Masse krangling og sår

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Masse krangling og sår

Post by Woodgirl »

Tonje på Alna er veldig flink. Hun har en stor fordel siden hun selv har hatt rotter og kan se/merke/lese rotteadferd ved sykdom/smerter etc.
Selv har jeg hatt noen jenter med jursvulster. Har att de leve med dem så lenge som mulig. Når de begynner å hemme rottas bevegelighet og trivsel ville jeg begynt å tenke på evnt. avlivning. Siden du er mamsen er det du som er best til å avgjøre når rotta di ikke har det noe bra. :wink:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Masse krangling og sår

Post by Tifa »

Ja, liker hun Tonje veldig godt :)

Jeg må bare se an fra dag til dag nå... Den første svulsten er jo ganske stor, men hun kan fortsatt bevege seg. Den andre svulsten, ved halen, vokser heldigvis sakte. Hun sover stort sett, når hun ikke spiser, og sitter mye i hjørnene av buret og ser ut som hun småsover. Vanskelig å tolke henne... Er redd jeg gjør noe galt :sorry: Det er liksom litt vanskeligere å se om hun har det vondt siden hun aldri har vært interessert i mennesker, så jeg har aldri hatt den kontakten med henne. Men men... Regner med at det en dag blir så tydelig at jeg ikke er i tvil.
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Masse krangling og sår

Post by Tifa »

Tar opp denne igjen jeg. Måtte avlive Majs for noen uker siden, og trodde at kranglingen mellom de andre i buret ville avta, da jeg trodde de kranglet pga stress siden Majs har syk. Det har imidlertidig ikke skjedd :(

Ser at Naera stadig vekk har nye sår og blod i pelsen. Der er ikke store og dype sår, men allikevel ser det jo ikke godt ut. Lurer fælt på hva jeg skal gjøre. Pippa rir på henne hele tiden. Kan det være Pippa drives av hormoner, og at en sterilisering hadde hjulpet? Å skille de hadde egentlig ikke blitt noe bedre, da en av rottene måtte stått alene. Dessuten har jeg egentlig ikke plass til to bur =/
Rotteløs :trist:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Masse krangling og sår

Post by Matmor »

Jeg synes du skal ta dem med til f.eks. Tonje og diskutere det. Jeg har også bitt meg merke i beskrivelsen din av sår i ansiktet, og tenker at det er best å få utelukket midd.

Hvis veterinæren mener der kan være hormonell dominans som ligger til grunn går det an å spørre henne om Suprelorin implantat er en mulighet, for å slippe et større kirurgisk inngrep.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Masse krangling og sår

Post by Tifa »

Matmor wrote:Jeg synes du skal ta dem med til f.eks. Tonje og diskutere det. Jeg har også bitt meg merke i beskrivelsen din av sår i ansiktet, og tenker at det er best å få utelukket midd.

Hvis veterinæren mener der kan være hormonell dominans som ligger til grunn går det an å spørre henne om Suprelorin implantat er en mulighet, for å slippe et større kirurgisk inngrep.
Ja, jeg får nesten gjøre det... Tviler på at det er midd, har sett etter det, men det er kan jo være greit å få en vet. til å dobbeltsjekke :) Håper bare de ikke er for gamle til å få chip. Pippa er ca 10 mnd gamel.
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Masse krangling og sår

Post by Tifa »

Jeg har ikke fått dratt til vet. enda pga litt lite peger for tida. Men skal bestille time i morgen. Men nå er jeg enda mer fortvila blitt; Nala har også begynt å slåss med Naera. Stakkars, hun har sår over hele seg. Ikke store dype sår, heldigvis, men masse småsår. Det er ikke særlig gøy å se henne bli hersa sånn med hele tiden :( Tviler på at sterelisering av Pippa vil hjelpe når Nala også begynner. Noen råd?
Vet at Tonje på Alna er veldig "for" sterelisering, så hun kommer sikkert til å forslå å gjøre det på alle sammen. Men vil ha litt andre synspunkter.
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Masse krangling og sår

Post by Tifa »

Som en oppdatering:
Naera bor sammen med Mookie, en kasterert hannrotte på ca et år. Han ble også mobbet av de han bodde sammen med før, og han hadde masse små sår oppå ryggen. De to går godt overens, og sårene til Mookie er helt borte. Naera sine sår er derimot ikke blitt noe bedre :hæ: Så senest i går et nytt sår oppå ryggen hennes. Hører aldri noe hyling lenger, og det virker som om hun har det veldig bra fordet. Synes bare det er så merkelig... Kanskje hun er litt yppete og frekk av seg når jeg ikke ser på :bleh:
Rotteløs :trist:

Post Reply