Biter den ene rotta mi?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Biter den ene rotta mi?

Post by Lillelunde »

Jeg har 4 rotter, og den ene biter fælt på den som har den "laveste" rangen i flokken, hun er alltid den som spiser sist, spiser hun kommer hun som er flokklederen og tar maten ifra henne. Har begynt å ta henne ut for å spise, siden hun er så tynn, men når jeg skal legge henne inn i buret igjen, begynner Cupcake, flokklederen og bite fælt på henne, og Snuski som hun minste heter, legger seg på rygg og hyler, hyler sånn jeg aldri har hørt før, hun har begynt å få masse sår, og lurer på hva jeg skal gjøre, syns så synd i henne, hun ligger bare inni genseren min og sover når hun er ute, hun tør ingenting, hun får heller ikke ligge med de andre, men i det siste har den ene rotta begynt å ligge å sove med henne, de har bodd sammen siden de ble født da. men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, syntes så synd på henne :/
Før hadde jeg det problemet med Cupcake at hun bet meg, men nå tør hun ikke lenger, hun vet det ikke går an å få meg bort på den måten, men jeg vil ikke at hun skal bite noen av de andre så hardt som hun gjør.
Har noen et råd? :trist:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Biter den ene rotta mi?

Post by Matmor »

Har du mulighet til å dele opp rotteflokken din i 2 + 2? Jeg synes ikke det går an at lederen skal få lov til å lage sår på en burkamerat, jeg heller. Hvis det bare er sjefen som lager problemer burde det være mulig å sette Snuski sammen med en av de andre. Da har alle rottene en venn hver.

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Biter den ene rotta mi?

Post by Lillelunde »

Har jo masse bur så det skal jeg få til! :cheesy:
Men hva om hun begynner å bite på hun jeg setter henne sammen med da? :oops:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Biter den ene rotta mi?

Post by Matmor »

Hvis hun biter burkamerater på den måten kan hun rett og slett ikke bo med andre rotter :trist: Noen rotter fungerer bra som aleneboere, noen synes det er perfekt å bo alene men å bli luftet sammen med andre, mens andre har så store problemer med omverdnen at å isolere dem fra andre rotter bare er starten på en total nedtur. Jeg tror ikke det er mulig å vite hvilken rotte som følger hvilken av stiene på forhånd.

Jeg har lite erfaring med den type oppførsel hos hunrotter. Hos hanner er det av og til noe som kan gå over når hormonene roer seg. Hvis rotta ikke kan bo alene, og ikke sammen med andre rotter er det jo bare en løsning, dessverre. Men etterhvert begynner jeg å få litt erfaring med hanner som i lange perioder avviser andre rotter, ikke mennesker. Disse hannene har endret oppfatning og blitt introduserbare (under gitte forutsetninger), men det har tatt mange, mange måneder. Et halvt år eller mer... Jeg vet ikke om det samme gjelder hunner.

Jeg håper hun oppfører seg med den rette burkameraten - ting er lettere når de kan bo sammen i alle fall to og to. Alenerotter krever en god del mer omsorg enn de som bor i flokk...

Post Reply