Biter rotter?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Biter rotter?

Post by Isabell96 »

Hei, jeg skal snart få meg rotter og jeg lurer på hvordan det er med biting?
Jeg er veldig redd for at de skal bite meg, varierer det fra rotte til rotte eller?
En annen ting, biter jenter mer enn gutter eller hvordan er det egentlig?

Takk på forhånd. :)

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Tonje! »

Det skal du ikke tenke på! :) Spesielt ikke om du får rottene mens de ennå er små babyer.

Det er svært sjeldent at rotter biter, så lenge de er vant med mennesker. De blir på en måte som små og dumme hunder. Jeg stoler 100% på rottene mine, kan plukke dem opp når som helst, herje med dem, gjøre ting de ikke liker (som å bade). Hva som helst! :) Og sånn var det med mine forrige rotter og.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Biter rotter?

Post by Søstrene Halvorsen »

Er enig med Tonje her.
Jeg stoler også på alle mine.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Radney »

Ingen av våre har noen gang bitt.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

MissGuardian

Re: Biter rotter?

Post by MissGuardian »

Jeg har en som biter("gå vekk!"), og to som aldri biter uansett hva jeg gjør med de..

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Stine »

Tonje:
Rotter er kanskje som små hunder, men dumme er det ikke. Rotter er faktisk mer intelligente enn de fleste hunderaser ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Tonje! »

Stine wrote:Tonje:
Rotter er kanskje som små hunder, men dumme er det ikke. Rotter er faktisk mer intelligente enn de fleste hunderaser ;)
Hvor har du det fra? Det høres veldig sprøtt ut, klarer ikke å tro på det uten seriøse kilder.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Larm »

Det stemmer at de er det. Det er bl.a. derfor psykologistudenter skal ha rotter for å lære mer om betinget læring om mennesker. Rottene velges bl.a. fordi de er svært lik oss, og lærer fort. :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Stine »

Det er det nok veldig vanskelig å finne noen forskning på, har søkt mang en gang for å bevise det for vennene mine, men har aldri klart å finne noen akkurat svar som beviser eller motbeviser det ;)




Men om du snakker med feks en adferdsforsker vil nok han/hun garantert si at rotter er mer intelligente.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Tonje! »

Jeg trodde de ble brukt mye i forskning fordi de var intelligente for sin dyregruppe/størrelse. At hver psykologistudent skal ha en hund å forske på blir jo ganske mye mer jobb enn å ha en rotte.

Jeg klarer fortsatt ikke å tro på det uten gode kilder. Hvor har dere hørt dette fra?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Christi »

Hvis du søker med ordene "rat" og "intelligence" i Google Scholar kommer det opp 127,000 treff. Du kan søke selv og se hvor mange forskningsartikler som har blitt skrevet om rotter og intelligens.

Rotter lærer nye triks og atferder utrolig fort . Fra naturen av er de avhengig av å forstå sammenhenger og tilpasse seg nye miljø fort, og det er en av grunnene til at rotter har lært å utnytte mennesker for å få mat (stjele fra søpla, lagerrom, etc.). Rattus norvegicus (rottene våre) er en av de dyreartene som har størst utbredelse på landjorda, bare overgått av Homo sapiens (OSS!). Det viser en enorm tilpasningsevne til ulike steder å bo, ulike fiender, ulike matkilder, etc etc. Det krever intelligens!

I en av de vanlige testene psykologer bruker rotter til blir rotter trent opp til å trykke på en knapp for å få ma (dette heter Skinner Box på fagspråket, mye interessant lesning hvis du søker på det). Hvis man så lærer rotta at den får mat hver 4. gang den trykker på knappen tar det ikke lang tid før den trykker på knappen veldig fort 4 ganger etterhverandre for å få mat. Rotter har til og med blitt lært opp til å slå av og på lyset, uten belønning. De gjør det visst på eget iniativ fordi de liker forandringen.

Rotter er utrolig flinke til å orientere seg i labyrinter (en av hovedårsakene til at forskere begynte å bruke rotter i forskningen). Det tar ikke lang tid med prøving og feiling før rotta har hele labyrinten "i hodet" og klarer å komme seg fra A til B inni labyrinten uten å gå feil.

Rotter er veldig sosiale dyr, de har komplekse sosiale forhold til mange andre rotter. Det krever mye intelligens for å huske hvilket forhold du har til hvilken rottekompis og oppføre seg deretter. Det sier en del at alle de mest intelligente dyreartene er sosiale dyrearter (de lever sammen med andre artsfeller, både de de er i slekt med og andre).
Rotter drømmer. De fleste rotteeiere har sett rotter pipe når de sover, og nå har forskere bevist at rotter drømmer på samme måte som vi mennesker gjør (i den spesielle sovefasen REM-søvn/drømmesøvn).

Dette er bare en liten brøkdel av informasjon som beviser at rotter er blant de mest intelligente dyra.

Google scholar søket : http://scholar.google.no/scholar?q=inte ... G=S%C3%B8k
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Tonje! »

Christi: Det du sier her beviser bare at rotter er intelligente. Ikke mer intelligente enn f.eks. hunder.

At rotter er intelligente for sin størrelse er det ikke tvil om.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: Biter rotter?

Post by Isabell96 »

Hehe, okei.
Jeg skal nok få rottene mine trygge hvertfall! :cheer:

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: Biter rotter?

Post by sniffsesnufs »

skeptisk til det med at rotter er mer inteligente en mange hunder. det kan være men er veldig skeptisk men at rotter er smarte er det ikke tvil om. de er nok smartere en katter i og med at rotter er sosiale og katter asosiale.
jeg har aldri opplevd at en rotte biter.
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Christi »

Herregud....*klaske seg i pannen*....jei er dom. Gikk litt fort i svingene da jeg leste gjennom tråden og fikk ikke med meg at spørsmålet var om rotter er smartere enn hunder, trodde det bare gjaldt om rotter er intelligente (sånn går det når man skumleser på slutten av dagen).
Jeg tror ikke rotter er smartere enn hunder, men at de er smarte for størrelsen sin er det ikke noe tvil om. Men ja, hunder er smartere. De har større hjerne og har større læringskapasitet. Dessuten er hunder i stand til å forstå mennesker i mye større grad enn rotter. Rotter er mye mer styrt av instinkter enn hunder, selv om de har mye personlighet i tillegg.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Post Reply