HJELP!! Nødsituasjon her!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by Colibri87 »

Jeg skrev tidligere om Dagfinn som var så slem med nakenrotta selv om introduksjonen hadde gått fint. Jeg har ikke hatt råd til å sett chip i Dagfinn enda. Ca en gang i uka (uten forvarsel) biter han til den nærmeste rotta han finner både Miri og Matti vanligvis til blods. Jeg er ganske rask å ta han i eget bur slik at han ikke får skadet de andre. I dag så jeg bustepels på han men ingen andre tegn til aggresjon. De andre rottene blir livredd med en gang de merker han er i dette humøret og nakenrotta ( Matti) begynner å klynke som en hund (laaange klynk). Men han biter ikke oss mennesker når han er i dette humøret.

I dag var alle utfor buret og da pleier han å oppføre seg. Men plutselig hører vi noen skrekkslagne hyl fra Matti og da mener jeg skikkelig dødshyl. Dagfinn hadde tydeligvis funnet han på gjemmeplassen og Matti som er en livredd rotte gjør aldri motstand i motsetning til Miri. (Men begger pleier å springe for livet når Dagfinn nærmer seg og de biter ikke han tilbake.)

Sprayer dagfinn med vann, kjefter og setter han i eget bur.

Så ser jeg på Matti og han har fått et STORT HULL i magen og et lite, pluss noen flere bitemerker med blod. og det kommer en del blod fra hullet. Nå er jeg livredd for at Matti skal dø eller noe i løpet av natta. ER det noe jeg kan gjøre? vaske såret med q-tips og klorhexidin? har ikke peiling på hvor farlige sånne sår er. Det har aldri vært såå alvorlig før!

Har ikke peiling på hva som feiler den rotta. Vanligvis ligger de og koser sammen og spiser sammen, men han får slike tulltak ca en gang i uka eller på to uker.

ER det noe jeg kan gjøre uten å ta han med til dyrelegen? Har foreløbig bare råd å ta med Matti til legen, ikke det engang. Er student og har bet. 4000 kr allerede på et halvt år bare på Miri, og har en sønn som skal ha mat også.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by tantepose »

Huff :trist: Prøv å send pm til Matmor.
Ed.Men nå er Larm her. :cheerful:
Last edited by tantepose on 27 Mar 2011, 22:18, edited 2 times in total.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by Larm »

Ikke la den aggressive rotten hilse på de andre igjen.
Jeg bruker klorhexidinpulver (kjøpt i Danmark) på sår. Ellers er det ikke mye du kan gjøre. Rotter har godt grokjøtt så forhåpentligvis er det bedre i morgen.
Han bør kanskje stå alene, eller i hvert fall i et rent bur uten bunnstrø, men heller med avispapir, håndkler, eller pledd som "bunnstrø" slik at ikke noe kommer inn i såret.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by Colibri87 »

Okey tusen takk for rask svar. Får jo helt panikk her. Skjønner ikke hvorfor Dagfinn plutselig har begynt med dette. Lurer på om han kanskje har smerter eller noe. Hvis det går bra med såret til Matti så tar jeg heller med Dagfinn til dyrlegen og ser hva som kan gjøres. Merkelig at de er venner sånn 99% av tiden ellers. Skal ikke slippe han til de andre igjen.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by Matmor »

Hvordan har det gått med pasienten?

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by Colibri87 »

Joda såret hans ser fint ut nå:) Forstår enda ikke hvorfor dette skjer. Miri har alltid vært sjefen og når de lekesloss vinner alltid Miri. Men ser at Dagfinn "svetter" mye. Har dette noe å si? Sto ikke noe om det under "kroppsspråk".

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by Larm »

Svetting er et tegn på dominans
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by Matmor »

Joda, det står under kroppsspråk
viewtopic.php?f=38&t=10243
:wink:

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by Colibri87 »

Ja jeg leste på den linken men det står ingenting om dominans. i så fall så kan det hende det er noe gærnt me dataen min, var en del bilder jeg heller ikke fikk opp.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by wollf »

bor han alene nå? holder han enda på?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by Matmor »

Ja jeg leste på den linken men det står ingenting om dominans. i så fall så kan det hende det er noe gærnt me dataen min, var en del bilder jeg heller ikke fikk opp
Nei, du har helt rett i at det ikke står hva svettingen "betyr". :oops: Som Larm skriver pleier det å ha noe med dominans å gjøre. Rotter som svetter slik har høy sannsynlighet for å bli farlige for andre rotter, og av og til mennesker også. Det er nok lurt å diskutere kastrering med veterinær ganske raskt. Og å holde ham adskilt fra de andre rottene i mellomtiden.

Jo fortere han blir kastrert, desto raskere kan du forsøke å introdusere ham til de andre, og dermed er det også større sjanser med å lykkes med gjen-introduksjon. Altså hvis kastreringen hjelper, men det gjør den ganske ofte på såpass unge rotter. :rat: Spesielt hvis de ikke har holdt på med galskapen så lenge.

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by Colibri87 »

Har hatt han sammen med Miri, måtte bruke det andre buret til å la Mattis sår heles. Er jo ikke bra med bakterier fra avføringen deres i såret. Men det har aldri vært problemer før Matti kom i hus. Miri og Dagfinn er fra samme kull og har alltid gått fint sammen, og nå har det vært ganske rolig. Men lar de ikke være sammen hvis ikke jeg er hjemme, så jeg følger med. Sover også på sofaen så jeg kan høre hvis det blir noe bråk. Men Miri kan forsvare seg selv og han har aldri fått noen skader fra Dagfinn.

Takk, ja jeg skal høre med veterinæren så fort som mulig. Men er det ikke bedre og billigere å sette inn sånn chip?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by wollf »

billigere er det ikke... og da han er så ung ville i allefall jeg heller gått for vanlig kastrering

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by Matmor »

Erfaring tilsier at chip'en ikke virker for levetiden, og hvis man må til med 2 chip'er i rottas levetid blir det faktisk dyrere.

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: HJELP!! Nødsituasjon her!

Post by Colibri87 »

Okey, da blir det kastrering:) Han har forresten vært snill helt siden jeg tok Matti ut av buret.

Post Reply