Biter rotter?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: Biter rotter?

Post by Isabell96 »

sniffsesnufs wrote:skeptisk til det med at rotter er mer inteligente en mange hunder. det kan være men er veldig skeptisk men at rotter er smarte er det ikke tvil om. de er nok smartere en katter i og med at rotter er sosiale og katter asosiale.
jeg har aldri opplevd at en rotte biter.
Det er jo bra :)
Da har du jo noen snille rotter, hehe..

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Stine »

Om du søker opp feks most intelligente animals, vil rotter kommer over hunder på de fleste listene, utenom border collie i noen tilfeller(de er jo også smartere enn resten av hunderasene!).
Vi tror at hunder er smartere ettersom hunder er i mange generasjoner avlet opp for å tjene sine eiere, ikke for å være smarte. Og så er da spørsmålet., hva er intelligens? Jeg ser på intelligens som å kunne tenke uten å være styrt at instinkter, løsningsorientering og være klar over at de selv er (husker ikke ordet på det, men det innebærer feks å kunne se seg i et speil å skjønne at man ser seg selv og ikke et annet individ), alt dette har rotter. Rotter har også metacognintion(finner ikke norsk ordt for det, link om det her http://en.wikipedia.org/wiki/Metacognition), som kun finnes hos de, mennesker og primater.
Det er jo også litt uenighet om hvilke dyr som er mest intelligente.
Mennesker klarer heller ikke alltid å se hva intelligens er, det er nok ikke mange som tenker på kråker og blekkspruter som intelligente dyr? Og hva med alle som tror at hester og arapappegøyer er veldig intelligente?
Jeg tror rett og slett at folk ikke like lett klarer å lese en rotte som en hund, som i mange årtusener er alet opp for å forstå mennesker og vise sine følelser til oss så vi skal forstå dem.




Liste over noen av sidene som har rangering over smarte dyr:
http://www.side3.no/article3038144.ece ( rotter på 10. plass, hunder ikke nevnt)
http://www.mostinterestingfacts.com/ani ... world.html ( Rotter på 9.plass, border collie 7 plass)
http://www.toptenz.net/top-10-smartest-animals.php ( rotter på 9. plass, border collie på 7 plass)
http://intuitivefred888.blogspot.com/20 ... imals.html (rotter på 10.plass, hunder ikke nevnt)
http://totallytop10.com/lifestyle/natur ... st-animals(rotter på 7. plass, hunder ikke nevnt)

Det var bare noen av sidene, men om du vil se flere er det jo bare å søke ;)

Man kan jo aldi vite hvor seriøse disse sidene er, men animal planet tror jeg vi kan stole på. Som sagt så er det jo uenigheter om denne saken på flere hold.


Jeg har kun funnet en artikkel som sier at hunder genrelt er mer intelligengte(vet jo ikke om de mener de smarteste rasene eller generelt alle raser) men den sier også at katter er mer intelligente.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Tonje! »

Intelligens er ikke én eneste ting som er målbar nei, det er klart. Og på noen ting er nok rotter flinkere enn hunder, f.eks. å finne fram i labyrinter muligens? Men på de fleste punkter tror jeg fortsatt hunden troner over rotta.

De listene var jo artige, men jeg tviler på hvor seriøse de er. Animal Planet er ikke akkurat verdens mest seriøse det heller når det gjelder ting som det der. De har noen serier som er seriøse, og mange tulleserier. Mye underholdning fremfor hard fakta.
Og flere av listene hadde edderkopp som nr. 10. Si hva du vil, men edderkopper er ikke sabla intelligente om man sammenlikner dem med resten av verdens dyr. Det nekter jeg å tro på :p

At kråker og noen typer blekksprut er overraskende intelligente er artig forresten, og sikkert noe mange ikke vet :) Leste mye spennende angående blekksprut da jeg skrev en biologioppgave på vgs.

Spurte forresten om dette inne på Spør en biolog. Her er svaret:
Det kommer an på hva du mener med intelligens og hvilke ferdigheter de ulike dyra er gode til.

Rotter kan sikkert være "flinkere" til visse ting enn hunder. Men i det store og hele vil jeg anta at rovdyra er mer "intelligente" etter vår oppfatning enn smålåtne gnagere. Bever og ekorn har jeg hørt (muligens anekdotisk) skal være svært så intelligente. Blant større dyr er nok elefantene de mest intelligente.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Stine »

Har en far som er biolog og han sier:

"Hunder er intelligente fordi de klarer å tolke menneskers behov og prøver å tilfredsstille dem, og dermer skaffe seg fordeler som mat og beskyttelse.
Rotter er intelligente fordi de er oportunister som kan overleve i mange miljø ved å tilegne seg kunnskap som de kan tilpasse og ta i bruk ved nye situsjoner."

Han vil ikke si hva som er mest intelligente av rotter og hunder, da man ikke kan si helt hva som er intelligens, men han mener at de er like intelligente, men på forskjellige måter.

Han er ikke spesialisert på dette, men det vet jeg ikke om den andre biologen er? Om man skal ha mest mulig korrekte svar bør man vell spørre noen som er spesialisert på området.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Tonje! »

Stine wrote:Har en far som er biolog og han sier:

"Hunder er intelligente fordi de klarer å tolke menneskers behov og prøver å tilfredsstille dem, og dermer skaffe seg fordeler som mat og beskyttelse.
Rotter er intelligente fordi de er oportunister som kan overleve i mange miljø ved å tilegne seg kunnskap som de kan tilpasse og ta i bruk ved nye situsjoner."

Han vil ikke si hva som er mest intelligente av rotter og hunder, da man ikke kan si helt hva som er intelligens, men han mener at de er like intelligente, men på forskjellige måter.

Han er ikke spesialisert på dette, men det vet jeg ikke om den andre biologen er? Om man skal ha mest mulig korrekte svar bør man vell spørre noen som er spesialisert på området.
Jeg tror ikke biologen inne på Spør en biolog er spesialisert i dette han heller. Men jeg vet ikke helt hvor ellers man kan spørre.

Det faren din sier gir jo litt mening, når det gjelder forskjellen på intelligensen til hunder og rotter. Men jeg vil fortsette å kategorisere hunden som generelt hakket mer intelligent likevel, inntil det motsatte er bevist. Kanskje gammeldags av meg, eller naivt, men vi får se om vi kommer til bunns i det her :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by torasrotter »

Hvor mange hunder er det som klarer å sammarbeide med en annen hund om å få opp karabinkroken som er på burdøren? Det har jeg sett rotter gjøre :wink: Hunder er nok mer lettlærte, men jeg vil si at en rotte er ganske mye mer løsningsorientert! Hvor mange ganger har ikke den dumme hunden min surret seg rundt lyktestolper, mens jeg står i andre enden av båndet å prøver å forklare at hun må gå tilbake. Hvis en rotte møter på et hinder, eller ikke kommer lengre vil den nesten alltid snu og gå tilbake igjen for å finne en alternativ løsning :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Larm »

Helt sant Tora. Jeg er også av den oppfatning at rotter er mye mer selvstendig, mer intelligente og løsningsorientert enn hunder. :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: Biter rotter?

Post by Isabell96 »

torasrotter wrote:Hvor mange hunder er det som klarer å sammarbeide med en annen hund om å få opp karabinkroken som er på burdøren? Det har jeg sett rotter gjøre :wink: Hunder er nok mer lettlærte, men jeg vil si at en rotte er ganske mye mer løsningsorientert! Hvor mange ganger har ikke den dumme hunden min surret seg rundt lyktestolper, mens jeg står i andre enden av båndet å prøver å forklare at hun må gå tilbake. Hvis en rotte møter på et hinder, eller ikke kommer lengre vil den nesten alltid snu og gå tilbake igjen for å finne en alternativ løsning :wink:
Hehe, må si meg enig i det! :cheerful:
Men om du tenker på hvor stor forskjell det er på hund og rotte i størrelsen, så er det jo egentlig ganske utrolig at rotter er såpass intelligente at det nesten er sånn at det kan sammenlignes med hunder!
Ganske stort spørr du meg ;)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by tantepose »

Er ikke i tvil om at rottens hjerne er mere allsidig enn en hund sin.Bare det at de bruker hendene sine,ikke bare til å spise men også til å bygge osv,krever en avansert hjerne.De utfører oppgaver de har tenkt gjennom og bestemt seg for på forhånd. :cheeeers: Ps. har en hund som er halvt border collie og hun er ganske skarp.Men hun har et mere begrenset interessefelt for å si det slik. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Stine »

Isabell96 wrote:
torasrotter wrote:Hvor mange hunder er det som klarer å sammarbeide med en annen hund om å få opp karabinkroken som er på burdøren? Det har jeg sett rotter gjøre :wink: Hunder er nok mer lettlærte, men jeg vil si at en rotte er ganske mye mer løsningsorientert! Hvor mange ganger har ikke den dumme hunden min surret seg rundt lyktestolper, mens jeg står i andre enden av båndet å prøver å forklare at hun må gå tilbake. Hvis en rotte møter på et hinder, eller ikke kommer lengre vil den nesten alltid snu og gå tilbake igjen for å finne en alternativ løsning :wink:
Hehe, må si meg enig i det! :cheerful:
Men om du tenker på hvor stor forskjell det er på hund og rotte i størrelsen, så er det jo egentlig ganske utrolig at rotter er såpass intelligente at det nesten er sånn at det kan sammenlignes med hunder!
Ganske stort spørr du meg ;)

Størrelse har ikke noe med intelligens å gjøre, selv om vi kanskje er vandt til at jo mindre et dyr er, jo mindre intelligent er det.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: Biter rotter?

Post by Isabell96 »

Stine wrote:
Isabell96 wrote:
torasrotter wrote:Hvor mange hunder er det som klarer å sammarbeide med en annen hund om å få opp karabinkroken som er på burdøren? Det har jeg sett rotter gjøre :wink: Hunder er nok mer lettlærte, men jeg vil si at en rotte er ganske mye mer løsningsorientert! Hvor mange ganger har ikke den dumme hunden min surret seg rundt lyktestolper, mens jeg står i andre enden av båndet å prøver å forklare at hun må gå tilbake. Hvis en rotte møter på et hinder, eller ikke kommer lengre vil den nesten alltid snu og gå tilbake igjen for å finne en alternativ løsning :wink:
Hehe, må si meg enig i det! :cheerful:
Men om du tenker på hvor stor forskjell det er på hund og rotte i størrelsen, så er det jo egentlig ganske utrolig at rotter er såpass intelligente at det nesten er sånn at det kan sammenlignes med hunder!
Ganske stort spørr du meg ;)

Størrelse har ikke noe med intelligens å gjøre, selv om vi kanskje er vandt til at jo mindre et dyr er, jo mindre intelligent er det.
Ja, vet det.. Men jeg mente da om du TENKER på det :)
Selv om det ikke har noe å si..

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by torasrotter »

Jeg har også hatt en hund som var halvt border collie, og hun var uten tvil en skarp hund men også på en ganske begrenset felt :nottelling: Nå her jeg en basenji, og den er nok ganske smart den og, men på en helt annen måte enn rottene. Det bruker lite energi på å lete etter løsninger men bruker heller energi på å utfordre deg!
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: Biter rotter?

Post by Isabell96 »

torasrotter wrote:Jeg har også hatt en hund som var halvt border collie, og hun var uten tvil en skarp hund men også på en ganske begrenset felt :nottelling: Nå her jeg en basenji, og den er nok ganske smart den og, men på en helt annen måte enn rottene. Det bruker lite energi på å lete etter løsninger men bruker heller energi på å utfordre deg!
Så på hvordan måte er egentlig en rotte intelligent da?
Er det sånn at hvis en rotte ser deg så løper hun liksom mot deg å vil ut av buret eller? Har hørt at noen til og med går tur med rottene sine, hvordan har det seg? :rofl:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Biter rotter?

Post by Tonje! »

Isabell96 wrote:Så på hvordan måte er egentlig en rotte intelligent da?
Er det sånn at hvis en rotte ser deg så løper hun liksom mot deg å vil ut av buret eller? Har hørt at noen til og med går tur med rottene sine, hvordan har det seg? :rofl:
Mine rotter blir ivrige når jeg nærmer meg buret, "maser" om å få komme ut, følger ofte etter meg rundt i leiligheten, klatrer oppover buksebeina mine for å komme opp til skuldrene mine, liker å leke med hendene mine, "stelle" dem, få kos og nærhet, de kommer jeg når roper på dem med en spesiell lyd osv osv. :lovey:

Har hatt rottene litt ute i sommer da vi var på hytta og det var fint vær. Det gikk greit så lenge det var en oversiktlig plass hvor de ikke hadde mange steder å gjemme seg, og helst om vi var flere som satt og passet på. De var ganske forsiktige uansett, og holdt seg i nærheten av oss mennesker.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: Biter rotter?

Post by Isabell96 »

Tonje! wrote:
Isabell96 wrote:Så på hvordan måte er egentlig en rotte intelligent da?
Er det sånn at hvis en rotte ser deg så løper hun liksom mot deg å vil ut av buret eller? Har hørt at noen til og med går tur med rottene sine, hvordan har det seg? :rofl:
Mine rotter blir ivrige når jeg nærmer meg buret, "maser" om å få komme ut, følger ofte etter meg rundt i leiligheten, klatrer oppover buksebeina mine for å komme opp til skuldrene mine, liker å leke med hendene mine, "stelle" dem, få kos og nærhet, de kommer jeg når roper på dem med en spesiell lyd osv osv. :lovey:

Har hatt rottene litt ute i sommer da vi var på hytta og det var fint vær. Det gikk greit så lenge det var en oversiktlig plass hvor de ikke hadde mange steder å gjemme seg, og helst om vi var flere som satt og passet på. De var ganske forsiktige uansett, og holdt seg i nærheten av oss mennesker.
Hehe, så kos da! :cheer:
Gleder meg bare mer og mer til jeg får mine egne rotter når jeg hører sånt! :grin:

Post Reply