Rottebajs med feromoner

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Gittiamo
Stjeler mat

Rottebajs med feromoner

Post by Gittiamo »

Av alle ting ble jeg sittende her om dagen å se på et TV-program om et amerikansk skadedyrfirma. De gikk til angrep på tremitter, kakerlakker og rotter.

Under jakten på rotter, sa de at rotter la igjen bæsj på steder de følte seg trygge, for å varsle andre rotter om at dette stedet var trygt. Bajsenn luktet av trygge feromoner.

Jeg har aldri tenkt på dette, men det slår meg sannsynlig da min Hunter liker å bæsje i sin del av min sofa... han har tatt over den ene enden og det er hans plass i sofaen. Han føler seg trygg der. Han er ellers en skvetten rottetass, som ikke liker høye lyder og brå bevegelser. Men på bæsjeplassen er han alltid trygg og løper dit så fort det er noe.

Er det noe i dette? Kan det stemme? Eller er dette noe som har forsvunnet med rottenes avl mot tamrotte? Og at min Hunter bare er en gris?

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Re: Rottebajs med feromoner

Post by Stine »

Jeg vet har aldri opplevd at rotter bæsjer når de er trygge, kun når de er redde. Kan det ikke hende at han er redd og blir så stressa at han gjør fra seg men ikke "rekker" å gjøre det før han kommer på den trygge plassen?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gittiamo
Stjeler mat

Post by Gittiamo »

Hunter heter egentlig "Hunter the WiMp" og er alltid redd han :nottelling: Men han bæsjer når han slapper av i kroken. Ikke etter at han har reagert på noe. Hunter er ikke som andre rotter :peewaggle: Men veldig veldig vakker :kisses:

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

men kanskje det kommer en annen lukt av bæsjen da de er redde? rotter driter jo også da de er trygge, men kan være en trygg fermon lukt som du sier

Gittiamo
Stjeler mat

Post by Gittiamo »

wollf wrote:men kanskje det kommer en annen lukt av bæsjen da de er redde? rotter driter jo også da de er trygge, men kan være en trygg fermon lukt som du sier
Ja det var akkurat det jeg tenkte på. At de bæsjer av forskjellige årsaker. At det ihvertfall er opprinnelig for ville rotter. Jeg trodde de markerte trygge steder med urin. Men urinsporene er vel heller mer som veivisere for seg selv (som Hans og Grete, som markerer veien hjem før de legger ut på tur) enn som forklaring på hvordan "terrenget" er.

miriam
Hamstrer mat

Post by miriam »

Det er skrevet litt om feromoner på Matmor sin side, legger ved en link. Det er bare å scrolle litt ned på siden så ser du feromoner som overskrift.

http://matmor.info/lukt.htm
-Miriam

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

... men jeg har ikke skrevet noe om feromoner i avføringen som skal få rotter til å føle seg trygge. Kanskje jeg kan finne noe om det når jeg omsider får tilbake min egen PC fra reparasjon og ikke bare må snike meg til å låne andre familiemedlemmers.

Gittiamo
Stjeler mat

Post by Gittiamo »

Så bra Matmor. Blir spennende å se hva du finner :cheerful:

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg satt oppe og googlet i natt uten å finne noe. Søkeordene var
"rat faeces pheromones"
"rat excrement pheromones"
"rat urine pheromones" (i tilfelle noen hadde tatt litt feil i programmet)
"rat aggregation pheromones".

Det vil si, jeg fant noe om at ammende rottemødre produserer pheromoner som får ungene til å holde seg til henne, men at disse hormonene slutter å virke rett før rottene er fire uker gamle.
Og jeg fant noen firma som drev med utryddelse av skadedyr som påstod at rotter og mus hadde denne typen hormoner i avføringen, slik at det var viktig å fjerne rotterosiner og vaske hvis man hadde invasjon. Men jeg fant ikke noen artikler som bakket det opp når det gjalt rotter.

Den typen feromoner som får dyr av samme art til å samle seg kalles aggregasjonsferomoner. De er mest kjent hos innsekter.

Gittiamo
Stjeler mat

Post by Gittiamo »

Kanskje utryddere har sett at det lønner seg å fjærne lukter fra andre rotter, for å stoppe tilstrømming av nye individer? At det ikke er noe spesielt med feromoner, men at rotter generelt følger lukten av andre rotter? fordi rotter er såpass sosiale og fordi de liker å hjelpe hverandre? Så de automatisk føler andres fotspor?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Så vidt jeg vet kan rotter lukte hverandres næringsstatus på urin og rosin. Hvis man er rotte høres det fornuftig ut å søke seg til steder hvor det er godt med mat og andre rotter. Så det høres rimelig ut at å fjerne "bevisene" for at andre rotter lever godt et sted vil gjøre det mindre attraktivt for nykommere.

Gittiamo
Stjeler mat

Post by Gittiamo »

Ja en fornuftig tanke. At det nødvendigvis ikke er feromoner, men at det lukter "her har en rotte spist god mat". Rottenes versjon av restaurantanmeldelse :nottelling:

Post Reply