Tissing

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Azubi

Tissing

Post by Azubi »

Gikk til anskaffelse av 3 hunrotter for ca. en uke siden, og har et "problem" med hun ene, som jeg lurer på om noen har en grei forklaring på.

"Albinoen" har en tendens til å tisse og/eller bæsje hver gang hun blir tatt ut av buret sitt, og i tillegg hvis hun blir flyttet på mens hun er på "lufting". Jeg tenker at det er pga vi fremdeles er litt nye for henne, og hun blir nervøs, i og med at synet hennes ikke er på topp. Hun har ingen problem etter at vi har tatt henne ut av buret med å lukte rundt og utforske området, da virker det som om alt er fint og hun har roet seg litt ned, men som sagt, hver eneste gang hun blir løftet på tisser hun, og her er det ikke bare snakk om litt "skvetting". De to andre gjør ikke dette.

Så, er det trolig bare en tilvenningssak, slik at hun gjerne slutter når hun har blitt mer vandt til oss og omgivelsene? Får helt vondt av at hun er nervøs :trist:

Larm
Gammelrotte

Re: Tissing

Post by Larm »

Unge nye rotter er ofte litt nervøse og bæsjer en del når de blir håndtert. Har ikke opplevd den tissingen du besktiver, bare duftemarkering. Det blir nok bedre etterhvert :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

maros
Omegarotte

Post by maros »

Noen rotter er bare nervøse. Sokrates bæsjet bestandig når han ble nervøs eller ble skremt. Speedie gjorde det et par uker, men vokste det av seg.
Har to små rottegutter, som bor til pappaen sin :)
Pelle Pøbel født i nov/des 08
Speedie Gonzales er født i uke12, 09

RIP Sokrates nov/des.2008 - 04.08.2010

yuuki
Pinky

Post by yuuki »

Som andre sier så kan det jo være pga nervøsitet. Mine tømte jo seg helt når de var hos veterinæren, så er vel kanskej en tilvenningssak i forhold til dere og at hun må bli mer trygg på dere :p

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Mine kunne også finne på å tisse og bæsje når de ble nervøse til dyrlegen. Kan jo være at det ganske enkelt er nervøsitet i starten som gjør det :)

Dodraugen
Stjeler mat

Post by Dodraugen »

Hai :D

Jeg har hatt to hunn rotter i to mnd (de er ca tre mnd, å nudelige :D ), men de driver å tisser på meg å kjæresten min hele tiden :P Sånn bittelitt. Virker som en markeringsting. Si at de løper i sofaen, så lar jeg de gå oppover hånden min, å vips er det tiss der :P

Hvordan blir jeg kvitt denne atferden? :D Bruker litt mye tørkepapir nemmlig :P

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Det er nok bare naturlig.Jeg har mange jenter og noen gjør det,andre ikke.Syns kanskje de gjør det mindre når de blir eldre. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Dodraugen
Stjeler mat

Post by Dodraugen »

Ok. Takker :D

*tar på meg regntøy* :roflmao:

Post Reply