Butikkkjøpte rotter - overraskende sosiale

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Butikkkjøpte rotter - overraskende sosiale

Post by Niana »

Kommer med en liten (eller lang, hehe) oppdatering ang rotteguttene mine som jeg kjøpte på mandag ^^
Jeg er så overrasket over hvor flotte personligheter de har og hvor sosiale de er. :cheesy:
Jeg har jo hørt at rotter fra butikker kan være vanskeligere å få sosiale, eller at de er veldig redde for mennesker. Så kanskje jeg har hatt veldig flaks, for mine to har vært utrolig lette å få sosiale. Jeg så for meg et par uker med intens sosialisering for å få dem til å stole på meg, det har jeg måttet gjøre med mine forrige rotter. Og den første dagen oppførte de seg som forventet, gjemte seg i hjøret av buret om jeg rørte meg i stua, prøvde å komme seg ned om jeg løftet de. Så jeg tok det veldig med ro, plukket dem ikke fort opp. Hadde de i sofaen sammen med meg en stund, så fikk være i buret sitt resten av kvelden for å bli bedre kjent der.

Men etter den første dagen har Pippin oppført seg som han alltid har kjent meg. Han kommer og hilser om jeg stikker hånda inn i buret, slikker meg på fingrene og i ansiktet når han har leketid på utsiden av buret og klarter over meg. Han er veldig mye inn og ut av buret når han ikke sover, undersøker og koser seg. :grin:
Swarley er litt mer tilbaketrukken, han er ikke redd for meg om jeg putter hånda inn i buret, han vasker fingrene mine og jeg kan leke med han. Men når han er ute er han er opptatt av å gjemme seg enn Pippin er, og hvis jeg løfter han oppfører han seg som en hamster. Han vil bare finne en måte å komme ned, og han vil helst gjemme seg inni ting hele tiden. Jeg tror jeg må jobbe litt hardere med han, men det kan jo også hende at det bare er sånn personligheten han har. Litt mer tilbaketrukken, men ikke redd allikevel. Nå har de bare bodd her i fire dager, så jeg hadde ikke forventet at de skulle være så sosiale allikevel. Hehe.

Men det er en annen ting jeg har lagt merke til med Swarley, det virker som han enten hører veldig dårlig, eller er rett og slett døv. For han reagerer aldri på lyder. F.eks måtte jeg ta ut av en hyllene i buret igår, og da sov han igjennom hele greia. Pippin derimot rykket på ørene når jeg kom lyder, og fulgte oppmerksomt med. Jeg har også prøvd å lage litt høye klikkelyder for å se om han reagerer, men det er bare Pippin som viser noe tegn på å legge merke til det. Og Swarley har røde øyne, jeg leste at noen skrev at de som har røde øyne også ser dårligere. Tror dere det kan være pga dårlig hørsel og syn at han er så mye mer skvetten på utsiden av buret enn Pippin? At han da føler seg litt utrygg og vil helst gjemme seg?

Oj, ble langt det her :angel:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Butikkkjøpte rotter - overraskende sosiale

Post by Matmor »

Swarley er nok ikke døv fordi han har røde øyne - han har pigment på ørene sine fordi hårene rundt øret er farget, og det er det som teller. Men han kan jo være døv eller tunghørt likevel: det er ikke alle mennesker med hørseltap som har hvit hårlokk :wink: Og siden han er så ung har han antagelig ikke veldig nedsatt syn til en rotte å være. Det er først når de har fått mer lys på øynene at det virkelig merkes med synsnedsettelsen, og det tar vanligvis flere måneder. Det er også forskjell på røde øyne og de rosa, og albino øyne, jo sterkere farge jo bedre syn.

Men hvis Swarley er døv eller har nedsatt hørsel, og dessuten har noe nedsatt syn, er det ikke rart om han er noe mer forsiktig enn andre rotter. Du vil antagelig kunne se at han veiver mer med hodet enn den andre rotta, fordi han er mer avhengig av lukt enn kameraten for å orientere seg. Rottene kan nemlig merke hvilken siden en lukt kommer fra.

Du får sjekke om det lukter merkelig fra ørene hans, eller om han begynner å holde hodet på skakke. I så tilfelle kan han ha ørebetennelse, som jo kan nedsette hørselen kraftig. Ellers er det ikke så mye du kan gjøre annet enn å trene han til å reagere på vibrasjoner heller enn tilrop: tromming med fingrene på et luftebord, eller på bur-gitteret vil han kunne oppfatte uten å høre det. :rat:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Butikkkjøpte rotter - overraskende sosiale

Post by Niana »

Matmor wrote:Swarley er nok ikke døv fordi han har røde øyne
Nei, det har jeg ikke trodd heller :P Jeg tenkte mer på det at røde øyne kan være tegn på dårlig syn, og at det sammen med dårlig hørsel kanskje gjorde han mer skvetten. Trodde ikke røde øyne gjorde hørselen hans dårlig ^^
Matmor wrote:Men hvis Swarley er døv eller har nedsatt hørsel, og dessuten har noe nedsatt syn, er det ikke rart om han er noe mer forsiktig enn andre rotter. Du vil antagelig kunne se at han veiver mer med hodet enn den andre rotta, fordi han er mer avhengig av lukt enn kameraten for å orientere seg. Rottene kan nemlig merke hvilken siden en lukt kommer fra.

Du får sjekke om det lukter merkelig fra ørene hans, eller om han begynner å holde hodet på skakke. I så tilfelle kan han ha ørebetennelse, som jo kan nedsette hørselen kraftig. Ellers er det ikke så mye du kan gjøre annet enn å trene han til å reagere på vibrasjoner heller enn tilrop: tromming med fingrene på et luftebord, eller på bur-gitteret vil han kunne oppfatte uten å høre det. :rat:
Har ikke merket noen lukt fra ørene hans, men så er han veldig vanskelig å holde stille lenge nok til at jeg får en god sniff, da. Hehe.
Men om han hører dårlig, så finner jeg nok måter å komunisere med han allikevel. Som du skriver så merker han jo vibarsjoner uansett, så han kan jo læres til å bli mer observant ang det :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Butikkkjøpte rotter - overraskende sosiale

Post by tantepose »

Ja han klarer seg helt fint hos deg om han har litt dårlig syn eller hørsel. :cheerful: Matmor kommer her med mye nyttig info, ikke bare for deg,men for alle som leser her. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Butikkkjøpte rotter - overraskende sosiale

Post by Niana »

tantepose wrote:Ja han klarer seg helt fint hos deg om han har litt dårlig syn eller hørsel. :cheerful: Matmor kommer her med mye nyttig info, ikke bare for deg,men for alle som leser her. :wink:
Jeg skjønner det :) Jeg bare lurte på om jeg kanskje ble misforstått siden jeg skrev litt rotete :alien:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Butikkkjøpte rotter - overraskende sosiale

Post by Tonje Lenore »

Noen dyrebutikker er flinkere enn andre til å sosialisere dyrene de har.
Jeg veit om to dyrebutikker som er super flinke med dyrene sine, inkludert rottene.
På begge dyrebutikkene har de alltid en som driver å gjør de vant med mennesker altså gjøre dem menneskevandt, klappe dem, ha dem ute osv!
Hvis jeg skal kjøpe en rotte fra dyrebutikk, spørr jeg alltid om de har sosialisert rottene, om de er vant til mennesker, om de biter og er aggressive osv!

Kan hende det har vært litt sånn på den dyrebutikken du kjøpte dine rotter, i hvert fall, så er jo det kjempe bra, at de ikke bare har dyrene i buret sitt og bare lar de sitte der for da blir de jo automatisk mye mer redde! :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

kriistiinee
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 27 Dec 2010, 22:51
Location: Harstad

Re: Butikkkjøpte rotter - overraskende sosiale

Post by kriistiinee »

Selv har jeg 3 rotter fra dyrebutikk og alle var tam når jeg kjøpte de. Så ja de er flinke å sosialisere de ta de ut osv. Jeg hadde ikke kjøpt rotter på den andre dyrebutikken, der synes jeg mer synd i rottene som er innesperret i sånn glass bur. får vond i meg :(

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Butikkkjøpte rotter - overraskende sosiale

Post by Niana »

Virker som de i dyrebutikken jeg var i håndterer dyrene mer enn andre jeg har sett. Hun ene som jobbet der snakket om at hun synes det var så trist at rottemora hadde endret personlighet etter at hun fikk unger. At rottemora hadde begynt å bite og være aggressiv mot mennesker om de prøvde å løfte eller kose med henne. Og det tror jeg ikke de hadde visst om de, som mange andre butikker, bare lot dyra være alene i buret hele dagen.
Jeg fikk også vite at faren var en snill husky og at mora (før hun fikk unger) hadde vært en kjempeflott kosejente. Og at hun hadde hatt et kull før, for en stund siden. Veldig greit å få vite sånt, uten å måtte spørre og grave for å finne ut hvem de hadde fått rottene av, og kanskje ikke fått noe svar. Mange som ikke har peiling, bare tar i mot dyr. Jeg jobbet i dyrebutikk en veldig kort stund selv, og der ble det bare tatt imot kaniner med unger, rotter med unger, fugler som la egg og var stressa, uten at sjefen gadd å få noe mer info. Veldig irriterende.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Butikkkjøpte rotter - overraskende sosiale

Post by Tonje Lenore »

Uceninde wrote:Virker som de i dyrebutikken jeg var i håndterer dyrene mer enn andre jeg har sett. Hun ene som jobbet der snakket om at hun synes det var så trist at rottemora hadde endret personlighet etter at hun fikk unger. At rottemora hadde begynt å bite og være aggressiv mot mennesker om de prøvde å løfte eller kose med henne. Og det tror jeg ikke de hadde visst om de, som mange andre butikker, bare lot dyra være alene i buret hele dagen.
Jeg fikk også vite at faren var en snill husky og at mora (før hun fikk unger) hadde vært en kjempeflott kosejente. Og at hun hadde hatt et kull før, for en stund siden. Veldig greit å få vite sånt, uten å måtte spørre og grave for å finne ut hvem de hadde fått rottene av, og kanskje ikke fått noe svar. Mange som ikke har peiling, bare tar i mot dyr. Jeg jobbet i dyrebutikk en veldig kort stund selv, og der ble det bare tatt imot kaniner med unger, rotter med unger, fugler som la egg og var stressa, uten at sjefen gadd å få noe mer info. Veldig irriterende.
Det er så utrolig trist at sjefer i dyrebutikk ikke gidder å bry seg om dyrenes beste.
Da bør de virkelig ikke være noe sjef, for en sjef skal kunne bry seg både om sine ansatte OG dyrene.
Ansatte burde også ha en viss peiling før de bare tar inn unger, skrive ned hvor moren og faren kommer fra,
åssen adferd de har osv - lage et lite info hefte!
Det vil gjøre ting mye bedre for folk som skal kjøpe dyret og slipper å spørre og grave om alt mulig!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Rotter_<3
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 26 Oct 2010, 23:59
Location: Oslo

Re: Butikkkjøpte rotter - overraskende sosiale

Post by Rotter_<3 »

Hhva het den butikken og hvor?
Rottene jeg snart får <3

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Butikkkjøpte rotter - overraskende sosiale

Post by Niana »

Rotter_<3 wrote:Hhva het den butikken og hvor?
Nå har vi snakket om to butikker her, men den jeg jobbet i het bare Dyrebutikken og lå i Slitu, mens butikken jeg kjøpte rottene i heter Buster Zoo og ligger i Ski :rottehode:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Butikkkjøpte rotter - overraskende sosiale

Post by Niana »

Tonje Lenore wrote: Det er så utrolig trist at sjefer i dyrebutikk ikke gidder å bry seg om dyrenes beste.
Da bør de virkelig ikke være noe sjef, for en sjef skal kunne bry seg både om sine ansatte OG dyrene.
Ansatte burde også ha en viss peiling før de bare tar inn unger, skrive ned hvor moren og faren kommer fra,
åssen adferd de har osv - lage et lite info hefte!
Det vil gjøre ting mye bedre for folk som skal kjøpe dyret og slipper å spørre og grave om alt mulig!
Sjefen min han var mest opptatt av fiskene i butikken, han ville den skulle spesialiseres på fisk. Det var bare sjefen, min mor og jeg som jobbet der, og uheldigvis var vi aldri på jobb de dagene det ble tatt inn annet enn fisk, så vi fikk ikke spurt om noe info. Vi kom på jobben og plutselig bodde det fire rotter i et lite bur, uten å få vite noe om dem, kjønn eller alder. Vi sluttet, det var ikke noe bra å jobbe der av mange andre grunner også, og så gikk butikken konkurs. Kanskje like greit.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply