Hei. For noen dager siden tok jeg i mot to hunnrotter (søsken som opprinnelig kom fra en dyrebutikk, men har hatt to eiere etter det. jeg er altså den tredje). Jeg fikk høre at Nienna (den hvite) var dominerende ovenfor Niniel (den brune). De er begge litt under 1.5 år. Jeg begynner å bli bekymret for Niniel. Ho ligger kun inne i et stort rør med mykt underlag hele tiden. Jeg har aldri sett ho drikke vann eller spise mat fra matkålen/vannflaskene.
Hvis både Nienna og Niniel er i røret og jeg gir dem en lik matbit hver samtidig, tar Nienna matbiten fra Niniel og spiser den selv. Hvis jeg får lokket ut Niniel først, blir ho veldig desperat etter å komme inn i buret til Nienna igjen. De er jo tross alt veldig avhengige av og sover inntil hverandre. Men: Det jeg har merket er at hvis jeg kun har Niniel ute hos meg, så virker ho mer trygg. Ho ligger allerede i armkroken min og lukker øynene mens jeg stryker og maserer ho forsiktig. De er veldig aktive når de er ute av buret, men Niniel blir helt rolig når vi koser på den måten og ho er alene sammen med meg. Jeg prøver også å tilby ho vann og mat når ho er ute av buret, men det nekter ho å ta i mot. Er det noen som har erfaringer fra noe lignende eller kan noe om denne type adferd hos rotter? Jeg er bekymret for at Niniel ikke får i seg den næringen ho trenger og kan risikere å tørke ut pågrunn av mangel på væske.
Hadde det vært mulig å sette inn en skillevegg et par timer per dag og se om Niniel spiser/drikker når ho får være litt alene og blir tilbudt frukt, grønnsaker osv uten å risikere å blir fratatt dette? Er det feil å gjøre det på denne måten? kan det evt. skape en stressende situasjon for begge to? Altså å bli avskilt i et par timer?
Nienna er dominant ovenfor Niniel
Moderator: Moderatorer
Re: Nienna er dominant ovenfor Niniel
Gratulerer med bruktrotter
Jeg tror du trenger en vekt! Den beste måten å kontrollere om Niniel får i seg nok mat, er å veie henne på samme tid og samme avstand fra fóringstidspunkt hver dag i en periode, så du lærer om de vanlige variasjonene hennes, og ser om det er en tendens til at hun stadig blir lettere.
Jentene tar ikke skade av å være fra hverandre for kortere tid hver dag. Når det gjelder løsningen med gitter er problemet at noen rotter kan forsøke å bite hverandre gjennom sprinklene. Derfor ville jeg vært forsiktig med å prøve dette, og i alle fall sittet og passet på den første tiden.
Ellers: kos iveg med Niniel. Sannsynligvis begynner hun å spise utenfor buret hvis maten er god nok og hun er sulten nok. Jeg har en raring som helst bare vil spise i buret, men gi ham youghert på lufteplassen så går det ned på høykant!

Jeg tror du trenger en vekt! Den beste måten å kontrollere om Niniel får i seg nok mat, er å veie henne på samme tid og samme avstand fra fóringstidspunkt hver dag i en periode, så du lærer om de vanlige variasjonene hennes, og ser om det er en tendens til at hun stadig blir lettere.
Jentene tar ikke skade av å være fra hverandre for kortere tid hver dag. Når det gjelder løsningen med gitter er problemet at noen rotter kan forsøke å bite hverandre gjennom sprinklene. Derfor ville jeg vært forsiktig med å prøve dette, og i alle fall sittet og passet på den første tiden.
Ellers: kos iveg med Niniel. Sannsynligvis begynner hun å spise utenfor buret hvis maten er god nok og hun er sulten nok. Jeg har en raring som helst bare vil spise i buret, men gi ham youghert på lufteplassen så går det ned på høykant!
-
- Bygger bol
Gratullerer med nye pelsdotter.
Vi har også omplaserings rotter og har sett den adferden her også.
Hos oss så ser det ut til at bure er fellses men at ute tid er hver for seg.
de liker ikke og være ute sammen så her er vi to som pleier og dulle og kose og leke i ute tiden da. ellers så lufter jeg dem hver for seg.
Det har trygget min minste og mest skye av dem så nå kan vi fint ta igjen og fint komme og kose først.
Tror det handler veldig mye om å trygge rotten til og stole på oss og det som er rundt.
Dette med mat skjer hos oss også den største skal ha alt selv, men etter at min minste har blitt trygg så kan den fint finne på og ta seg en tur til matskålen når søster sover og finne gobiter.
I dag er faktisk første gangen jeg så min minste ta igjen med største og virkelig sette henne på plass ved maten.
Drikke gjør dem nok begge to hvis ikke tror jeg nok du hadde merket det.
Lykke til
Vi har også omplaserings rotter og har sett den adferden her også.
Hos oss så ser det ut til at bure er fellses men at ute tid er hver for seg.
de liker ikke og være ute sammen så her er vi to som pleier og dulle og kose og leke i ute tiden da. ellers så lufter jeg dem hver for seg.
Det har trygget min minste og mest skye av dem så nå kan vi fint ta igjen og fint komme og kose først.
Tror det handler veldig mye om å trygge rotten til og stole på oss og det som er rundt.
Dette med mat skjer hos oss også den største skal ha alt selv, men etter at min minste har blitt trygg så kan den fint finne på og ta seg en tur til matskålen når søster sover og finne gobiter.
I dag er faktisk første gangen jeg så min minste ta igjen med største og virkelig sette henne på plass ved maten.
Drikke gjør dem nok begge to hvis ikke tror jeg nok du hadde merket det.
Lykke til
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui
For å finne ut om hun begynner å bli ut tørket, så kan du prøve å trekke skinnet oppover og slippe. Hvis det glir lett ned igjen så har kroppen fuktighet. Dersom den begynner å bli uttørket, så vi skinnet enten bli stående oppe, eller gli sakte ned. regner med at man kan teste det slik på rotter, når man kan det på andre dyr.
Håper jentene slår seg til ro hos deg og får en fin tid fremmover :-)
Håper jentene slår seg til ro hos deg og får en fin tid fremmover :-)
Hilsen Lisa og matmor.
Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig
Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig
Nå har går det bedre med Niniel. Jeg skiftet på buret i går, og tenkte at jeg kunne "omøblere" hele buret, så det ble en forandring for dem. En av tingene jeg gjorde var å feste røret til gitteret nede på bakken, istedenfor å la det være øverst. (de har fortsatt leker øverst i buret) Etter at de kom inn i buret igjen, har Niniel begynt å løpe mer rundt, utforske mer og er sjeldent inne i røret i flere timer. Begge to kommer løpende mot meg når jeg går forbi. De assosierer det med mat eller å få komme ut, og det er et godt tegn synes jeg. De viser mer tillit ovenfor meg. De gjorde nemlig ikke det de første dagene, og da var de litt redde. I stad ga jeg begge rosiner, og i går ost. Begge gangene lot Nienna, Niniel få være i fred. Pleier å lokke dem til hver sin side av buret, og deretter gi godbitene. Dette fungerer fint.
Klem fra oss:)
Klem fra oss:)
-
- Alfatryne
Så godt å høre at det går bedre
Ommøblering er morro for rottene 

-
- Bygger bol
Det var godt og høre at det går så bra.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui