvis ikke kan du løfte av sprinklene og vaske bunnen for seg, i alle fall. Så blir det kanskje litt manøvrering hvis rotta sitter i en hengekøye og ikke vil ut, men det er en start.

Nochan
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 27 Jun 2010, 19:52

Re: Biting

Post by Nochan »

Hun redde står HELT stille når jeg er i nærheten av buret eller så angriper hun, har til og med 'poka' henne med en godbit rett med munnen men hun bevegte seg ikke..
Om hun sitter helt oppe i hjørnet kan jeg sikkert bare løfte av toppen og sette det på gulvet i luftegården, hun kommer ikke til å slippe før jeg har vært borte i 5-20 minutter anyway.
Håper virkelig det gir seg snart, får så vondt av å se henne så sint/redd/har det vondt.. :sorry:

Hun ene har jo vist store fremskritt, håper hun andre 'lærer' at jeg ikke er farlig. :cheerful:

Noen som her noen tips til hvordan jeg kan gjøre henne tryggere..? Får henne ikke til å komme ut av buret engang, hun kom i åpningen en av ca. 20 ganger men hun kom ikke ut. Hun reagerer ikke på godbiter heller.. Har prøvd å ta godbiter på en pinne og så bort til henne men hun snuser ikke på den engang. :trist:

Tusen takk for all hjelpen btw! :ratgreen:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Biting

Post by Larm »

Hun høres redd ut for meg.

Har du prøvd gensertrikset? Få henne inn under en genser og sitt med henne i mange timer på en stol eller et sted hun ikke kan stikke av (ikke en stor sofa). Pleier å gjøre underverker :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply