Temming :)

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Gjest

Temming :)

Post by Gjest »

Hei hei alle sammen!
Har kjøpt ei rottejente som jeg deler hybelen min med, kjempe koselig! Har aldri vært klar over at rotter er så morsomme dyr! Har hatt mange forskjellige typer dyr opp igjennom.

Har hatt rotta i 1,5 uke nå. Den er ikke redd for hånden min, har ofte begge forlapper oppi den for å hente mat. Kommer ut av sovekassen når jeg kommer hjem. Hun ser trygg ut, vasker seg i mitt selvskap osv. Hun tør ikke gå ut av buret, men er veldig nyskjerrig!! Er det bare et spørsmål om tid før hun gjøre det? eller må jeg fysisk ta henne ut? Hun tør foreløpig ikke å sette seg helt i hånden min, vil hun etterhvert gjøre det? eller må jeg ta henne opp selv? Har prøvd det, men virker som hun blir litt forstyrra... Prøver å klappe henne på ryggen av og til oxo, men ikke så lett! Vil så gjerne få henne veldig tam! Noen gode tips? hun er iallefall ikke kjempe redd!

Hilsen meg :D

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Kjøp en venn til henne av samme kjønn. Rotter er flokkdyr og skal bo flere sammen for å trives!

Når det gjelder temming så er det best å gi rottene tid, men samtidig få dem til å forstå at du ikke er farlig. Dette gjør du ved å snakke med dem og tilby dem godbiter fra hånden. La dem lukte på deg og bli kjent med deg!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

frosk

Post by frosk »

jeg har også hybelrotter, og trodde det bare var rotta mi som var kjedelig siden han ikke gikk ut (han gikk aldri lengre enn dette http://www.frosk.dk/images/lj/selmer2.jpg ) Nesten med en gang etter at jeg kjøpte en kompis til ham begynte han å løpe hyperaktivt rundt om, så jeg tror faktisk at den kompis (av samme kjønn) er superløsningen på problemet.

Og det er faktisk ikke mer stress med to rotter enn med en, - bare mye hyggeligere.

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
En annen ting også; Når du tar vekk stressfaktoren det er for ei rotte å være alene, vil rotta frigjøre masse tid og krefter til å utforske sjefsrotta (deg) og sjefsrottas omgivelser.
Det går sikkert helt fint!
mvh

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Nesten med en gang etter at jeg kjøpte en kompis til ham begynte han å løpe hyperaktivt rundt om, så jeg tror faktisk at den kompis (av samme kjønn) er superløsningen på problemet.
Våre to damer, Toffa og Søta, har vært ganske var ovenfor oss siden vi fikk dem. Spesielt Søta har vært ganske skeptisk på å la oss ta på henne og pleide å skvette opp og spurte inn i buret ved den minste uventede lyd. Etter at Spinus og Tommeliten kom i hus, har dette forandret seg helt; vi får både klappe og løfte opp damene. Kanskje de blir så distrahert av lukten av mannfolk at de ikke er så oppmerksomme på de "skumle" menneskene lenger? De har iallefall endret adferd totalt. De får ikke treffe gutta (ingen rottedating her, nei :wink: ), men de står foreløpig i samme rom, og viser tydelig at de værer ukjente, men VELDIG spennende lukter!

Kan det være tilfelle at artsfrender (uansett kjønn), gjør rottene mer avslappet/tryggere i samvær med oss mennesker?

Hmm....

Må forresten nevne at den tidligere så skvetne Søta nå kommer løpende mot oss og klatrer overalt på oss uten å vise det minste tegn til redsel. Før stakk hun bare vi rørte oss, og det var ikke snakk om å klatre på oss; hun unngikk oss som best hun kunne.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

lanze

Post by lanze »

Har hatt 2 av rottene i ca 5mnd nå. Flere av dere kjenner vel til historien til Tjukka, som fikk brekt benet hos avivet. Det var ei stakkars og livredd rotte. Rotte nr2, som heter robin var dyrebutikk rotte, og var ganske så nervøs.
Og den siste som vi har hatt i vel 1mnd nå heter sara og ble kjøpt for 50kr på oslo zoo senter, de solgte den så billig fordi den hadde blitt gammel i butikken, og ingen ville ha den.
Alle tre er enda litt smånervøse, hater å bli løfta, selv om de godtar det av og til nå. De klatrer litt på oss (meg og dama), men mest når de vet at det er godsaker på den andre siden, av oss eller når de vil til vinduskarmen for å slappe av ved vinduet.
I dag når robin og tjukka var i vinduskarmen hadde de funnet seg en boks med tørka mango som de ville åpne. Da jeg gikk bort for å rive av lokket, som var limt fast, så flippa tjukka ut av lyden, og spant litt rundt i vinduskarmen før den hoppa på gardina og deisa i gulvet. Robin reagerte ikke på lyden i det hele tatt, og forsatte å utforske eska. Hva kan være grunnen til at bare den ene reagerte sånn?
Hva kan jeg gjøre for å få rottene til å bli enda tryggere på hendene mine? de liker ikke å bli strykt, de har kun akseptert dette når det var noe ekstra godt på menyen, og bare ved en eller to ganger..

frosk

Post by frosk »

Osvald, rotta på ikonet mitt er fremdeles et totalt nervevrak. Han gir tydelig inntrykk av han ikke liker å leke, selv om det hender at han kravler opp på fanget mitt mens jeg sitter ved skrivebordet, og den eneste gleden i livet han er å gjemme seg helt på toppen av bokhyllen min eller bak en bestemt potteplante. Han forandrer seg ikke mye, - er det fordi han har en slik enestående nevrotisk personlighet, eller er jeg en grusom rotteeier? Han andre er snill som et lam, kosete osm få, leken (han står i alle fall på to og strekker seg etter maisbiter, mens Osvald ikke tør)

Så da lurte jeg: Jeg har inntrykk av at søstera hans oppfører seg presentabelt, for hun bor på en ungdomsskole og leker og er sosial som bare rakkeren. Så: han ble kjøpt på dyrebuttikken ved siden av fighter sport like ved gunerius i oslo 15. september.. er det noen som har søsknene hans, og er de like nevrotiske?

Guest

Post by Guest »

Jeg kjøpte en der for ca. en mnd siden, som var for gammel til at de kunne selge den til fullpris. Så det kan jo hende?

frosk

Post by frosk »

mnei, - han her var ca 7 uker gammel da... kjøpte du den store bitete brunaktige (hooded) hunnrotta som de hadde der for 50kroner? For hun var ganske søt...

Guest

Post by Guest »

Ja :D Lille sara det.. Hun er kjempesnill! Er enda litt nervøs, men hun blir stadig tøffere.. De to andre som er litt større bruker å hoppe til vinduskarmen, men sara er enda litt for feig til å gjøre det..

kriztin

Re: Temming :)

Post by kriztin »

Gjest wrote:Noen gode tips? hun er iallefall ikke kjempe redd!
Når jeg fikk mine to første rotter, gjorde jeg dette regelmessig (flere ganger hver dag):

* Ga de godbiter(mais) fra hånden min gjennom døren i buret.
* Stod/satt urørlig med hendene i døråpningen, slik at de kunne klatre av og på meg når de ville. Lot de bestandig rømme inn i buret hvis de ble skeptiske, selv om de kom opp til albuen min eller lengre.
* Lot buret være åpent mens jeg var i et annet rom. Buret stod på en pult.
* Lot buret være åpent når jeg var i rommet.
* Satte etterhvert rottene på datapulten min, slik at de holdt meg med selskap, de så ut til å fungere ganske bra.

Dette trenger du ikke bruke flere måneder på altså. Kos deg, og legg merke til at de stoler mer og mer på det :D
Lær de en matlyd med det samme. Da kanskje det kan gå fortere?

frosk

Post by frosk »

Anonymous wrote:Ja :D Lille sara det.. Hun er kjempesnill! Er enda litt nervøs, men hun blir stadig tøffere.. De to andre som er litt større bruker å hoppe til vinduskarmen, men sara er enda litt for feig til å gjøre det..
nommin, - hun var jo kjempesøt.

Gjest

Rottetemmingen!

Post by Gjest »

hei hei, ville bare meddele at rottejenta mi nå har blitt kjempe tam, løper rundt på pulten min, liker og kose i fanget mitt og er blitt kjempe håndtelig.... skikkelig gøy!!!!! hun lager også "koslyder" når hun ligger i fanget og "sover". Det tok ikke akkurat lang tid og temme henne, kommer foressten fra en dyrebutikk... :)

Hilsen meg :)

Rattus Norvegicus

Post by Rattus Norvegicus »

Godt at høre at hun er faldet til :D
...men jeg vil (som de andre) anbefale at skaffe 1 ven af samme køn til hende da vi mennesker aldrig kan opfylde alle rottens sociale behov :wink: og hun vil ikke blive mindre tam eller kælen men måske mere :wink:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: Rottetemmingen!

Post by Heidi »

hun lager også "koslyder" når hun ligger i fanget og "sover".
Hvordan vil du beskrive disse koselydene? Tanngnissing eller marsvinkoselyd?

Locked