Nå vet jeg ikke om jeg tør mer.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Nå vet jeg ikke om jeg tør mer.

Post by Søstrene Halvorsen »

Dere vet jo at Halvorsen har hvert og er et problem.
Men.de siste 14dagen har det svingt veldig her. Han har godt fra og angripe alt og alle bare vi står ved burt til og være kosegutt. Han var snill gutt frem til i dag. Hadde det ikke hvert for buret så hadde han angrepet gubben. Jeg føler meg ikke tryggg på han heller for jeg får nesten ikke gitt han mat. Han lukter litt rart også pluss at når han har tisse lukter veldig stramt og det har det gjort lenge, når tisse har tørket så er det som krystaller.
Jeg vet han kan ha en reaksjon på de nye gutta.
Syns dere jeg skal latt han slippe eller gi han en sjanse til?
Det begynner virkelig å ta på dette her.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nå vet jeg ikke om jeg tør mer.

Post by Matmor »

Ta ham med til vet'en for sjekk på urinveisinfeksjon eller nyresvikt/nyrekreft. Han kan også ha nyresten.
Hvis han har smerter er det ikke noe rart om han oppfører seg annerledes. Det at han lukter annerledes er ofte et tegn på at noe er galt, det samme at urinen endrer farge/konsistens.

Urinvegsinfeksjon kan man gjøre noe med, men har han en klar nyresvikt eller kreft i urinvegene er det like greit å avlive før han får mer plager av det. Nyresten spørst det på veterinæren om han eller hun synes det er verdt å operere på. Jeg tror ikke jeg ville ha gjort det på en eldre rotte selv om vet'en hadde sagt ja.

Håper det er noe som kan rettes på!

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Nå vet jeg ikke om jeg tør mer.

Post by Søstrene Halvorsen »

Tusen takk for svar. Vi har fått time på fredag hos veten og jeg håper at han kan fikses, men blir det snakk om oprasjon så tror jeg at jeg skal følge råde ditt og avlive. Jeg mistenker at han har hatt dette en stund så jeg sitter her med en klump i magen og har bare mest lyst til og dulle mest mulig for han til vi får svar fra veten på fredag.
det er jo helt grusomt hvor fort man blir glad i disse små dyra.
Er det noe jeg kan gjøre i mellom tiden for han forsetten orker ikke tanken på at han kan ha vondt eller noe slik?
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nå vet jeg ikke om jeg tør mer.

Post by Matmor »

Fredag er lenge å vente hvis det er urinvegsinfeksjon eller betydelige smerter :sad: Egentlig trenger han smertestillende nå, men problemet er at hvis det er noe med nyrene hans er det kanskje en god del midler han ikke tåler. Foreløpig: fruktjuice eller te med sukker/honning for at han skal drikke nok. Han trenger ikke mye sukker, bare slik at han synes det er litt søtt og godt.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Nå vet jeg ikke om jeg tør mer.

Post by Søstrene Halvorsen »

Ja det føles som en evighet spørr du meg men det var det raskste veten kunne.
Tak for tipse. Han skla få te i kveld.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Nå vet jeg ikke om jeg tør mer.

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg ser jeg har hvert sløv og ikke fortalt hvordan det går her i huset.
Men min kjære Halvorsen fikk en grudig skjekk hos vet og jo han har hvert syk lenge, fikk medesiner og flinke gutten til mamma har tatt dem og blitt en frisk rottegutt. Han har forandret seg ganske mye fra og gå i syne på oss til og komme ut av buret og vil kose.
Litt oppførsel har han enda, men hva skla jeg forlange av den starten han har fått i livet.
Halvorsen er en liten utrygg herrerotte som trenger tid før han ser at mennske ikke er falig.
Han tørr nå og hilse på nye mennsker hvis han har sine kjære mennsker i nærheten så han kan søke tilflukt hos hvis ting er skummelt. vi kan løfte han uten store protester nå og han virker mye glader.
Nå lukter han ikke rart heller og han er jo forsatt litt jobb men det gjør ingen ting for Halvorsen har det bra og nå kan man se litt av den go personligheten hans komme frem.
I dag satt han pent og ventet til jeg hadde satt ned frokostskålen noe han alldrig har gjort før uten at jeg har blitt forsøkt spist på.
Hurra for gode dyrleger og hurra for medesiner.
Nåp gjelder det bare og ikke latt den dårlige smvittigheten min over at jeg ikke så noe før ta overhånden over alt det posetive.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nå vet jeg ikke om jeg tør mer.

Post by Matmor »

Så fint han har kommet seg såpass! Ikke tenk på "burde ha skjønt." Vi lærer hele tiden, og det er godt å ha forumet hvor man kan stille spørsmål når man sitter med en følelse av at noe er galt, men ikke vet hva.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Nå vet jeg ikke om jeg tør mer.

Post by Søstrene Halvorsen »

Takk matmor. ja takk og lov for dette forumet.
At man lærer noe hele tiden er så hvist sant.
Nå har intressen for de nye gutten våknet hos halvorsen og i går hilste han på Jems for første gang og makan til kosing har jeg ikke sett. det var litt knuffing og massse vaske hverandre og lukte så i dag tenkte jeg at ratatuie skulle få si hei. går det bra hadde jeg tenkt og sette dem sammen alle sammen med tiden.
Jeg må si jeg er inponert over oppførselen til Halvorsen om dagen.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Nå vet jeg ikke om jeg tør mer.

Post by Skaubytroll »

Så herlig at han er blitt bedre :aww:
Og at han kan være litt sammen med de andre :cheeeers:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Nå vet jeg ikke om jeg tør mer.

Post by Søstrene Halvorsen »

Ja det syns jeg også. Er så glad over at jeg ser litt fremgang her også.
Slutt håpet er at alle tre gutta kan få bo sammen som en liten flok og oppfører de seg slik jeg ser det nå så har jeg floken om ikke så lenge.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nå vet jeg ikke om jeg tør mer.

Post by tantepose »

Ååå,det hadde vært godt for ham.Høres da lovende ut! :kisses:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Nå vet jeg ikke om jeg tør mer.

Post by Søstrene Halvorsen »

Ja jeg krysser fin ger og tær her jeg nå. Til og med gubben har han blitt venn med nå i dag har dem kost seg sammen bare han og gubben og det var et syn jeg angrer på at jeg ikke fikk på film hihi.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nå vet jeg ikke om jeg tør mer.

Post by tantepose »

:cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply