rotten vill ikke ut av bure ....

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

rotte99
Gnager på ledninger

rotten vill ikke ut av bure ....

Post by rotte99 »

må løfte dem ut av bur eller ta av brue :bleh:
? ? ?

Radney
Betarotte

Re: rotten vill ikke ut av bure ....

Post by Radney »

Sett buret i sofaen med deg og åpne dørene og prat masse med dem. Etter en stund vil de komme ut. Høye lyder og brå bevegelser kan fort skremme litt så gi dem litt tid.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

rotte99
Gnager på ledninger

Post by rotte99 »

setter bure i senga men dem går ikke ut :sadpace: :sadpace:
? ? ?

MissGuardian

Post by MissGuardian »

Når jeg begynte med det(jeg hadde bare døren åpen og stige ned på gulvet, for kan ikke ha det inntil noe), så tok det gjerne en time eller to før den mest redde turte stikke snuta utav buret.. :cheer:

Radney
Betarotte

Post by Radney »

Du må gi dem tid. Dette kan ta, timer, dager, uker eller til og med måneder.

(oppdatert 19.01.2012)

rotte99
Gnager på ledninger

Post by rotte99 »

Radney wrote:Du må gi dem tid. Dette kan ta, timer, dager, uker eller til og med måneder.
har hat dem i3 månder
? ? ?

Radney
Betarotte

Post by Radney »

Jobber du med de hver dag?

(oppdatert 19.01.2012)

rotte99
Gnager på ledninger

Post by rotte99 »

Radney wrote:Jobber du med de hver dag?
Ja etter skolen 1til 2 timer
? ? ?

rotte99
Gnager på ledninger

Post by rotte99 »

Å dem går løs men da må eg ta av bure :sad:
? ? ?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hvordan reagerer de på å bli plassert innunder genseren din, eller under et pled på fanget ditt? Klarer de å roe seg der?

rotte99
Gnager på ledninger

Post by rotte99 »

Matmor wrote:Hvordan reagerer de på å bli plassert innunder genseren din, eller under et pled på fanget ditt? Klarer de å roe seg der?
Ja den 1 går det men den lille
? ? ?

Søstrene Halvorsen
Bygger bol

Post by Søstrene Halvorsen »

Mine rotter tror jeg har tatt vintern her. de nekter og gå ut av buren sine selv om det er varmt og godt i stua. Hannen som er alen har laget seg et kjempe reir som han nekter og forlate så sant det ikke er mat på fede og jente de veksler mellom hengekøyen og huset og kommer kunn hvis det er mat og drikke.
I dag skal jeg sifte på buren så jeg er litt spent på dette her.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Noen rotter blir dessverre ikke gode kjæledyr uansett hva man gjør med dem av menneske-tilvenning. For noen skyldes det sikkert opplevelser fra før de kom hjem til nåværende eier. Det sies at rotteunger må sosialiseres med mennesker i et relativt kort vindu før de forlater moren for at de skal kunne bli ordentlig tamme. (Vinduet er enda kortere for svartrotter, Rattus rattus enn for brunrotter, Rattus norvegicus.)

Jeg har også opplevd å slett ikke komme noen vei med rotter ut over "OK, hun har sannsynligvis ikke tenkt å drepe meg" et par ganger, til tross for måneders forsøk. Rotta kan ha et bra liv sammen med burkameraten(e) likevel - så får man heller konsentrere kosen rundt dem som er (best) i stand til å ta imot. De som helst ikke vil forholde seg til mennesker må bare håndteres nok til at de ikke blir mer sky igjen... Så til trådstarter: fortsett intensivt med den rotta som aksepterer å være innenfor genseren. Se om du kan lære den å ta godbiter fra hendene, for etterhvert å lokke den ut av buret. Kanskje den andre kommer etter, men det er ingen garanti for det.

Jeg har også sett at rotter kan ha mer eller mindre trege perioder hvor selv de mest kjælne ikke gidder å komme til burdøren, men ikke så lenge som i tre måneder.

rotte99
Gnager på ledninger

Post by rotte99 »

Matmor wrote:Noen rotter blir dessverre ikke gode kjæledyr uansett hva man gjør med dem av menneske-tilvenning. For noen skyldes det sikkert opplevelser fra før de kom hjem til nåværende eier. Det sies at rotteunger må sosialiseres med mennesker i et relativt kort vindu før de forlater moren for at de skal kunne bli ordentlig tamme. (Vinduet er enda kortere for svartrotter, Rattus rattus enn for brunrotter, Rattus norvegicus.)

Jeg har også opplevd å slett ikke komme noen vei med rotter ut over "OK, hun har sannsynligvis ikke tenkt å drepe meg" et par ganger, til tross for måneders forsøk. Rotta kan ha et bra liv sammen med burkameraten(e) likevel - så får man heller konsentrere kosen rundt dem som er (best) i stand til å ta imot. De som helst ikke vil forholde seg til mennesker må bare håndteres nok til at de ikke blir mer sky igjen... Så til trådstarter: fortsett intensivt med den rotta som aksepterer å være innenfor genseren. Se om du kan lære den å ta godbiter fra hendene, for etterhvert å lokke den ut av buret. Kanskje den andre kommer etter, men det er ingen garanti for det.

Jeg har også sett at rotter kan ha mer eller mindre trege perioder hvor selv de mest kjælne ikke gidder å komme til burdøren, men ikke så lenge som i tre måneder.

ok dem går ut av bure nå :happy: :happy: takk for svar
? ? ?

Søstrene Halvorsen
Bygger bol

Post by Søstrene Halvorsen »

vi var hos dyrlegen i dag, men begge damen våre da vi trodde den en var gravid, noe hun ikke er heldig vis.
dyrlegen mente det kunne komme av at noen før oss har tatt feil av alder og at hun trives veldig godt hos oss siden han ikke fant noe feil.
men jeg spurte han om hvorfor hun oppflørte seg slik som hun hadde gjort og han mente det kunne kommeav at de fikk beder kontakt med hanne vår etter den turen de hadde sammen og at det kan ha trigget hormoner. ( kort fortalt)
Men jeg sliter enda med å få henne ut av buret, hun vil helt bare være inni buret og kose seg og ikke ut sammen med oss eller søstern sin.
jeg har ikke lyst til og jakte henne inni buert eller for å få henne ut for det kan jo virkelig skremme henen og gjøre ting værre.
Jeg har snart prøvd alt fra og sitte rolig ved buret til bestikkelser av alle slag uten resultat, noen som har noen tips?
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply