2 nye rotter. En vill og en tam.....?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
synch

2 nye rotter. En vill og en tam.....?

Post by synch »

Skriver her da jeg ikke er noen ekspert. Lest meg opp på det generelle.

Har 2 jenterotter, søsken, som er begge født 23. sept.

Har hatt de 10 dagers tid. Stort bur, alle fasiliteter.

Den ene rotta er som vi anntok rotter skulle være som... Kosete, nysgjerrig og interessert i å "henge" med oss.

Den andre rotta har derimot fra dag én avskydd oss. Den trives ikke i det store buret, og den trives ikke sammen med oss.
Det har endt med at den har funnet sine gjemmesteder rundt i huset hvor den tilbringer dagene sine. Den "trivlige" rotta trives med å tusle ut og inn av buret som står åpent, mens den andre rotta bare kommer en kjapp tur innom for å hente mat som den flytter til sine hemmelige steder.

Vi har på grunn av dette nesten ikke sett rotta siden vi fikk den, fordi vi aldri får tak i den. Skulle vi få tak i den så stikker den så fort den har anledning.

Den gjemmesyke rotta har lagt på seg betraktelig de siste 10 dagene, og betydelig mer enn den "trivlige" rotta. Så appetitt har den.
Jeg merker også at den aktuelle rotta konsekvent setter munnen rundt fingre osv hvis jeg tar hånden mot den. Det har gjort meg noe reservert i forhold til å ta i den. Når den har vært sammen med den andre rotta i buret, så fungrer de fint sammen.

Hva gjør jeg? Det er lite hyggelige å ha den rotta lurende rundt i huset bak kjøkkeninnredninger, sofaer, bokhyller osv hvor den gjør fra seg og lagrer mat.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: 2 nye rotter. En vill og en tam.....?

Post by Stine »

Når den napper lett i fingrene betyr det at den sier ifra at en vil at du skal holde deg på avstand. Om den gjør dette, kan du si et høyt "piiiip", det betyr, "au, det gjør vondt" på rottespråk. Men det virker rett og slett som hun er redd, og ikke som hun er noe ondsinnet, så dette bør gi seg når hun etterhvert venner seg til mennesker.

Jeg vil anbefale at du ikke lar den gå løs over alt, men gir den begrenset plass, feks i sofaen hvor dere sitter sammen med den. Bruk gensertrikset, ved at du tar på deg en god, stor genser, og putter rotta inni. Da venner hun seg til at du er en god varm og trygg plass og være, og hun vennr seg til lukta og stemmen din. Om den går løs på sofaen, bør den få godbit når den tar kontakt med dere. De fleste rotter elsker mais, nøtter og pasta, så dette kan være fint som godbiter. Det er også sundt i begrensede mengder :happy:
Noen rotter må rett og slett tvinges til å like mennesker.

Jeg ville ikke latt henne gå på gulvet før hun foretrekker dere fremfor å ligge alene. Dette kan ta mange måneder, og det er ikke sikkert hun blir slik som den andre rotta i det hele tatt, men å bare la henne gå alene, gjemme seg og spise uten noen som helst form for menneskelig kontakt vil mest sansynlig ikke gjøre saken bedre.

Lykke til :cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kriistiinee
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 27 Dec 2010, 22:51
Location: Harstad

Re: 2 nye rotter. En vill og en tam.....?

Post by kriistiinee »

Lar dere rottene gå løs i huset, ikke redd for at de skal komme seg ut på ett vis?

synch

Re: 2 nye rotter. En vill og en tam.....?

Post by synch »

Begrenset område som sofan stikker hun i fra. Eneste stedet vi har funnet er øya på kjøkkenet hvor høyden begrenser flukten. Der på øya virker hun slettes ikke redd, men suser over hendene våre og utforsker terrenget. Et par netter hun har vært ute har hun også kommet opp i senga vår, men piler av sted når vi våkner og vil ta i henne. Har satt de begge på skuldrene noen ganger og da driter de som besatt. Mulig høydeskrekk!

Munn rundt fingre gjelder også de gangene rotta har kommet til meg, inne i buret.

Ikke redd for at de stikker ut.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: 2 nye rotter. En vill og en tam.....?

Post by Stine »

Da virker det som å ha henne på øya er det beste alternativet.
Når hun napper dere inne i buret mener hun nok "dette er min plass, jeg er ikke trygge nok på dere til at dere får komme inn".

Rotter har ikke høydeskrekk, så da en annen årsak til at de bæsjer når de sitter på skuldra. Kanskje de ikke stoler nok på dere enda, og føler at de mister kontrollen når dere går med de, og de ikke har mulighet for å komme seg unna.

Er de fra dyrebutikk?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: 2 nye rotter. En vill og en tam.....?

Post by Søstrene Halvorsen »

Nå skal ikke jeg si at jeg er kjempe eksperten, men det virker litt på meg som dem er litt utrygge slik som Stine skrev over her.
Jeg har hatt en liten tass her hjemme som var helt grusom når jeg skule noe inni bure, men her brydde jeg meg ikke så veldig mye om det lagde pipe lyd når han forsøkte seg og nå har lille gutt funnet ut at det er beder og være venn med oss enn og jobbe i mot oss.

forsett og kos massemed dem det er mitt tips.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

synch

Re: 2 nye rotter. En vill og en tam.....?

Post by synch »

LIten oppdatering her...

Siden siste innlegg har vi kun ved ett tilfelle klart å fange rotta og sette den på kjøkkenøya. Der trakk den seg unna og foretrakk minst mulig "samvær".

De siste 2 døgene har vi kun sett snurten av den et par korte ganger. Vi prøver å få tak i den, men den skyter fart i alle retninger og blir borte for oss.

Ved et tilfelle kom den opp i sofan mens jeg lå å døset, og da småbeit den meg i øret og foten. Den stakk da jeg prøvde å løfte den.

På nettene kan vi høre rotta komme inn på soverommet for å romstere, men blir borte så fort vi slår på lyset.

Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det føles noe uhyggelig at den lusker rundt i huset, lever sitt eget liv og gjør akkurat hva den vil uten at vi har noe kontroll. På sine gjemmesteder som bak kjøkkeninnredning frykter vi det kan se svært stygt ut.

Den andre rotta ser ut til å stortrives og er blitt en del av familien.

Hva bør vi gjøre med vårt nærmest ukjente rottemedlem?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: 2 nye rotter. En vill og en tam.....?

Post by Stine »

Jeg ville nok iallefall prøvd å fått fanget den inn. La buret stå åpent og legg mat inn som den ikke kan ta med seg, som feks grøt.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: 2 nye rotter. En vill og en tam.....?

Post by tantepose »

Her må "gensertrikset" igangsettes!Søk og les. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

synch

Re: 2 nye rotter. En vill og en tam.....?

Post by synch »

Ja buret står oppe, men luringen passer på ordne seg mat mens vi er på jobb etc. Vel, får se om vi får til noe tvangssamvær, om vi får tak i henne på nyåret ;)

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: 2 nye rotter. En vill og en tam.....?

Post by Niana »

Skulle ikke tro det skal være så vanskelig å få tak i henne. Jeg har hatt flere rotter på flukt i leiligheten før, og hvis man rolig følger etter de, til de kommer seg inn i et hjørne, da kan man enten bare plukke den opp, eller legge f.eks et håndkle over henne og så løfte henne. Det kan være litt skremmende for rotta å bli jagd rundt, men jeg vil tro at det er bedre for henne på lang sikt å ha en litt ekkel dag med innfanging, for så å bli sosialisert "på vanlig måte", enn å alltid gjemme seg og unngå mennesker.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply