hvor lang tid før de blir "ville og biter" i gjen?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Maya89

hvor lang tid før de blir "ville og biter" i gjen?

Post by Maya89 »

heisann! :grin:

jeg har ei søt lita snuppe på rundt 1 år nå. hun er nakenrotte. (eller blanding av afrikansk dumbo og fuzz).
hun er megasnill, sprek, frisk, og skikkeli sosial av seg :grin:
hun har ALDRI bitt før, og lå i halsgropa mi å sov 20 min etter at hun kom i hus :lovey: men det skal dog sies at hun er ikke en rolig "kose" rotte, men mer en "snuse, oppdage, se seg rundt" rotte som ikke har ro på baken :roflmao:

men over til saken,
pga en vanskelig periode på jobb så har jeg måttet bo borte i 3 uker. :sadpace: så samboeren min har måttet ta seg av lille snuppa mi. han har mata henne daglig, og skifta på vannet :lovey: MEN har ikke kosa å lekt med henne pga at han er redd henne........ :sjokkert:
og nå er jeg redd hun har blitt "vill" i gjen, å kommer til å bite meg?.
jeg bor 1 time å 30 min unna legesenter, og sist jeg ble bitt av ei rotte (søstra mi si), så ble det såpass at jeg måtte direkte til legevakta for stivkrampevaksine og antibiotika resept å det hele:S VONDT var det og!!!.
merker på vesla at hun er VILL og "Hugger" etter fingrene mine når jeg er utenfor buret nå, og av den grunn er jeg veldi rassk når jeg holderpå med mitt inne i buret. :sadpace:

tror dere at hun har blitt agressiv å kommertil å bite meg? har dere i såfall et tips, eller noen gode råd? :cheerful:
jeg er mega gla i henne å vil leke å kose med henne i gjen, men er så redd for å bli bitt i gjen :sad:

mvh
Maya og nakenrotta Sussi :kiss:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: hvor lang tid før de blir "ville og biter" i gjen?

Post by Matmor »

Det høres merkelig ut at en snill rotte skal begynne å bite i ett års alder på grunn av at du har vært borte i tre uker. Det hender jo at folk er så lenge borte på ferie, men rotter pleier å ha brukbar hukommelse for menneskene sine. Jeg har tatt imot omplasseringsrotter som har fått hilse på de gamle eierene sine etter flere måneder, og det har ikke vært tvil om at rottene satte pris på gjensynet! :kisses: Jeg har opplevd at rotter demonstrativt avviser meg etter at jeg har vært borte en ukes tid, men aggressive har de ikke blitt. En engstelig rotte jeg hadde brukt svært mye tid på å få mindre egstelig er det nærmeste jeg kommer. Han var livredd meg da jeg kom hjem, men han hadde hatt angstproblemer lenge.

Av og til får rotter personlighetsendringer på grunn av hormonforstyrrelser eller andre ting: smerter, for eksempel. Det kan være vanskelig å finne årsaken. Spesielt hvis ikke rotta er lett å håndtere!

Tipset mitt er å se om du kan få lokket henne ut av buret frivillig først, og vunnet henne over med noen bestikkelser. Hvis hun er vanskelig å få ut, prøv med å løfte vekk toppen av buret heller enn å stikke hånden inn til henne, og fang hene i et håndklede om nødvendig. Bruk mye tid i starten på å sitte med henne i håndkledet, eller bare sitte ved siden av buret og snakke til henne eller holde på med ting du likevel skal gjøre.

Jeg vet ikke hva som er bakgrunnen for at hun står alene, men det er sannsynlig at det har gjort fraværet ditt mye verre for henne. Når folk har vært innesperret uten kontakt med andre i lang tid blir de litt forstyrret og kan få sosial angst og agrafobi når de slipper ut. Det gjelder ganske sikkert rotter også. Akkurat nå er et dårlig tispunkt for å komme med en ny burvenninne til henne, mens hun muligens er aggressiv. Men hvis hun kommer seg, og det ikke er fordi hun har vært slem med andre rotter før at hun står alene, håper jeg du kan finne en venninne til henne! Hvis du ikke klarer å "kose henne rundt" i løpet av kort tid, ta en veterinærsjekk i tilfelle det ligger sykdom bak.

Lykke til!

Maya89

Re: hvor lang tid før de blir "ville og biter" i gjen?

Post by Maya89 »

ja hun er i allefall ikke redd, hun er kjempeselskapssyk å springer til "utgangen" når jeg opner buret :happy:
hun hadde en kompis tidligere, men han dødde av alderdom :trist: men det virka som hun tok dette veldig godt. men jeg har alikevell planer om å skaffe ei veninne eller en kompis til henne snart i gjen :lovey:
dyr trenger jo venner de også :grin: har en hund og ei katte som konstant sitter ved buret å koser med henne da (rotta å hunden å katta vasker til og med hverandre) et helt snålt syn!! :grin: katta har skikkeli respekt for rotta å dem er bare snille med hverandre også. men alikevell så blir jo ikke dette helt det samme som å ha en rotte venn, så det blir nokk et nytt familiemedlem etter hvert :happy:

det er vel rett og slett bare å hyve seg i det å satse på at hun ikke glefser å biter meg på utsiden av buret da. er vel bare en måte å finne det ut på :cheerful: skal la henne gå i 30 min i slengen løs på stuebordet mens jeg ser tv å sånn for å bli gradvis vant til "utetid" i gjen tengte jeg:) hun elsker å tusle rundt:)

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: hvor lang tid før de blir "ville og biter" i gjen?

Post by Radney »

Du må ikke anskaffe deg en han til henne. Hunner og hanner skal være separert med mindre det er en kastrat.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Post Reply