Plutselig aggressiv?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Plutselig aggressiv?

Post by Titovn »

Jeg og Daniel har flyttet fra hverandre nå, medn deter en annen sak. Uansett, han har tatt med seg Kiba, ATelah og SHax, jeg har beholdt Mimmi og Blue.

Etter at han har flyttet, så har han fortalt meg at Atelah har plustelig gått løs på Kiba. Dvs biter henne bak, oppå ryggen eller på sidene liksom og noen ganger drar Kiba inn i huset eller lignende. Var på besøk i går og studerte dem litt. Kiba var veldig forsiktg rundt Atelah, noe hun ellers aldri har vært. Og da mener jeg forsiktig, nesten sånn, redd for å nærme seg. Det gikk heltgreit en liten stund, for jeg så Atelah gikk og bet Kiba så hun pep veldig høyt. Vet at høy piping/mye lyder ikke alltid er like farlig som det høres ut, men jeg så henne bite skikkelig også.

Når de bodde hos meg en gang, var Kiba også på vei opp i den ene hengekøya, og da tok Atelah tak i henne på rompa liksom, og slang henne ned på bakken. Var ikke noe stort problem med dette etter det mens de bodde hos meg.

Men etter at de har flyttet, så har hun liksom blitt "aggressiv" mot Kiba. Atelah er ca 1 år og Kiba er 2, nesten 2 1/2 år nå og hun har alltid vært lederen. Ignortert tøffinga fra de andre rottene, men sagt i fra når nok er nok. Atelah flyttet jo til oss i januar en gang, og hele livet sitt har jo hun bodd alene og hatt et kull hos tidligere eier.

Er det normalt at rotter plustelig endrer atferd slik?? Er det fordi Kiba er så gammel og liksom ikke orker og gir fra seg lederollen??
Han har skilt de og har de kun sammen under oppsyn nå, redd for at Kiba skal komme til skade.
Hvis det er noe mer dere evt. lurer på, så spør så skaljeg svare så godt jeg kan.

Føler oss litt desperate og engestelige her.
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: Plutselig aggressiv?

Post by oliver;) »

det har jo skjedd en forandring rundt henne.. rotter kan reagere på forandringer akkurat som vi mennesker gjør. Nytt sted etc. hvor ofte skjer det og i hvilken setting? rundt matskåla eller skjer det sånn ut i fra det blå, den ene sover også tar den andre rotta og løper på den rotta som sover?
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Plutselig aggressiv?

Post by Titovn »

Tenkte litt på forandringer ja. Før Daniel flyttet hadde vi klart å få alle 4 jentene å bo sammen liksom. De bodde sammen i ca et par dager. Litt usiker på hvor hyppig dette skjer, men jeg tror det skjer egentlgi helt tilfeldig, ikke noe spesielt sted liksom...
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: Plutselig aggressiv?

Post by oliver;) »

Hvis det skjer rundt matskåla så kan hun være matagrisiv, for sikkerhetskyld så ville jeg ha satt inn to skåler med mat i buret når de er sammen, og hvis det ikke er sår og synlige skader ikke la de stå alene for lenge om gangen, har gjort det selv og det har bare forverra situasjonen. Men skader de hverandre blir det noe annet.. det var urolig i buret mitt i nesten tre uker etter at vi flytta sist, og hvis de går i fra å være en stor flokk til liten kan det vær at de må finne ut hvem som er alfa. men vanskelig å vite uten å se hva som skjer i grunn.. følg med og se om dere ser noen utløsende faktorer, og hvis det ikke er lenge siden dere flytta fra hverandre så gi det tid. Det er det jeg kan råde deg til i allefall. Det er sikkert fler som kan dette mye bedre enn jeg gjør, men deler bare mine ærfaringer. Lykke til i allefall :cheerful:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Plutselig aggressiv?

Post by Matmor »

Det gikk heltgreit en liten stund, for jeg så Atelah gikk og bet Kiba så hun pep veldig høyt. Vet at høy piping/mye lyder ikke alltid er like farlig som det høres ut, men jeg så henne bite skikkelig også.
Hvis hun holder på slik bør de skilles for en stund. Det er ikke OK at en rotte får terrorisere en annen - den som blir plaget har jo ikke noe sted å flykte til.

Det kan nok være en kombinasjon av ting som har gitt utslag på rottene. For det første, introduksjon hvor flokken ikke ble helt stabil etterfulgt av splitting og flytting. Det gir stress. Stress kan gjøre Atelah mer agressiv, men det kan også gjøre at Kiba eldes/blir syk slik at hun ikke orker å holde andre rotter på avstand. Noen rotter er fæle til å plage svake rotter, uavhengig av om de selv har blitt flyttet på etc.

Er det noen mulighet for å flyttet Atelah tilbake til deg, bare for å se hvordan det går, eller går det ikke så bra mellom henne og dine to?

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Plutselig aggressiv?

Post by Titovn »

Matmor wrote:
Det gikk heltgreit en liten stund, for jeg så Atelah gikk og bet Kiba så hun pep veldig høyt. Vet at høy piping/mye lyder ikke alltid er like farlig som det høres ut, men jeg så henne bite skikkelig også.
Hvis hun holder på slik bør de skilles for en stund. Det er ikke OK at en rotte får terrorisere en annen - den som blir plaget har jo ikke noe sted å flykte til.
Det var det jeg tenkte også egentlig. Atelah har alltid vært litt sånn bøllete og på de andre rottene, nesten som hun er ute etter bråk hvis dere skjønner, men jeg har aldri sett henne slik før.
Matmor wrote:Det kan nok være en kombinasjon av ting som har gitt utslag på rottene. For det første, introduksjon hvor flokken ikke ble helt stabil etterfulgt av splitting og flytting. Det gir stress. Stress kan gjøre Atelah mer agressiv, men det kan også gjøre at Kiba eldes/blir syk slik at hun ikke orker å holde andre rotter på avstand. Noen rotter er fæle til å plage svake rotter, uavhengig av om de selv har blitt flyttet på etc.
Den tanken slo meg også, at det kan være fordi dette med flokken. Vi fikk buret på en tirsdag og satte de sammen samme kvelden, og jeg tror (husker ikke helt) vi lot dem gå sammen i løpet av natta også, da det gikk bra mellom det. Det var jo selvfølgelig ikke noe spesielle ting i buret heller. Så ca 5 dager bodde de sammen, ja litt små knuffing her og der, de yngte (mine) prøvde jo seg litt og Atelah er jo Atelah, litt små bøllete. Og da var Kiba ganske lik som når vi ikke hadde de minste og skulle få Atelah sammen med henne og Luna. Slik jeg så det, var flokken ganske stabil, men sikker ikke 100%. Daniel flyttet ut på fredagen og hentet rottene på søndag.
Matmor wrote:Er det noen mulighet for å flyttet Atelah tilbake til deg, bare for å se hvordan det går, eller går det ikke så bra mellom henne og dine to?
Det kan alltids være et forsøk, selv om jeg for øyeblikket har et litt for lite bur til tre rotter. Men jeg er villig til prøve det :) Hun går greit sammen med mine utenfor buret, og de gikk greit sammen når vi fikk det store buret, de sov sammen og slikt, selv om det var litt ypping og knuffing. Men som sagt, så er jeg villig til å prøve det :)

Men hvis Daniel hadde skaffet seg en ny, yngre rotte, hadde det kanskje hjulpet, eller bare forverret det litt? Bare sirkulerer litt med tankene mine :goofy:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Plutselig aggressiv?

Post by Skaubytroll »

Alfaskifte i en rotteflokk kan by på problemer...
Ikke alle rotter takler å være alfa, noen vil ha en trang til å dominere noe fryktelig å starten.

Da du så Atelah bite Kiba, ble det blod av det?
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Plutselig aggressiv?

Post by Titovn »

Skaubytroll wrote:Alfaskifte i en rotteflokk kan by på problemer...
Ikke alle rotter takler å være alfa, noen vil ha en trang til å dominere noe fryktelig å starten.
Kiba og Atelah har bodd sammen (med nå avdøde Luna) og de gikk helt fint sammen, også når de små ble satt sammen. Det var når hun flyttet til Daniel. Jeg tenker litt at først inn i nytt bur, bo sammen med andre rotter (som hun har møtt mange ganger utenfor buret og gtt bra overerns med) for så splittes fra de nye rottene og flytte hus, stress eller noe..
Skaubytroll wrote:Da du så Atelah bite Kiba, ble det blod av det?
Nei, ikke noe blod. Har ikke hørt noe med at det har vært blod heller, men han vil nok ikke ta noen sjanser på det.
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Plutselig aggressiv?

Post by Skaubytroll »

Det med flytting og sånn kan være grunnen, men det er ikke sikkert..

Sånn som jeg forsto det så har Kiba vært alfaen lenge. Kiba er gammel, og hun blir svakere. Atelah føler at hun nå må vise at hun er sterkere - og bør nå være alfa. At 3 rotter er blitt borte fra hennes flokk kan jo gjøre at reaksjonen blir sterkere. Men så lenge det ikke er noe blod inne i bildet ville jeg ikke vært bekymret egentlig.

"Å bite skikkelig" betyr for meg en skikkelig flenge, dypt og med masse blod.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Plutselig aggressiv?

Post by Titovn »

Skaubytroll wrote:Det med flytting og sånn kan være grunnen, men det er ikke sikkert..

Sånn som jeg forsto det så har Kiba vært alfaen lenge. Kiba er gammel, og hun blir svakere. Atelah føler at hun nå må vise at hun er sterkere - og bør nå være alfa. At 3 rotter er blitt borte fra hennes flokk kan jo gjøre at reaksjonen blir sterkere. Men så lenge det ikke er noe blod inne i bildet ville jeg ikke vært bekymret egentlig.

"Å bite skikkelig" betyr for meg en skikkelig flenge, dypt og med masse blod.
Kiba har vært alfa hele tiden.

For meg (hvertfall) syns jeg det var å bite skikkelig tak i henne liksom. Ja bite skikkelig betyr også få rmeg med blod osv, men i dette tilfeller føle rjeg det også var å bite skikkelig, da dette aldri har skjedd før.
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Plutselig aggressiv?

Post by Matmor »

Jeg oppfattet også "bite skikkelig" som at hun bet et skikkelig sår på Kiba. Å bite uten at det går hull pleier jeg å kalle klyping, for å skille mellom de to.

Som Skaubytrollet sier er det ikke uvanlig med ekstra dominanstegn ved skifte av alfa. Likevel bør det gi seg etter noen dager. Hvis det fortsetter ut over det ville jeg fortsatt skilt dem. Stadig klyping er slett ikke all right for rottene.

Post Reply