Bur-aggresiv og fæl til å bite....

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Bur-aggresiv og fæl til å bite....

Post by rattie19 »

Nå har jeg hatt Thea og Prikken siden 30. oktober. Prikken elsker å komme ut av buret (jeg åpner porten og gir dem fri tilgang til rommet mitt i en-to timer, før så fikk de springe oppå et stort spisebord i stuen hver dag), og kommer bort til meg når jeg lager smattelyder. Kos er hun ikke så glad i, mer aktiv og nyskjerrig. Å holde henne går fint.
Men så er det Thea.... Når hun er på skulderen min, er hun snill som et lam og koser seg masse. Men veien til skulderen er lang som et vondt år... Kommer det en hånd bare i næærheten av henne, piper hun som en gal. Hun er svært skeptisk til å forlate buret, hun gjorde det kun når de fikk gå oppå spisebordet. Rommet mitt kommer ikke på tale om hun skal ut å se på. Inni buret er hun også svært aggresiv. Kommer hånda inn, enten det er med godbit eller bare for å la dem snuse, så biter hun - hardt. Ikke snakk om å bare nibble, hun biter hardt på alt som kommer! Fingrer gjennom sprinkler (nyskjerrige venner og en lillebror) hopper hun frem og angriper: hiver labbene i gitteret og napper til. Har brukt flere plastre på fingrene selv.

Så.. Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å 1) få henne til å våge seg ut av buret. Jeg har latt burdøra stå oppe og bare sittet ved skrivepulten på pc-en i flere timer, men hun kommer aldri ut. aldri!
2) slutte å pipe for hånda. Jeg har aldri gjort noe som kan ha vært noe traumatisk (minus når jeg måtte få i henne antib. i høst)
3) slutte å bite til blods/ være helt insane aggresiv inni buret.

Hjelp...? :trist:
Thea og Prikken <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Bur-aggresiv og fæl til å bite....

Post by wollf »

du står ovenfor en vanskelig ting her. ser ut som om du har prøvd det meste også.... hva med å sette mat på utsiden av buret så hun må ut å spise. slik at turen ut av buret betyr at hun får mat?
inne i buret kan det bli vanskelig, det har jeg ikke noe tips på. gammel er hun? hvor er hun fra?

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Bur-aggresiv og fæl til å bite....

Post by rattie19 »

Om jeg legger godbiter som mais som en sti utenfor buret, så våger hun seg vel 10 cm av burdøra... så er det full stopp. Begge er omtrent 5 1/2 måned nå, og kjøpt i dyrebutikk. Om hun virkelig hater alt og alle utenom hennes eget territorium så skal hun vel få lov, men skulle ønske at hun bare gav etter og fant ut at det er mye som hun går glipp av utenfor. Noen er så sære :sjokkert:
Prikken elsker jo å springe rundt, men om nettene så hakker hun ganske så mye på Thea. Kan det være en sammenheng der..? Aldri blitt noe blod ut av det, men pipinga kan bli ganske intens noen ganger (da går jeg inn og avbryter ved å få oppmerksomheten til Prikken).
Thea og Prikken <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Bur-aggresiv og fæl til å bite....

Post by wollf »

coco var slik da jeg fikk henne (min første rotte) men da tok jeg å fjernet buret og satte meg på gulvet med lekser. tilslutt søkte hun skjul og trygghet hos meg

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Bur-aggresiv og fæl til å bite....

Post by tantepose »

Det kan enten være veldig vanskelig eller veldig lett.Hun syns sikkert hun har det bra når hun har full kontroll på hva hun vil være med på. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Bur-aggresiv og fæl til å bite....

Post by rattie19 »

wolf: kan det være et alternativ for meg å bare stenge igjen buret og la henne ikke få gå inn, slik at hun heller kommer til meg? Har en seng som de også kan være oppå, kunne hatt henne der uten "mulighet for å stikke"... Huff, høres traumatisk ut for den lille, men om det kan hjelpe så.. :bonk:
Thea og Prikken <3

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Bur-aggresiv og fæl til å bite....

Post by rattie19 »

Nei, snakk om sola. Burdøra står åpen denne morgenen som vanlig, og gjett hvem som har våget å klatre oppå buret og oppi senga mi? Thea. Tror det har klikka for henne :crazybonk:
Thea og Prikken <3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Bur-aggresiv og fæl til å bite....

Post by tantepose »

Da må det bli kos og godbiter. :cheerful: .......ææ,godbiter iallefall. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Bur-aggresiv og fæl til å bite....

Post by rattie19 »

Haha, jepp, bare godbiter for nå ;P
Thea og Prikken <3

Post Reply