Snakking

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

MissGuardian

Snakking

Post by MissGuardian »

Ikke helt sikkert på hvor dette hører hjemme men..
Er det noen her som har rotter som "snakker"?
Jeg vet det ble sagt noe om rotter og snakking vs sykdom på treffet, men jeg husker veldig lite av det :oops:
Noen som husker som kan friske opp hukommelsen min? :oops:
Har lagt merke til at Nirvana er begynt med en slags form for grynting..
Jeg regner med at dette er snakking?

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Snakking

Post by Søstrene Halvorsen »

nine har noen slike gryntelyder og jeg ser at hvis Halvorsen lager dem kommer som regel en av jente eller begge med engang så står de og grynter og liksom smatter tilhverander og det ser ut som om de virkelig koser seg når dem gjør det.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Snakking

Post by Stine »

Som oftest er slike grynte/marsvinlyder tegn på luftveisinfeksjon, men jeg har hørt enkelte som sier at rottene deres "snakker". Rotter snakker jo mye med hverandre, men mest i en frekvens som vi mennesker ikke kan høre. Så det er ikke så usannsynlig.
Men samtidig er det større sjans for at det er LVI (de fleste rotter får problemer med det en eller annen gang), derfor annbefaler jeg alltid alle som hører lyder over flere dager, uansetthvor svake eller "snakkende" å gå til dyrlegen :cheerful:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Snakking

Post by Søstrene Halvorsen »

har hvert der men ingen feil på mine så dem snakker nok bare vil jeg tro.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

MissGuardian

Re: Snakking

Post by MissGuardian »

Stine wrote:Som oftest er slike grynte/marsvinlyder tegn på luftveisinfeksjon, men jeg har hørt enkelte som sier at rottene deres "snakker". Rotter snakker jo mye med hverandre, men mest i en frekvens som vi mennesker ikke kan høre. Så det er ikke så usannsynlig.
Men samtidig er det større sjans for at det er LVI (de fleste rotter får problemer med det en eller annen gang), derfor annbefaler jeg alltid alle som hører lyder over flere dager, uansetthvor svake eller "snakkende" å gå til dyrlegen :cheerful:
Jeg skal til dyrlegen med de på onsdag uansett, så skal høre med de da.
Men hun nyser ikke og har ikke andre symptomer på LVI

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Snakking

Post by Stine »

Husk at lydene kan komme og gå, ettersom det tetter seg eller ikke(rotter som i aktivitet får mer lyder). For å være helt sikker må man få dem til å lage disse lydene imens dyrlegen lyttet på dem, selv om det ikke akkurat er en lett oppgave :crazy:

Jeg har også en gutt på 26 mnd som har LVI. Han nyser ikke, har ikke porphyrin, uvanlig sprek og rask for alderen, de eneste symtomene han har er grynting som kommer og går.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Snakking

Post by Søstrene Halvorsen »

Det var det han gjorde i dag når vi var på besøk hos vet var der egnetlig med den ene jenta men hysteisk som jeg er tok jeg med alle sammen fordi jeg vile være sikker på den gryntingen. men han fant ikke noe.

Men jeg føler meg ikke helt trygg enda på at det ikke er noe så jeg skal se det ann litt til før jeg prater med veten igjen. Veten må vel tro jeg er hel hysterisk når det kommer til rotten min. uff
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

MissGuardian

Re: Snakking

Post by MissGuardian »

Skal huske det.
Men er det noen som husker hva Thomas sa om det der?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Snakking

Post by Stine »

Thomas snakket om ultralydene rottene bruker, og at de egentlig lager masse lyder hele tiden. Og så var det at om vi kunne høre litt lyder, lagde rottene mest sannsynlig mange gange flere lyder enn vi kunne høre. Og så var det noe med at hvis en rotta lager lyder sammenhengene uten stopp, var det stor sjans for at den var syk. Noe i den duren iallefall :cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Snakking

Post by Lyngrottene »

Stine wrote: Jeg har også en gutt på 26 mnd som har LVI. Han nyser ikke, har ikke porphyrin, uvanlig sprek og rask for alderen, de eneste symtomene han har er grynting som kommer og går.
Sikker på at det ikke er snakk om en bi-lyd? Er sånn Duffy er :aww: Og hun har bi-lyd på hjertet, så og si veterinæren min
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Snakking

Post by tantepose »

Det er veldig vanskelig å skille lydene når man lytter på en rotte.Første tanke,og mest sannsynlig,er lvi. :smile:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Snakking

Post by wollf »

lyd som surkling er et tegn på sykdom sa han for vi hører lyden av veske. men en lyd innimellom trenger ikke være tegn på sykdom men at rotta snakker i en frekvens vi kan høre

MissGuardian

Re: Snakking

Post by MissGuardian »

wollf wrote:lyd som surkling er et tegn på sykdom sa han for vi hører lyden av veske. men en lyd innimellom trenger ikke være tegn på sykdom men at rotta snakker i en frekvens vi kan høre
Høres ikke ut som surkling..
Og hører det kun når hun skal ha kos..

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Snakking

Post by wollf »

lager hun ike lyden da a ligger i buret, så kan det høres ut som snakking for meg:)

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Snakking

Post by Stine »

Lyngrottene wrote:
Stine wrote: Jeg har også en gutt på 26 mnd som har LVI. Han nyser ikke, har ikke porphyrin, uvanlig sprek og rask for alderen, de eneste symtomene han har er grynting som kommer og går.
Sikker på at det ikke er snakk om en bi-lyd? Er sånn Duffy er :aww: Og hun har bi-lyd på hjertet, så og si veterinæren min

Nei, det er ikke en bi-lyd. Billyder på hjertet høres ikke utenfor kroppen.
*
MissGuardian wrote:
wollf wrote:lyd som surkling er et tegn på sykdom sa han for vi hører lyden av veske. men en lyd innimellom trenger ikke være tegn på sykdom men at rotta snakker i en frekvens vi kan høre
Høres ikke ut som surkling..
Og hører det kun når hun skal ha kos..

Det trenger ikke å høres ut som surkling. De de fleste tilfellene hjemmes hos meg har det vært noe ala marsvinlyder.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply