Kommer seg ut av buret!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Koi
Pinky
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2009, 01:21

Kommer seg ut av buret!

Post by Koi »

Så, Iggy (jenterotta jeg passer på ubestemt tid) har klart å åpne buret og stikki av to ganger(som jeg vet om) nå! På en time! Det er sånn vanlig åpne-ting og jeg VET jeg lukka den skikkelig. Noen tips/erfaringer? Hun klarte nesten å komme seg opp til rotteburet til guttene, som står på en (lav)bokhylle! Kan de parre gjennom gitteret? :sadpace:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Kommer seg ut av buret!

Post by Larm »

Jeg måtte stripse døren med strips til brødposer fordi Sophie (som har kull nå) hadde åpnet døren sin selv og gikk rundt på gulvet og koste seg da vi kom hjem fra jobb :kisses: :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kommer seg ut av buret!

Post by Matmor »

Jeg tror vi får si at det er veldig lite sannsynlig at de klarer å parre seg gjennom gitteret, hvis det i det heletatt er mulig. Det var en dansk oppdretter for noen år siden som skrev at det var eneste måten en av hunne hans kunne ha blitt drektig på, og kalte kullet for Tremme-kuldet (gitter-kullet), men jeg har ikke hørt om noen som har bekreftet at parring kan foregå på denne måten. Og for folk som har rotter av begge kjønn er det ikke helt uvanlig at en jenterotte i løpetid tar seg en tur bort på buret med hannene, uten at det blir unger av det. (Det er selvsagt ikke gunstid å ha rotter klatrende på andres bur uansett - det kan gå ut over tærne for eksempel.)

Jeg har brukt forskjellige saker til å stenge dører for utbryterrotter, men det som så ut til å fungere best når jeg skulle ha det av og på raskt var en slags liten papirklemme i metall med røde "plastsko" fra Biltema. Jeg kjøpte dem for å kunne henge opp hengekøyer, men det gikk bare før jeg fikk de digre hannene jeg har nå :glise: For å sikre luken klyper jeg den fast i gitteret på oversiden av luken og i lukelåsen. Dette gjelder dører som har åpning på oversiden. For luker som åpner i andre retninger på festet selvsagt være på riktig side.

Post Reply