rotta biter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
nelle
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Apr 2011, 22:25

rotta biter

Post by nelle »

jeg har akkuratt overtatt tre unge jenterotter. Den tidligere eieren kjøpte dem som nærmest nyfødte i dyrebutikk. hun brukte lite tid på å temme dem, og hadde dem nesten aldri ute av buret. hun hadde dem i to-tre måneder. Jeg har nå hatt rottene i tre dager, og jobber med å gjøre dem vant til meg. jeg har lest mye på nettet, og prøver å løfte dem forsiktig, la dem komme til meg, og å mate dem fra hånda. en av rottene er nærmest tam, men den største, Wilhelm, biter meg veldig hardt og lar seg ikke løfte. er dette fordi den har fått lite oppmerksomhet fra mennesker under oppveksten, og kan jeg gjøre noe med dette? Eller er det helt normalt? jeg blir redd for at Wilhelm ikke har det godt når hun biter meg, men hun er på ingen måte redd meg, hun er heller litt agressiv. Hun strekker seg etter meg for å bite, og kommer alltid ut når jeg åpner buret. jeg har aldri hatt rotter før, og ønsker å gjøre alt riktig for at de skal ha det best mulig. hvis noen har tips, kom med dem!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: rotta biter

Post by Matmor »

Wilhelm (Wilhelmina? Du skrev hunrotter?) har antagelig ikke lært i tide å assosiere menneskehender med trygghet. Jeg har to rotter her som var 4 måneder da jeg fikk dem og lite håndtert. For den ene er det eneste som fungerer etter 6 måneder er å holde fingrene unna ansiktet hennes. Hun er dessuten livredd for alt som er nytt men fungerer bra i sitt vante miljø sammen med rottene. Hennes jevngamle venninne, derimot, er blitt nokså fingertrygg. Hun glefser fortsatt over andres fingre nokså forutsigbart, men sjelden mine. Ingen av dem har noensinne blitt hull.

Rotter som stadig klyper er ikke gode kjæledyr, men så lenge de ser ut til å trives med andre rotter kan livskvaliteten deres være helt grei likevel. Muligens vil du oppleve at Wilhelm er lettere å ha med å gjøre noen dager i løpetidsperioden enn andre. Slik er det i alle fall med "Nafse-Nola" hos meg. Én av fire dager kan jeg ikke la henne klatre på meg, fordi hun klyper absolutt over alt, igjen og igjen. Gjennom klær, på bar hud, og ikke bare på utstikkere som øreflipper, fingre og albuer, men armer, rygg og mage også. Mesteparten av tiden er det ikke noe problem å ha henne sittende på skulderen eller innenfor genseren. Jeg kan til og med stryke henne litt over ryggen hvis jeg passer på hvordan jeg holder hendene mine.

Jeg håper at Wilhelm liker mer på Elvira enn på Nola, slik at du kan få glede av henne etterhvert. Men livskvaliteten hennes blir bare et problem hvis klypingen blir til hinder for at hun kan få nødvendig stell og pass. Rotter klarer seg i reglen helt fint uten menneskekos :wink:

nelle
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Apr 2011, 22:25

Re: rotta biter

Post by nelle »

jeg får virkelgi ikke dreisen på rottene! nå har jeg blitt bitt til blods flere ganger når jeg tar hånda ned i buret for å ordne med vannet eller matskålen for dem, og nå begynner jeg å synes at det er skummelt å stelle for dem. Jeg klarer å ta dem ut av buret hvis de er søvnige, og da synes de det er greit at jeg koser litt med dem. Alle tre biter nå, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å endre dette.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: rotta biter

Post by Søstrene Halvorsen »

dette virket veldig kjent ut. Min Halvorsen er slik som du beskriver når man skla orden mat og vann.
Jeg gjør det veldig enkelt og tar mat og vann når han sover, eneste jeg latt han få av mat er grøten om morgen da passer jeg på at jeg holder i ene enden av skålen og han får forsyne seg av den andre enden til han trekker seg tilbake da setter jeg ned skålen. Prøver han og ta den så niholder jeg på skålen til han slepper og da trekker han seg tilslutt tilbake.

Her tror jeg øvelse gjør mester. Jeg latt Halvorsen få komme ut av buret før jeg løfter han opp og en ting jeg lærte meg var at hvis jeg var usikker så gjorde Halvorsen sitt utfall.
Jeg er ikke rotteekspert men jeg har ikke gitt meg heller.
I da gbor halvorsen sammen med to andre gutter og er snill som et lam og skåler og hender er ikke så falig som før og ikke er buret så viktig og passe på heller.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: rotta biter

Post by Matmor »

Biter de bare inne i buret, eller utenfor også? Hvis de bare biter inni buret går det antagelig an å lære dem til å komme ut av seg selv.

Linda:)
Pinky
Posts: 15
Joined: 30 Jun 2010, 18:43
Location: Gjøvik

Re: rotta biter

Post by Linda:) »

Dette høres ikke moro ut :trist: Er trist når rotter biter, men etter det jeg har hørt og erfart klarer mange å vende dem av med bitingen etter vært :cheerful: men slike ting tar tid.. Når du koser/løfter dem kan dette virke truende for mange hvis de ikke har blitt håndtert før.. så kan hende de blir nervøse av at du skal ta dem opp (og så forsvarer seg)..?
Jeg har lest mye rundt om kring at noen velger å bruke hansker i begynnelsen, til de blir vandt med deg. Kan hende dette kan være en løsing for deg også, så slipper du å være så nervøs når du skal gjøre noe i buret :)
Da jeg skulle bli kjent med mine rotter, tok jeg og brukte en gammel topp jeg skulle kaste, og la den så i buret på kvelden. Den lå der i noen dager slik at dem ble kjent med lukten min :) Dette fungerte for meg :cheerful: Kan hende du kan prøve noe lignende, så blir de vandt til lukten din :cheerful:
Er vanskelig slike ting, men stå på :cheerful:

nelle
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Apr 2011, 22:25

Re: rotta biter

Post by nelle »

takk for svar. jeg har brukt mye tid på å la dem bli vant til meg, og så lenge jeg er forsiktig når jeg tar dem ut biter de ikke lenger. De trengte nok bare litt tid, og det gjorde nok jeg også. de har aldri bitt når jeg har hatt dem utenfor buret. nå begynner de å bli virkelig gode kjeledyr, selv om de fra tid til annen biter andre enn meg. er dette fordi de kjenner lukten min og ikke andres?

jeg har også et annet spørsmål: er det vanlig at rotter nyser ofte, eller er det et tegn på at de er syke? mine nyser ofte ganske høyt. jeg har hørt at rotter lett kan få forkjølelse og at de lett kan smitte hverandre. de viser ikke noe annet tegn til sykdom. de er roligere enn de var før, men når jeg tar dem ut er de ikke slappe men like lekne som før.

Post Reply