Glad i menneske sitt!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Glad i menneske sitt!

Post by Ida.K »

Vell mine 3 rotter er så og si helt nye, de er vedlig tilittsfulle til meg, men ingen andre! :gasp: Når jeg skal ta de står de helt rolig og stritter ikke imot. Men når noen andre skal ta de, løper de sin vei :trett: Hvorfor, hav kan jeg gjøre med dette?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Glad i menneske sitt!

Post by tantepose »

Det er da veldig bra at de er så fortrolige med deg.Det kan de jo bli med andre også,men de må vel bli kjent med dem først og stole på dem. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Glad i menneske sitt!

Post by Ida.K »

Haha, de er så søte se små klumpene mine :kiss:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Glad i menneske sitt!

Post by Tonje! »

Det er vanlig at rottene er tryggere på eieren sin enn andre fremmede mennesker. Mine rotter er glad i fremmede, men de er tryggest på meg. Dette merker jeg spesielt på Radka, som kan finne på å pipe/sutre litt når fremmede skal løfte henne, spesielt i litt kronglete situasjoner, mens meg piper hun aldri på. Det er vel en kombinasjon av at hun er tryggere på meg, at jeg er flinkere til å håndtere henne og kanskje det at hun vet det ikke nytter å sutre, jeg plukker henne opp uansett :P
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Glad i menneske sitt!

Post by Ida.K »

Haha, den ene rotta mi sutrer litt men hun kjøpte vi når hun var 3 mnd gammel, og vi har knapt hatt henne i 2 uker, så det er jo forståelig :roflmao:

TanjaM
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 May 2011, 13:43
Location: Bamble

Re: Glad i menneske sitt!

Post by TanjaM »

Jeg lurer på noe:) Nå har jeg hatt rottene mine i en og en halv uke. Thivana er litt tøffere enn Latisha. I dag og i går har jeg kunne holdt Thivana i armene mine tett inntil brystet, hvor ho etterhvert har roet seg og (tror jg hvertfall) gnisset tenner og vasket seg. Blei veldig glad for det :happy:
Men stakkars lille Latisha er det verre med. Prøvde det samme, men ho gjør alt for å komme seg vekk. Prøver å grave seg ut osv. Lar de gå fritt i sofaen med meg noen ganger, da kan ho komme bort og klarte på meg, men så fort jeg skal holde ho eller klappe ho så vil ho ikke. Så hvordan skal jeg få hennes tillit? Skal jeg fortsette å holde ho å prøve å kose med ho. Så vil det etterhvert bli bedre? Eller må jeg bruke en annen metode?
Jentene mine. Latisha og Thivana

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Glad i menneske sitt!

Post by Matmor »

Hvis hun er litt engstelig kan det hjelpe å legge et pled på fanget, og slå en flik over henne. Det blir mindre intimt enn å holde henne til brystet, og hun har mer frihet til å røre på seg.

Men for noen hunner er det rett og slett ikke naturlig å sitte stille før de blir mye eldre :wink:

TanjaM
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 May 2011, 13:43
Location: Bamble

Re: Glad i menneske sitt!

Post by TanjaM »

Okei. For holdt ho inni et teppe også, men ho vil virkelig ikke. Strever med å komme seg vekk. Og når ho er i sofaen og jeg kommer mot ho, får å hente ho, piler ho og gjemmer seg. :sad: Er litt redd jeg gir ho varig meen. At jeg mister hennes tillit helt om du skjønner.? Siden jeg prøver å holde ho og ho ikke vil. Skremmer henne?

Litt mange spørsmål men :cheerful:
Jentene mine. Latisha og Thivana

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Glad i menneske sitt!

Post by Larm »

Jenterotter liker ikke å ligge stille og kose. De vil løpe over alt og utforske. Rotter generelt ligger ikke å koser (med unntak av eldre hanner).
Marsvin er de dyrene du kan sitte med på fanget og kose :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

TanjaM
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 May 2011, 13:43
Location: Bamble

Re: Glad i menneske sitt!

Post by TanjaM »

Hehe. Ja de løper rundt og kikker ja. Søte er de jo.
Takk for svar :cheerful:
Jentene mine. Latisha og Thivana

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Glad i menneske sitt!

Post by tantepose »

La henne komme under genseren din og bare sitt rolig og koseprat.Gjør dette et par ganger om dagen eller mer.La henne løpe i sofaen innimellom og få godbiter.Ikke hold henne fast,bare ta henne opp innimellom og suss magen.. :cheerful: Alle blir ikke like,men trening gjør store under! :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Glad i menneske sitt!

Post by torasrotter »

Mine jenterotter ligger og koser, men ikke alltid :wink: Det kommer ann på om de er i humør selv, men feks fossil kan ligge i flere timer på fanget mitt og bare gnisse og kose seg :cheerful: Men hun var ikke sånn når hun var bitteliten.. Jeg beregner at jenterottene ikke roer seg skikkelig før de er rundt 1år gamle :bleh:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

TanjaM
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 May 2011, 13:43
Location: Bamble

Re: Glad i menneske sitt!

Post by TanjaM »

Okei :cheer: Godt å vite. Hører å leser sååå mye forskjellig. Men da satser jeg på det.
Godt jeg meldte med inn her, mye god hjelp. :happy:

Men ho gjør veldig fra seg da, bare håpe det går over. Jobber med de hver dag . :cheer:
Jentene mine. Latisha og Thivana

Post Reply