Psykotisk rotte plager tykke gamlerotta, blod!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Psykotisk rotte plager tykke gamlerotta, blod!

Post by Itchigo »

Denne morgenen bringte med seg mer en ca 10cm med snø! Jeg vokner rundt klokka 6 til masse styr fra buret. Når jeg går bort og løfter det lille trehuset opp ser jeg at det er Lavendel og Smule som sloss. Når huset er flyttet begynner de å hoppe rundt på to bein og "bokse" hverandre. Det er Smule som tar initativet og Lavnedel sitter i en beskyttende positsjon. Smule er i veldig god form og hopper rundt og angriper Lavendel fra alle sider. Så fyker de rundt en stund og fortsetter å bokse. Da ser jeg at det er blod i pelsen til Lavnedel og jeg drar Smule ut, tenkte jo det var hun som var skadet. Lavendel er dobbelt så stor som henne. Uansett så har hun ikke en skramme, utenom såret på magen som har forverret seg over natten, sikkert pga stress. Så sjekker jeg Lavendel, og hun har minst 5 store sår på ryggen og ved armen!!! Jeg vil ikke ha dem sammen lenger, det er tydelig at de ikke går sammen uansett :sadpace: Likevel vil jeg ikke sitte med to alenerotter som ikke kan møtes en gang...
Jeg er desperat etter et eller annet råd som fikser alt...
Tviler på at noen har lyst på en rotte som Smule, men kan hende det bare er her hun oppfører seg dårlig. Lavendel har ikke oppført seg noe aggressivt på mange uker!
Aurora

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Psykotisk rotte plager tykke gamlerotta, blod!

Post by Larm »

Det kan jo være at Smule er syk bl.a. pga av den betente kjertelen og at det er noe annet galt med henne i tillegg.
Stakkars lille Lavendel :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Psykotisk rotte plager tykke gamlerotta, blod!

Post by Itchigo »

Uff, ja det er sikkert 10 sår på henne ser jeg :( Hun hviler nede i store buret mens Smule sitter oppe i det andre. Mulig at jeg skal la Smule bo alene oppe på rommet til min bror en stund, så får vi se om det roer seg. Lavendel er iallefall alenerotte et par dager fremover :sorry: Jeg skjønner ikke hvorfor hun bare klikker da! Det må være noe galt i hjernen hennes, for hun oppfører seg vledig merkelig. Jeg fikk høre fra de forrige eierene at søsteren hennes var veldig slem og plaget henne ofte. Kanskje hun rett og slett ikke tåler å være med andre rotter? Utrolig kjedelig altså :(
Aurora

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Psykotisk rotte plager tykke gamlerotta, blod!

Post by Larm »

Kanskje de ikke er helt gode i den slekten?
Det er jo dessverre en del rotter som "klikker" :trist:
Forstår ikke hvorfor hun skal oppføre seg slik mot Lavendel nå så lenge etterpå :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: Psykotisk rotte plager tykke gamlerotta, blod!

Post by oliver;) »

Huff så trist.. :sadpace: Hvem er "sjefen" i buret?
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Psykotisk rotte plager tykke gamlerotta, blod!

Post by Itchigo »

Det er vel Lavendel... Helt tydelig at det er snakk om dominans da, for de fungerer helt fint sammen på fanget mitt, og ute av rommet. De er ikke fornøyde med å være alene :sorry:
Aurora

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Psykotisk rotte plager tykke gamlerotta, blod!

Post by Itchigo »

Som oppdatering for evt interesserte kan jeg fortelle hvordan jeg har arrangert det med de to krabatene.

De har to bur, begge ca like store som står oppå hverandre.
Når jeg er hjemme får de løpe fritt på gulvet og mellom de to burene som er åpne.
Når de skal "legge seg" lukker jeg bare burene og de får være der de er, om det er sammen eller adskillt.
Om de ikke er i buret putter jeg dem inn i det øverste, som er favoritt buret.
Viss en av dem har løpetid får de ikke være i samme bur.
Hører jeg slossing eller piping fra buret flytter jeg den ene rotta ned i det andre buret.
Det er alltid både mat og drikke i begge burene, samt hengekøyer og avispapir.
Begge får litt kos og litt trening hver dag, viss jeg har tid :)

Jeg er fornøyd med dette arrangementet og har ikke hatt noen problemer med biting, siden det er dominanse som er problemet og nå har de ingenting å "dominere" over, og de har muligheten til å komme seg vekk fra hverandre.
:kiss:
Aurora

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Psykotisk rotte plager tykke gamlerotta, blod!

Post by Matmor »

Noen ganger er muligheten til å slippe unna alt som skal til :cheerful:
Flott at du har funnet et system som fungerer.

Post Reply