Omplasseringsrotter.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
YlvaAas

Omplasseringsrotter.

Post by YlvaAas »

Søndag, adopterte jeg fire hunnrotter i seksmåneders alderen.
Den forrige eieren kunne ikke ha dem mer grunnet liten tid.
La meg fortelle litt om personligheten dems.

Jaws: Er en grå hetterotte, hun er nest størst av alle, hun er alfahunnen siden jeg har sett henne behandle de andre litt aggresivt og snu dem på ryggen of trykke forbena dems ned mot brystet, som rotter gjør for vise hvem som er sjefen. Hun har en tendens til å bite en del, ikke hardt men hun skal konstant gnafse på knokene mine og fingrene.
De har blitt fóret gjennom sprinklene, så de biter fort med en gang man tar fingeren imellom.
Jeg har prøvd å lære dem opp til å slutte å bite fingrene gjennom sprinklene ved å tappe tre ganger på huset dems (som de konstant er i) og legge godbiten i en skål oppå huset (et hus som sitter fast, med trapp opp og skål)
De har begynt å lære at godbiter går dit.

Rottica: Er den nest minste, hun er en helt sort rotte med en liten hvit flekk på brystet, hun er mest tam av alle fire, hun biter ikke og er veldig glad i å gå ut av buret og romstere rundt på skuldrene og utforske alt mulig.
Hun er en ganske hyggelig rotte, og etter å ha hatt dem i kun tre dager, er hun vant til omgivelsene og "koserutinene".
Hun snapper ikke så aggresivt etter godbiter, og har den tendensen til å samle godbitene i huset.
Hun har gjort størst framgang siden vi fikk dem.

Abagail: Abagail er den største av alle rottene, hun har en tendens til å snappe til godbiter og gnage på fingrene.
Hun er litt sosial og liker å klatre rundt i buret, hun er helt sort med en hvit tynn stripe som ser ut som et lyn vendt mot høyre på brystet.

Navnløs: Hun har ikke fått noen navn ennå, selv om jeg har lyst til å kalle henne Moo eller Moo Moo, siden hun er sort med en stor ujevn hvit flekk som strekken fra brystet til magen. og hvite forpoter.
Hun er den meste sjenerte rotta. Hun sees kun om morgenen når hun skal spise, men da tar hun bare en bit og løper inn i huset for å spise den.
Hun har kommet litt mer ut i ny og ne når jeg legger reiseburet dems inn så de skal venne seg til det.
Jeg ser at hun er veldig nysjerrig og har lyst til å gå ut, men hun er redd for mennesker og smetter fort inn igjen med en gang jeg lager en lyd eller beveger meg
Hun pleier å stikke hodet ut når jeg legger hånda mi i buret og legger godbiter i skålen, men hun tør ikke gå helt ut, så jeg gir henne en godbit i åpningen.
Hun snapper fort til da, og jeg er redd for at de som snapper til godbiter kommer til å bomme og ta fingeren min. (noe som skjedde med en tidligere rotte jeg hadde og ga med en dypt sår og arr).


Det jeg trenger hjelp med er å avvenne rottene fra å bite og snappe.
Jeg kan ikke unngå at de ikke skal smake på ting, men jeg vil ikke risikere å bli bitt igjen, selv om jeg må regne med det.
Jeg leste et sted at hvis en rotte biter deg så skal du blåse på snuta til rotta, for det liker de tydligvis ikke, jeg har prøvd men Jaws og Abagail fortsetter å bite.
Jeg leste også på et annet forum at man skal etterligne alfarotten og snu alfaen på ryggen og legger forpotene på brystet dems for å vise hvem som er sjefen.
Det har jeg ikke forsøkt enda siden jeg er redd for å skade henne eller at hun kommer til å bite meg.

Et fellestrekk med alle rottene er at de er forstatt skeptiske på meg og smetter unna når jeg nærmer meg dem med hånda for å kose dem.
Hvis jeg lar hånda stå stille, kommer de bort og undersøker.

Jeg kommer nok til å trenge så mange tips og triks som mulig for at rottene skal ha det så hyggelig som mulig her.
Så jeg takker ja til alle tips.

MVH Ylva.

MissGuardian

Re: Omplasseringsrotter.

Post by MissGuardian »

Det jeg gjør med min, som funker veldig bra på han, er å pipe lyst og høyt når de biter.
Sånn som de gjør med hverandre når de er for hardhendt.
Jeg har ikke prøvd noen av de andre metodene du skrev om.
Lykke til :cheer:

YlvaAas

Re: Omplasseringsrotter.

Post by YlvaAas »

Ok, takk for tipset.
Skal prøve når rottene mine våkner.
De første rottene jeg hadde bet ikke, og var kjempe greie, så de må ha kommet fra en god oppdretter. (De ble kjøpt på dyrebutikken på strømmen)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplasseringsrotter.

Post by Matmor »

Gratulerer med bruktrotter! Du kan også prøve å gi rottene youghurt eller grøt fra en metallskje. Da lærer de at det ikke er så lurt å glefse hardt i alt de får stukket til seg av mat :rat:

Noen rotter er veldig trege med å lære at de ikke skal sette tenner i fingre, men veldig ofte kan de håndteres så lenge man passer på å holde hendene unna den spis(s)e enden.

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Omplasseringsrotter.

Post by Radney »

De bør heller aldri mer få noe gjennom sprinklene på buret, men det regner jeg med de ikke får hos dere. Fint at de kommer til hånden din når du holder den helt i ro inni buret, da er de hvertfall litt på vei til å føle trygghet. Bruk masse tid på dette med håndtering av jentene og det skal nok gå seg til til slutt. Kjempe flott at dere gir jentene en ny sjans til et hjem med mere kos og lek en de hadde tidligere :happy:
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

YlvaAas

Re: Omplasseringsrotter.

Post by YlvaAas »

Matmor wrote:Gratulerer med bruktrotter! Du kan også prøve å gi rottene youghurt eller grøt fra en metallskje. Da lærer de at det ikke er så lurt å glefse hardt i alt de får stukket til seg av mat :rat:

Noen rotter er veldig trege med å lære at de ikke skal sette tenner i fingre, men veldig ofte kan de håndteres så lenge man passer på å holde hendene unna den spis(s)e enden.
Det skal jeg prøve ikveld når de våkner til liv igjen. Takk for tipset.
Den forrige eieren tok ikke godt vare på dem og foret dem gjennom sprinklene siden de ikke er tamme og biter.

YlvaAas

Re: Omplasseringsrotter.

Post by YlvaAas »

Radney wrote:De bør heller aldri mer få noe gjennom sprinklene på buret, men det regner jeg med de ikke får hos dere. Fint at de kommer til hånden din når du holder den helt i ro inni buret, da er de hvertfall litt på vei til å føle trygghet. Bruk masse tid på dette med håndtering av jentene og det skal nok gå seg til til slutt. Kjempe flott at dere gir jentene en ny sjans til et hjem med mere kos og lek en de hadde tidligere :happy:
Ja, men den siste dagen her skjedde det noe, det ble ganske kaos. Først var Jaws alfahunnen, hun bølla og snudde alle sammen, men nå har Abagail snudd Jaws, og Rottica har snudd Abagail, og så snudde Amøbe (den uten navn har fått kallenavn) alle de andre, og de er ganske usikre om hvem som er lederen nå.
Som også har ført til at Jaws, er mye mindre utadvent enn før. Noe jeg synes det er litt trist.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplasseringsrotter.

Post by Christi »

Det skjer ofte mye "kaos" i buret hvis rangordningen blir forstyrret. Hvis en ny hunn overtar alfaposisjonen (ved å banke opp den som var sjef før) skjer det ofte at de andre slåss om hvem som skal være nr 2,3, osv i rangrekkefølgen. Det går seg til :) Rotter på 6 mnd er som oftest ikke ferdige med å finne ut av hierarkiet i buret enda, og det kan hende at det blir flere omrokkeringer før de slår seg til ro, særlig hvis det er to som er like dominerende.

Ikke gi opp, de blir tamme til slutt! Hvis du legger godbit i flat hånd inni buret må rottene helt bort til deg for å få tak i maten, og venner seg til at lukten din betyr godbiter. etterhvert kan du gjøre det vanskelig for dem og heve hånda litt slik at de må klatre opp i hånda di, eller flytte hånda nærmere buråpningen, osv. Det lønner seg å venne dem til at du roper på dem eller lager smattelyder når de skal få godbiter, da forbinder de også lydene du lager med noe positivt og vil etterhvert komme bort til døra når du roper på dem (selv om de kanskje sover når du forbereder godbitene).
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

YlvaAas

Re: Omplasseringsrotter.

Post by YlvaAas »

Christi wrote:Det skjer ofte mye "kaos" i buret hvis rangordningen blir forstyrret. Hvis en ny hunn overtar alfaposisjonen (ved å banke opp den som var sjef før) skjer det ofte at de andre slåss om hvem som skal være nr 2,3, osv i rangrekkefølgen. Det går seg til :) Rotter på 6 mnd er som oftest ikke ferdige med å finne ut av hierarkiet i buret enda, og det kan hende at det blir flere omrokkeringer før de slår seg til ro, særlig hvis det er to som er like dominerende.

Ikke gi opp, de blir tamme til slutt! Hvis du legger godbit i flat hånd inni buret må rottene helt bort til deg for å få tak i maten, og venner seg til at lukten din betyr godbiter. etterhvert kan du gjøre det vanskelig for dem og heve hånda litt slik at de må klatre opp i hånda di, eller flytte hånda nærmere buråpningen, osv. Det lønner seg å venne dem til at du roper på dem eller lager smattelyder når de skal få godbiter, da forbinder de også lydene du lager med noe positivt og vil etterhvert komme bort til døra når du roper på dem (selv om de kanskje sover når du forbereder godbitene).
Takker for tipsene! Jeg tapper tre ganger på huset dem før de får godbit og det husker de og kommer springende ut.
Jeg lager "smatte"lyder, ved å legge tunga bak fortenna , så jeg tar tunga ned, som blir til en "stø" lyd, ganske lys.
Denne reagerer de på og Rottica, den mest utadvente, kommer bort til buråpningen og skal ha godteri og kanskje bli klødd bak ørret.

Jeg har prøvd å legge en godbit i håndflaten, dette gjør jeg kun på Rottica, siden hun har enda ikke bitt meg, på de andre gir jeg med fingra, men prøver å holde så langt ut som mulig på godbiten for at de ikke skal bomme og bite meg isteden. (litt nevrotisk), de foretrekker heller å gnafse på fingrene mine enn å ta godbiten.
De har fortsatt ikke "skadet" noen unntatt den forrige eierens ett-åring som stakk fingeren mellom spriklene, resten er ganske åpenbart.

Jeg skal gjøre mitt beste med å temme dem, selv om det er vanskelig å få ut de andre rottene (ikke Rottica) siden de er mindre tamme og skvetter unna.

Post Reply