jente med to gutter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Koi
Pinky

jente med to gutter

Post by Koi »

Så, jeg har hatt to flotte gutterotter i snart over et år. De kan være litt ville og gira innimellom, men også rolige og kosete. Siden skolestart har de blitt litt forsømt pgr av flytting og skolearbeid. Igår møtte jeg en gammel venninde og endte opp med å ta med hennes to år gamle jenterotte hjem siden hun må flytte midlertidig et sted hvor hun ikke kan ha kjæledyr. Denne rotta har muligens hatt en del stress i det siste. Jeg lot henne stå i reiseburet ved siden av buret til rottene, så de kunne venne seg til luktene eller noe. Men alle sammen ble så gira, så jeg lot de møtes i sofaen(ny, ingen av de har vært i den enda). Alle syntes det var veldig spennende med motsattes kjønn og snuste, da ingen av de er kastrerte passet jeg veldig nøye på. Rotteunger er ikke beleilig på et internat da! Uansett, de ble så stressa og alle løp forskjellige steder og bare paserte hverandre i farta liksom, men stressa, gira og nysgjerrige. Siden jenta har hatt en lang dag satte jeg hu i sitt eget bur på badet og etterhvert roet alle seg ned, helt tl jeg tok henne opp for å ha henne på skulderen i stua, og de lukta hverandre igjen. Jeg lot de møtes igjen, enda mer stress og giring, og jenterotta(Iggy) begynte å dirre/riste. Jeg ble bekymret, men merket noe lignende dog ikke like merkbart hos han ene gutten. Jeg er litt bekymret for helsa til Iggy siden hun er så gammel og ganske tynn, så jeg satte henne i buret, igjen. Nå går guttene fritt rundt her og er her ville og snuser overalt. Jeg vet ikke om det er fordi de ikke er vant til den nye leiligheten og endelig kan løpe fritt eller om det er på grunn av den spennende Iggy. Åssen pleier gutter og jenter å reagere på hverandre? Er det skummelt med dirringen? Kan de bli for stressa av hverandre?

BlackNenne
Betarotte

Re: jente med to gutter

Post by BlackNenne »

Dirringen kan bety løpeid.
Veldig ofte er ikke hunnrotter lenger fruktbare når de er rundt to år, men en introduksjon kan gjøre at hormonene blusser opp igjen.
Det har iallefall jeg opplevd med flere av mine tidligere gamle hunnrotter.
Hunrotter jeg ikke har observert løpetid på på nesten et år har plutselig fått det igjen etter at nye hunnrotter har blitt introdusert til flokken.

Jeg ville nok ikke latt de treffes mer. En parring kan ta kun et sekund, så er det gjort. Og da er det ikke så sikkert det ville gått bra med gamlemor.
Hvis hun har vært alenerotte hele livet, så vil jeg ikke si at det er dyreplageri å la henne være det resten av tiden hun har igjen.

Koi
Pinky

Re: jente med to gutter

Post by Koi »

Ja, guttene pleier ikke klatre fra buret til meg, men etter jenta har kommet i hus er de helt ville på det! Snuser på meg kjempe lenge og er helt tullete. Får være litt kreativ med utetiden da, bor jo i en ganske liten leilighet og vops så er hu ved gutteburet og dirrer av fryd ;)

Post Reply