Plagsom atferd!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Plagsom atferd!

Post by Katrin »

Hjelp! Den ene rotta mi har gnagd hull under senga mi slik at den holder på å komme seg inn der i mellom fjæringen! I vertfall er jeg redd for at hun skal greie det...kjente med hånda innunder der hun hadde gnagd og det var et stort hull i tøyet som skal dekke til understellet på senga. Blir så irritert på at hun gjør dette, og hva kan jeg gjøre med det?? Er vanskelig å få henne vekk derifra når hun holder på, og er redd for at hun skal sette seg fast der inne viss hun kommer seg inn. Er ikke så redd for senga men det er fryktelig frustrerende at hun holder på sånn. Av og til blir jeg bare så lei altså og skulle ønske jeg slapp å stresse med slike ting. Det er som når hun begynte å gnage på tapeten i hjørnet der klesskapet mitt står, og hun gnagde som besatt sikkert fordi hun trodde hun kunne komme seg inn i skapet slik hun vanligvis ikke får lov til. Har satt på en jernplate der nå, men hun er borti innimellom og prøver å fjerne platen. Huff, nesten slik jeg tenker at jeg ikke skal ha rotter igjen etter disse når jeg innimellom blir så lei av å hele tiden løpe rundt og passe på at de ikke ødelegger ting. :-/
Tviler på hun kommer til å slutte med å gnage under senga nå som hun først har begynt, veldig bestemt liten dame det her. :-P

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Plagsom atferd!

Post by Tonje! »

Føler med deg! Jeg passet noen rotter mens jeg fortsatt bodde hjemme hos mamma, og de gnagde hull INN i veggen!! Og mine forrige egne rotter gnagde også hull inn i madrassen min. Heldigvis var det skumgummi, så jeg trengte ikke å bekymre meg for potensielt farlige fjærer.

Mens rottene jeg har nå er noen små engler. Tror egentlig det har mest å gjøre med at jeg har en ganske rottesikret leilighet, utenom en del synlige ledninger.

Mitt tips er å prøve å finne måter å stoppe tilgangen til senga, eventuelt kjøpt bitter-spray fra dyrebutikk og spray som en galning der de ganger på den, og håp på det beste. Og prøv å gi dem andre ting å drive med når de er ute og løper, f.eks. sett fram en skål med vann og mais i, slik at de må "mais-fiske", legg fram flere deilige ting å gnage på, og kanskje prøv en slik "matball"? :) Altså en ball du kan fylle med godsaker (jeg bruker 4-korn) med en justerbar åpning, slik at rottene må rulle ballen av gårde for å få ut godsakene.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Re: Plagsom atferd!

Post by Katrin »

Herregud, nå har faktisk den ene rotta mi gått inn i hullet som den andre gnagde opp!!! Kjenner jeg blir skikkelig stressa og irritert nå altså! :-( Vil ikke at de skal drive å gå rundt der inne og gnage og gjøre fra seg slik at det ligger fullt av dritt og piss der inni. Uff, sorry utblåsningen men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette. Må jo spikre planker under hele understellet - for et styr! Har ikke mulighet til å holde de unna senga heller siden jeg bor i kollektiv og rommet mitt er den plassen de kan løpe fritt. Kommer ikke til å sove godt i natt altså. :-( Nå er jeg så frustrert at de har blitt hivd (ikke bokstavelig da) inni buret sitt etter bare 20 minutter ute. Og så skal de ut på gangen slik jeg slipper å ligge høre på frustrert krafsing og styring inne i buret fordi de ikke fikk løpe rundt mer. Har vært borte i hele dag så de har ikke fått kommet ut før nå sent. Men nå er jeg så sur at jeg bare vil legge meg.

De har sånn matball, og masse ting å gnage på, tepper, rør osv..men de elsker å være der de egentlig ikke har lov til å være, slik som inni senga mi. :-(
Men takk for tips og råd likevel. Godnatt.

MissGuardian

Re: Plagsom atferd!

Post by MissGuardian »

Rottene jeg har/hadde likte seg veldig godt oppunder sofaen min(der det ikke gikk an å få tak i de).. Vi stiftet fast netting under sofaen.. Kom seg aldri opp der etterpå :cheer:

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Re: Plagsom atferd!

Post by Katrin »

Takk for tips med nettinga! Hvor kjøpte du denne hen? De gnagde ikke gjennom nettingen da?

Beklager at jeg svarte litt ampert i går...jeg hadde hatt en litt slitsom dag og ble ekstra oppgitt og frustrert da rottene mine gnagde hull og gikk inn i senga. Har fått tak i noen tynne treplater i dag og skal spikre de over der hullet er, men er redd de bare vil gnage et nytt et annet sted, sånn sett er kanskje netting bedre. Vet at de bare vil komme til å oppholde seg der mye viss jeg ikke gjør noe med det, de elsker å finne seg noe kroker og kriker og sove inni.

MissGuardian

Re: Plagsom atferd!

Post by MissGuardian »

Jeg kjøpte det på dyrebutikken, men de har sikkert andre plasser. Ligner på hønsenetting, men med mindre åpninger..
Nei, de kan ikke gnage gjennom nettingen, for den er av metall :cheer:

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Re: Plagsom atferd!

Post by Katrin »

Det høres ut som en lettere måte å gjøre det på ja! Må bare få lånt en stiftemaskin.. tusen takk for supert tips :happy:

Post Reply