rister/slår hardt med halen..

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
tiggi

rister/slår hardt med halen..

Post by tiggi »

har gått til anskaffelse av en ny kamerat til den første rotta mi som brått miste kameraten sin(broren) :(
og no har eg akkurat begynt å ha dei litt ilag ute. (han minste er ca 3 mnd, elste 10mnd). d er blitt endel slossing og hyling, men d må enn vel kansje rege med, ingentinga alvorlig.
men han minste har begynnt å "riste" på halen, kvar gong han nærma sej han elste. er det berre ett tegn på litt erting, eller kan han vere redd? har aldri sett at nåken av dei to andre har gjort det før, so lurer berre på ka som gjer det...

uerfaren "rottemor"...

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Det er nok desværre nærmere en truende adfærd :(
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Nei, det er tvert imot det motsatte av truende adferd! Det er et signal fra den lille til den store at "Jeg er liten og ufarlig, og jeg er litt redd deg, så ikke bank meg er du snill, for hvis du banker meg så kan det hende jeg må hyle og skrike, eller kanskje tilogmed forsvare meg med nebb og klør". Sånn omtrent, hvis man skal sette ord på det ;) Så det kan ende med at den minste tar igjen hvis den største ikke oppfanger signalet om underkastelse, men det skal ikke oppfattes som et truesignal, det er meget sjelden at en underdanig rotte vil angripe, med mindre den gjør det i forsvar.

Signalet brukes også som en respons til mennesker, hvis rotta er utrygg på den behandlingen den får, eller som et signal til omgivelsene dersom rotta er på et nytt sted eller opplever nye sanseinntrykk (lukt, lyder, syn) som den er litt usikker på, at "nå er jeg litt usikker her, og dette var jo spennende og interessant". Litt sånn skrekkblandet fryd-aktig.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

For eksempel banker mange ungrotter med halen hvis de lurer på om de skal hoppe fra et sted over til et annet, men ser at det kan bli litt vanskelig. De opplever situasjonen som spennende og kanskje også litt farlig!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

AHA! Det har jeg lurt veldig på for Silver gjorde det en gang han stod på sofakanten og var sjalu på Rattus som løp på gulvet :D

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Heidi wrote: Signalet brukes også som en respons til mennesker, hvis rotta er utrygg på den behandlingen den får, eller som et signal til omgivelsene dersom rotta er på et nytt sted eller opplever nye sanseinntrykk (lukt, lyder, syn) som den er litt usikker på, at "nå er jeg litt usikker her, og dette var jo spennende og interessant". Litt sånn skrekkblandet fryd-aktig.
Hehe..Snuppa raslet med halen for første gang nå nettopp og lurte svært på hvorfor..Tenkte først at hun følte min uro ang edderkoppene (les panikk under medlemmenes oppslagstavle..),men hun så ikke på meg,men min samboer som nettopp satt seg i sofan..Å han spiste på en nystekt muffins..Må ha vært lukt på muffinsen som gjorde at halen raslet som på en klapperslange..Hehe :D For to øyeblikk etterpå var hun på tur inn i munnen hans...
Mvh
Elin:o)

Locked