1 av 4 rotter biter...

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by torasrotter »

Hvis hun er kjempe snill og grei utenfor buret, men biter når hun er inni buret kan det jo hende at hun faktisk er litt overbeskyttende for buret. :crazy: "mitt hus pell deg vekk!"
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Lillelunde »

torasrotter wrote:Hvis hun er kjempe snill og grei utenfor buret, men biter når hun er inni buret kan det jo hende at hun faktisk er litt overbeskyttende for buret. :crazy: "mitt hus pell deg vekk!"

Er faktisk sånn hun er.. så blir hun ikke særlig glad når jeg renser buret eller vasker etasjene :wink: men hun er jo så koslig..
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by sessan »

det er ikke noe hyggelig å bli bitt. Jeg passet noen hanner for noen år siden, og skulle vaske i buret. Jeg leste ikke den ene hannen, som ble mer og mer irritert fordi jeg styrte på inni der- og plutselig hang han i fingeren min. jeg rykket den selvsagt til meg, og ble kuttet skikkelig. Det fossblødde, og jeg takler ikke blod :-S

Etter dette så ble jeg skikkelig redd ham, og det endte opp med at jeg ikke vågde ha de lenger.

De jentene jeg har nå (den jenta jeg har nå :trist: ), har aldri bitt eller vært sinna. De tåler all slags håndtering fra meg og andre og dyrleger.

Vet ikke om det har med at jeg har håndtert de litt "røfft" hele tiden, så de liksom er fant med det. de er ikke håndredde, for de vet at jeg ikke skal gjøre dem noe. men de takler å løftes på alle mulige rare måter (ikke etter nakkeskinnet selvsagt).

Tror ideen med tykk hanske er god.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Lillelunde »

sessan wrote:det er ikke noe hyggelig å bli bitt. Jeg passet noen hanner for noen år siden, og skulle vaske i buret. Jeg leste ikke den ene hannen, som ble mer og mer irritert fordi jeg styrte på inni der- og plutselig hang han i fingeren min. jeg rykket den selvsagt til meg, og ble kuttet skikkelig. Det fossblødde, og jeg takler ikke blod :-S

Etter dette så ble jeg skikkelig redd ham, og det endte opp med at jeg ikke vågde ha de lenger.

De jentene jeg har nå (den jenta jeg har nå :trist: ), har aldri bitt eller vært sinna. De tåler all slags håndtering fra meg og andre og dyrleger.

Vet ikke om det har med at jeg har håndtert de litt "røfft" hele tiden, så de liksom er fant med det. de er ikke håndredde, for de vet at jeg ikke skal gjøre dem noe. men de takler å løftes på alle mulige rare måter (ikke etter nakkeskinnet selvsagt).

Tror ideen med tykk hanske er god.
Hun henger ikke fast i fingrene, hun bare napper såpass hardt at jeg begynner å blø da.. men om hun er redd meg inni buret vil jeg jo selfølgelig ikke forstyrre henne.. men er bare så synd at hun ikke vil komme ut på egenhånd, hun går bare ut når jeg går bort ifra buret! De andre rottene er jo helt rolige og liker å bli håndtert, til og med bade! Er bare så rart at alle er snille i buret, og hun ene biter liksom..
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by sessan »

Det nytter ikke å gi henne noe supergodt da, fra hånden inni buret?

Jeg ville brukt masse tid utenfor buret, og bært henne, kost med henne, latt henne venne seg til hendene dine. Mine ble tamme på den måten, ved at jeg bar dem, og tok masse på dem. Da ble de tryggere også inni buret. Og så elsker de å få godiser inni buret (bare ikke gi gjennom sprinklene).
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Lillelunde »

sessan wrote:Det nytter ikke å gi henne noe supergodt da, fra hånden inni buret?

Jeg ville brukt masse tid utenfor buret, og bært henne, kost med henne, latt henne venne seg til hendene dine. Mine ble tamme på den måten, ved at jeg bar dem, og tok masse på dem. Da ble de tryggere også inni buret. Og så elsker de å få godiser inni buret (bare ikke gi gjennom sprinklene).

Ja.. har du noen tips til godis? pleier bare i gi dem gulrot og frukt og sånn, brukte noe sånn baconsnacks for ilder før, men de har sluttet å selge de :/
Og så er problemet at når jeg skal ta henne ut må jeg "demontere" hele buret for at hun ikke skal bite, og da biter hun heller ikke! så er hun ikke så glad i å sitte på skulderen min akkuratt, hun ligger heller vedsiden av meg!
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Stine »

Om du skal gi noe sunt så vet jeg at de fleste rotter ELSKER egg og kylling :D
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Lillelunde »

Stine wrote:Om du skal gi noe sunt så vet jeg at de fleste rotter ELSKER egg og kylling :D
Det vet jeg ,men da angriper alle sammen på en gang! :cheerful:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Stine »

Ja, men du ville jo vite av noen gode godbiter? Tviler på at du finner noen som BARE den rotta liker og ingen av de andre for å si det sånn ;) :cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Lillelunde »

Stine wrote:Ja, men du ville jo vite av noen gode godbiter? Tviler på at du finner noen som BARE den rotta liker og ingen av de andre for å si det sånn ;) :cheer:

Går nok med egg.. men kyllingen er alle så fan av.. hehehe :D
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by sessan »

fang henne med en tykk hanske , og så kan hun få godis.
Mine elsker småbiter med ost, skinke, chips (ikke sunt, og bare bittelitt), ulike typer kjøtt i småbiter, frukt, grønnsaker, nøtter, mandler, tørket frukt,

Dette er jo ikke alt så sunt, men kan gis i små mengder, for å smiske med en usikker rotte. :-)
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by torasrotter »

Jeg ville gjort det motsatte å brukt masse tid inne i buret.. Hvaslags bur er det du har?? Hvis det er stort så kan du jo prøve å nesten sette deg inni buret, sånn at de kan løpe rundt å snuse på deg :grin: Jeg tror ikke det vil hjelpe så mye å ha henne mye ute av buret hvis hun allerede er snill og grei når du har henne ute. Hvis problemet er inne i buret bør du ha mye tid inne i buret.. Gi dem masse matt i buråpningen, sånn at de blir vandt til at når døren åpnes betyr det mat :wink: Du trenger heller ikke ta henne ut hver eneste gang du åpner døren, men gjør det til en fast sånn kose ting at du mater de inne i buret. Men som nevnt over er det viktig å ikke mate gjennom sprinklene, da kan de lett begynne å nappe etter deg :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by torasrotter »

Du kan forresten også se om du tørr å kline inn hånden din med noe godt å stikke den inn til de.. Det kan hende de småbiter deg litt i begynnelsen men hvis du klarer å ikke dra til deg hendene vil de nok begynne å slikke av det gode :cheerful: Mine gjorde det, og da ble jeg hilst med myke tunger som vasket hendene mine når jeg åpnet døren :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

MissGuardian

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by MissGuardian »

torasrotter wrote:Du kan forresten også se om du tørr å kline inn hånden din med noe godt å stikke den inn til de.. Det kan hende de småbiter deg litt i begynnelsen men hvis du klarer å ikke dra til deg hendene vil de nok begynne å slikke av det gode :cheerful: Mine gjorde det, og da ble jeg hilst med myke tunger som vasket hendene mine når jeg åpnet døren :cheerful:
Er det derfor Nirvana er et slikkemonster? :rofl:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by torasrotter »

Kan godt hende :aww: :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply