Hva driver de med

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Hva driver de med

Post by Søstrene Halvorsen »

Det er noen små ting jeg lurer veldig på.
Mine to jente rotter er veldig gode venner og de er vel endelig funnet ut hvem som er sjef og slikt.
Så kommer det jeg lurer litt på for jeg har merket meg at den støste rotta som også er den mest sjefete av dem kan til tider virkelig jage den minste rundt i bure når hun får tak i henne så skal det enten tvangstelle den minste eller legge henne på ryggen. Når det er ferdig så ser det ut som om dem rett og slett ikke vil vite av hverandre. de skal ikke spise sammen, ikke luftes sammtig og ikke såve sammen. Så etter en natt eller to så er alt tilbake til slik det var da storkoser de seg sammen.
under den perioden da dem ikke omgås så er den største ekstrem avvisende mot meg og alt annet utenatt minste jenta mi.
Så kommer spørsmålet er det noen som har en teori om hva de driver med og kansje noen gode tips på veien.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hva driver de med

Post by tantepose »

Løpetid?Sjefen kan f.eks. "plage" en annen hunn som har løpetid.Eller kanskje når hun har det selv.
De oppfører seg nok bare som rottedamer,og det er det vel ikke noe å gjøre med.Men det kan være
greiere for dem å være tre. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hva driver de med

Post by Søstrene Halvorsen »

Takk for tipse var noe slikt som ante meg.
Jeg skal si at jeg har tenkt tanken på en eller to til, men gubben har ikke noe sælig lyst på flere enda.
Men tiden får vise på det område og i mellotiden får jeg vel bare være strålende fornøyd med at jeg har to nydelige jenter.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hva driver de med

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg bumper litt på denne her jeg da.
Jeg har forsatt mistanke om at det har noe med løpe tiden å gjøre men er ikke helt sikker.
Men de siste uken har mine to pelsdotter virkelig tatt av i perioder. Det går faktis så hard forseg til tider at det blir litt blod og såret stolhet inne i bure. Det skal også sis at det for det meste er rolig og veldig glad i hverandre og ikke minst i det og få løpe ute og være med oss i det vi gjør.
Men at dem til tider krangler så det blir bold ut av det liker jeg ikke.
Gubben har jo også fått sett dette her og har foresten begynt og tenke at vi kansje sklle få ferdig det nye bure og skaffe oss to, som han sier hvis det ikke skulle gå bra og ha dem sammen så kan dem i det minste være i hvert sitt bur med en venn så slipper vi og ha to i et bur og en i et annet.
Ah han har begynt og bli en myk mann i forhold til pelsdotten mine.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hva driver de med

Post by Matmor »

Hvis det er løpetidsrelatert holder det ofte å ha et reservebur stående slik at man kan ta ut problemet for en natt når det topper seg :wink: Du kan også diskutere sterilisering (kirurgisk eller kjemisk via hormonchip, slik som brukes til hunder) med veterinær hvis det er løpetidsrelatert.
:rat:

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hva driver de med

Post by Søstrene Halvorsen »

Ja jeg har faktis vudert og sette en av dem for seg selv når det går på det hverste det er et døgn i uka hvor det går hardt forseg også er alt bra. men det er vanskelig og si hvem av dem som både starter og ikke starter så da blir det bare den jeg får tak i først som får gå i reisebure i såfall.
det med sterillisering har jeg faktis ikke tenk på, men kan prate med dyrlegen om det, når allle dyra skal ditt føre jul for helsesjekk.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hva driver de med

Post by tantepose »

En eller to nye venner kan forandre forholdene ja.Men i de aller fleste tilfellene kan jenterotter fint bo sammen,selv med en og annen krangel.(Husk de er veldig lik oss....)To bur ville jeg aldri satse på uten som siste utvei,og disse to er jo venner det meste av tiden.Av og til må det vel bare ordnes litt opp da. :nottelling:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hva driver de med

Post by Søstrene Halvorsen »

Ja de er jo venner og etter en slik krangel så går det ikke lange tiden før de må bort og bli venner. så jeg vil nok annta at de bare har litt pms.
Skille de vil jeg faktis mistenke at det vil bli hjertesorg hos begge, men blir skader og slikt for ille så er det som du sier siste utvei og sette dem vær for seg.

Jeg kan jo si at jeg mistenker at hvis det kommer flere jenter i hus så vil det nok de jeg har ærklere krig sammen. Men som skat så lenge de er venner 90% av tiden så må de få utløp en gang i blant.
Uff er jo så lenge siden jeg har hatt rotter så jeg føler meg helt grønn her.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply