Dominans

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Pippi
Omegarotte

Dominans

Post by Pippi »

Jeg har seks kjekke rottegutter som har gått fint sammen frem til nå... To av den er ca. 2 år gamle. De er fra dyrebutikk så jeg vet ikke helt nøyaktig hvor gamle de er. De andre guttene er 9 måneder gamle. I det siste har de yngste rottene begynt å vise dominerende atferd (legge på rygg, vaske, blåse seg opp i pelsen og jage bort) over de to gamle, spesielt den svakeste av dem. Det er spesielt den ene av de yngste rottene som er verst. Jeg går vel egentlig ut i fra at det er de unge som utfordrer de gamle over sjefsplassen i buret...

Men, til tider går det litt vel hardt utover pensjonistene mine som er to fredelige karer som nok helst vil være i fred for den slags herjinger. Er det noen som har noe tips?

Rottene bor i et Veneziabur. Jeg har tenkt litt på å dele buret i to slik at gamlingene kan få litt fred... Jeg synes jeg leste i et gammelt innlegg at noen hadde delt buret ved å bruke sprinklene i bunnen av buret. Noen som vet om det lar seg gjøre?
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

Matmor
Gammelrotte

Re: Dominans

Post by Matmor »

Jeg tenker det var meg som skrev om å dele av Veneziaburet med sprinklene. Det går helt fint å bruke grinden som er beregnet på å stå i bunnen, men man bør sage av håndtaket med en baufil for å unngå at det står og bender på gitteret.

Jeg har gjort dette flere ganger, og så lenge man ikke har to aggressive grupper går det helt fint. Det er bare å passe på at de snille rottene er nederst. Ellers kan det gå ut over tærne til dem som er øverst hvis det man legger over sprinklene forsvinner. Hos deg ville jeg satt gamlingene nederst.

Det er viktig å finne et oppheng til gitteret som ikke kan spises av. Skulle gitteret falle ned kan det skade rottene stygt. Jeg bruker en form for klemmer som er beregnet på vaiere. Det er en U-formet metallbøyle med et tverrstykke som skal skrus på plass.
:rat:

Pippi
Omegarotte

Post by Pippi »

Jeg delte buret i to i går. Det gikk veldig greit selv om jeg ikke saget av håndtaket. Det er pensjonistenen mine som bor nederst, så det går nok bra :cheer: . Har festet det med kabinkroker så jeg tror det skal holde godt, hadde nok ikke vært kjekt å få hele taket i hodet nei :gasp: ...

Men den dominante / aggresive rotta har dessverre bare begynt å plage de andre rottene :sadpace: . Noen som har noen gode tips?

Jeg måtte nylig avlive en annen rotte pga. aggresjon. Han beit og plaget de andre rottene, og han angreip meg når han fikk sjansen til det :trist: . Jeg fant ut at det ikke nyttet å ha en rotte som både jeg og de andre rottene var redd for.

Nå er jeg redd for at det skal bli så galt med han andre også :sadpace: . Foreløpig så har han ikke bitt meg. Han bruker heller ikke bite de andre rottene, men han blåser seg opp, får bustepels, går på to, skal legge de andre i bakken eller sparke / dytte dem bort. Hvor lenge bør han få lov til å holde på? Kjenner at jeg synes synd på de andre rottene :sorry: .

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Sannsynligvis er dette noe som vil gaa over saa snart rangstigeordningen har kommet paa plass. :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Pippi
Omegarotte

Post by Pippi »

Ja, jeg håper det :cheer: .

Heldigvis ser det ut som om de har roet seg endel i dag.

Hva synes dere om å ha gamlerottene alene? Eller burde de få være sammen med de andre? De er jo to stykker, og før var de jo bare de to...

Synes det er litt dumt når de små skal ta de gamle hele tiden :sadpace: .

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Tror det er bedre at de er for seg selv, saa slipper de alt rangstige styret :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Pippi
Omegarotte

Post by Pippi »

Flott, det var det jeg også tenkte :cheer: .

Best å la gamle gutta få litt fred fra disse pøblete ungdommene :happy: !

Pippi
Omegarotte

Post by Pippi »

Tenkte jeg kunne legge inn noen bilder og vise hvordan buret ble da jeg delte det i to :cheerful: .

Image

Her bor ungdommene, oppe i penthousen :cheer: ...
Image

Mens pensjonistene trivest best i første etasje :grin:
Image

Synes egentlig at det ble ganske bra :roflmao: !

Post Reply